Christina23 Skrevet 16. juni 2017 #1 Del Skrevet 16. juni 2017 Hei! Jeg håper ikke jeg får mange kommentarer på hvor dum jeg er som ødelagt litt for meg selv økonomisk, for det vet jeg godt. Nå trenger jeg bare litt hjelp til å forstå hvordan dette fungerer og om jeg kan gjøre noe for å få stoppet det (kan ikke betale enda) For etpar-tre år siden så var jeg veldig lite økonomisk forsiktig, jeg tenkte ikke konsekvenser og ødela mye for meg selv frem i tid. Jeg fikk en bil av besteforeldrene mine, noe jeg er ubeskrivelig takknemlig for. Det betyr så mye for meg, og jeg kan ikke leve med meg selv om den blir tvangsolgt. Jeg hadde skuffet dem så mye, og de betyr alt for meg! Jeg har blitt mye bedre med økonomien, og holder på å rydde opp i alt av kaos jeg lagde for meg selv. Nå fikk jeg brev i posten av kreditoren hvor det stod; VARSEL FØR TVANGSSLAG. Vi viser til vår pant i Mazda 3 2006 mod. Reg.nr xxxxxxx Nedenfornevnte gjeld er forfalt til betaling. Du varsles med dette om at pantet vil bli begjært inndrevet ved hjelp av namsmyndighetene dersom gjelden med renter og omk ikke betales innen 2 uker fra dette brevet er sendt. En slik begæring vil medføre yttligere omkostinger på minst 5349.- For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at straffeloven forbyr enhver forføyning over utlegget som kan skade saksøkerens rettigheter. <-Mulig jeg er blond her, men hva menes med det? Skjønte ikke hva den setningen betydde? Gjelden med saksomkostninger og renter utgjør kr 41 515.54. Det jeg lurer på er hvordan prosessen blir? Jeg er kun medeier 50% mens mamma står som eier. (Dette pga jeg ikke har så mye, og forsikringen blir billigere da) Hvordan har de tenkt å selge bilen når mamma står som eier på bilen, og det kun er tatt pant i min del? Har prøvd å lese på lover og div, men finner ikke så mye fordi det står litt mer generelt. Har ei datter som jeg må kjøre et stykke unna for å ha samvær og kjøre tilbake etc etter helg osv. Itilegg så sliter jeg psykisk for tiden så er mye på sykehus og behandlere. Og angsten tar litt overhånd noen ganger, og da klarer jeg ikke kollektivt feks. Jeg tror jeg hadde blitt totalt isolert fordi jeg ikke hadde kommet meg ut noe uten bil (bor langt utpå landet) og det hadde igjen ført til at jeg bare hadde stengt meg mer og mer inne. Ikke meningen å fremstå som om jeg vil ha sympati og ''stakkars deg'' kommentarer alså, hehe. Men tenkte jeg skulle prøve å begrunne litt situasjonen så jeg kanskje får noen svar som kan hjelpe meg litt mer personelig enn det google gjør :') Setter pris på svar! Håper noen kan gi noen tips, rettigheter man har osv om noen vet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #2 Del Skrevet 16. juni 2017 Her det lånet du har unnlatt å betale på? Hvis du har gjeld ellers også, regninger osv, så ville jeg gått til nav å fått økonomisk rådgiving. Evt ring namsmannen og hør med han. Det ser ut til at de vil komme å ta bilen din om du ikke betaler kravet, så ikke ignorer brevet ihvertfall. Jeg ville ringt innkreverne og prøvd å fått tak i pengene. Anonymkode: 1f4bf...c4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 16. juni 2017 #3 Del Skrevet 16. juni 2017 19 minutter siden, Christina23 skrev: For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at straffeloven forbyr enhver forføyning over utlegget som kan skade saksøkerens rettigheter. <-Mulig jeg er blond her, men hva menes med det? Skjønte ikke hva den setningen betydde? Tenker at det betyr at du ikke kan foreta disposisjoner som gjør at kreditor ikke kan foreta dekningssalg. For eksempel om du ga din del av bilen som gave til din mor. Biler (og andre ting) som selges på tvangssalg, går ofte under markedspris, så det vil sannsynligvis lønne seg for deg å selge den selv. Det vil du selvsagt unngå. Men hvis du sender meg regnr på pm, så kan jeg sjekke hva bilen er verdt. Jeg kan da finne ut hvem du er, men det har jeg ingen interesse av. Kommunen du bor i har gjeldsrådgiver. Der kan du få hjelp til å besvare slike trusselbrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina23 Skrevet 16. juni 2017 Forfatter #4 Del Skrevet 16. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her det lånet du har unnlatt å betale på? Hvis du har gjeld ellers også, regninger osv, så ville jeg gått til nav å fått økonomisk rådgiving. Evt ring namsmannen og hør med han. Det ser ut til at de vil komme å ta bilen din om du ikke betaler kravet, så ikke ignorer brevet ihvertfall. Jeg ville ringt innkreverne og prøvd å fått tak i pengene. Anonymkode: 1f4bf...c4d Ikke på bilen nei om det var det du mente, fra en FHS jeg gikk på for noen år siden Ja, jeg går til økonomisk rådgiver hos NAV. Men hvordan kan de ta den når den teknisk sett ikke er min? står bare som medeier, ikke eier. Selv om bilen er min, så er den ikke det svart på hvitt om du skjønner. Har ordnet endel avtaler med kreditorer, så mye er på vei til å ordne seg de fleste plasser det er det Nav jeg har å takke for, hjalp mye med økonomisk rådgivning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #5 Del Skrevet 16. juni 2017 Så lenge eier på bilen har akseptert pant i bilen så kan den tas, uansett om det er du eller din mor som står oppført. Anonymkode: 858f6...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 16. juni 2017 #6 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Det er en sannhet med modifikasjoner. I praksis kan en bil som har to eiere være utilgjengelig for den ene partens kreditor. Dette brevet er mest sannsynlig en trussel som ikke kommer til å bli gjort noe mer med. Her er en diskusjon om akkurat en slik situasjon. Oppsummert: Kreditor kan bare selge din andel av bilen. Ingen vil kjøpe "en halv bil", så et slikt salg lar seg i praksis ikke gjennomføre. Men kreditor kan selv kjøpe din andel, for så å begjære sameiet av bilen oppløst, og deretter selge hele bilen på tvangsauksjon. Denne prosessen medfører store kostnader og tar langt tid, så når bilen ikke er mer verdt enn den er, så er det lite sannsynlig at kreditor vil gå til dette skrittet. Om ikke regelverket har blitt endret på dette punktet de siste årene, så ville jeg ikke vært veldig bekymret. Men uansett bør du ta kontakt med kreditor og holde en god dialog. Det er alltid det smarteste. Ikke ignorer folk som har vist deg tillit. Hold avtaler. Si fra så snart du ser om det ikke går som avtalt. Vis deg tilliten verdig. Vis vilje til å gjøre opp for deg. Betalingsvilje er viktigere enn betalingsevne. Det første viser holdninger, det siste kan gjøres noe med. Edit: Det er hvem som er den reelle eieren som har betydning i slike saker, ikke hvem den er registrert på. Endret 17. juni 2017 av Horten Market 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2017 #7 Del Skrevet 17. juni 2017 Det er svært lite lurt å misligholde gjeld når en har pantsatte fordringer. Da vil de som du har gjeld til selvsagt forsøke å få løst ut pantet sitt ved å selge verdigjenstanden. Her har du fått beskjed om at du ikke har greit å gjøre en avtale med en av dine kreditorer som nå forsøker seg på å ta ut det du skylder i verdien av bilen. Du kan ikke gi bilen til din mor eller lignende for å kvitte deg med denne panten så lenge noen har gyldig pant. Så her må du fort som svint få til en betalingsordning - selv om også jeg tror det blir vanskelig å selge halvparten av bilen. Jeg håper at gjeldsrådgivningen hjelper deg til å forstå hvordan kreditt og pant fungerer og ønsker deg masse lykke til. Jeg har selv ordnet opp i økonomisk rot og det gir god mestringsfølelse og selvtillit å ordne opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #8 Del Skrevet 17. juni 2017 11 timer siden, Christina23 skrev: Hei! Jeg håper ikke jeg får mange kommentarer på hvor dum jeg er som ødelagt litt for meg selv økonomisk, for det vet jeg godt. Nå trenger jeg bare litt hjelp til å forstå hvordan dette fungerer og om jeg kan gjøre noe for å få stoppet det (kan ikke betale enda) For etpar-tre år siden så var jeg veldig lite økonomisk forsiktig, jeg tenkte ikke konsekvenser og ødela mye for meg selv frem i tid. Jeg fikk en bil av besteforeldrene mine, noe jeg er ubeskrivelig takknemlig for. Det betyr så mye for meg, og jeg kan ikke leve med meg selv om den blir tvangsolgt. Jeg hadde skuffet dem så mye, og de betyr alt for meg! Jeg har blitt mye bedre med økonomien, og holder på å rydde opp i alt av kaos jeg lagde for meg selv. Nå fikk jeg brev i posten av kreditoren hvor det stod; VARSEL FØR TVANGSSLAG. Vi viser til vår pant i Mazda 3 2006 mod. Reg.nr xxxxxxx Nedenfornevnte gjeld er forfalt til betaling. Du varsles med dette om at pantet vil bli begjært inndrevet ved hjelp av namsmyndighetene dersom gjelden med renter og omk ikke betales innen 2 uker fra dette brevet er sendt. En slik begæring vil medføre yttligere omkostinger på minst 5349.- For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at straffeloven forbyr enhver forføyning over utlegget som kan skade saksøkerens rettigheter. <-Mulig jeg er blond her, men hva menes med det? Skjønte ikke hva den setningen betydde? Gjelden med saksomkostninger og renter utgjør kr 41 515.54. Det jeg lurer på er hvordan prosessen blir? Jeg er kun medeier 50% mens mamma står som eier. (Dette pga jeg ikke har så mye, og forsikringen blir billigere da) Hvordan har de tenkt å selge bilen når mamma står som eier på bilen, og det kun er tatt pant i min del? Har prøvd å lese på lover og div, men finner ikke så mye fordi det står litt mer generelt. Har ei datter som jeg må kjøre et stykke unna for å ha samvær og kjøre tilbake etc etter helg osv. Itilegg så sliter jeg psykisk for tiden så er mye på sykehus og behandlere. Og angsten tar litt overhånd noen ganger, og da klarer jeg ikke kollektivt feks. Jeg tror jeg hadde blitt totalt isolert fordi jeg ikke hadde kommet meg ut noe uten bil (bor langt utpå landet) og det hadde igjen ført til at jeg bare hadde stengt meg mer og mer inne. Ikke meningen å fremstå som om jeg vil ha sympati og ''stakkars deg'' kommentarer alså, hehe. Men tenkte jeg skulle prøve å begrunne litt situasjonen så jeg kanskje får noen svar som kan hjelpe meg litt mer personelig enn det google gjør :') Setter pris på svar! Håper noen kan gi noen tips, rettigheter man har osv om noen vet Kreditor vil ha pengene sine og bilen er en måte han kan få det du skylder han. Da gjør kreditor det han kan for å få innpengene sine, nemlig ta bilen. Du drar dermed din mor og inn i elendigheten din, når hun og er eier på bilen. Dere er nemlig solidarisk ansvsrlig for at ting i tilknytning til bilen blir betalt. Jeg tolker det her dit hen at gjelden er i tilknytning til bilen? Betaler du ikke så blir bilen hentet tvangssolgt. Dette er særdeles lite gunstig for deg, fordi biler på tvangssalg går for en langt lavere pris enn biler på det åpne markedet. I tillegg er neppe en Mazta 3 2006 modell verdt særlig mye. Her må du omgående snakke med din mor, eller med en bank og få dem til å se på muligheten for å låne deg de pengene du trenger for å få stoppet prosessen, og helst skullde du gjort dette i går. Bilen blir ellers hentet. Anonymkode: c7083...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina23 Skrevet 17. juni 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kreditor vil ha pengene sine og bilen er en måte han kan få det du skylder han. Da gjør kreditor det han kan for å få innpengene sine, nemlig ta bilen. Du drar dermed din mor og inn i elendigheten din, når hun og er eier på bilen. Dere er nemlig solidarisk ansvsrlig for at ting i tilknytning til bilen blir betalt. Jeg tolker det her dit hen at gjelden er i tilknytning til bilen? Betaler du ikke så blir bilen hentet tvangssolgt. Dette er særdeles lite gunstig for deg, fordi biler på tvangssalg går for en langt lavere pris enn biler på det åpne markedet. I tillegg er neppe en Mazta 3 2006 modell verdt særlig mye. Her må du omgående snakke med din mor, eller med en bank og få dem til å se på muligheten for å låne deg de pengene du trenger for å få stoppet prosessen, og helst skullde du gjort dette i går. Bilen blir ellers hentet. Anonymkode: c7083...a1b Nei, ikke noe gjeld på bilen. Hadde ikke nok inntekt til tvangstrekk, så kreditoren så om det var noe formue i mitt navn. Hadde bare bilen (som jeg da også bare stod som medeier på) Så det ble tatt pant i 50% av bilen (min del). Men de pansatte ikke mammas del, og det kan de jo ikke gjøre heller. Hadde det vært selve bilen som det var gjeld på, så hadde de nok kunne gjort det (?) Men meg og mamma hadde medeier/eier før namsmannen godkjente pant i det jeg eier av bilen. Men de kan vel ikke juridisk ha lov til å ta bilen når hun faktisk står som eier og det kun er meg som har ''min del'' av bilen pantsatt? Jeg som ikke har klart å ordne opp økonomisk, og det er jo min feil. Så jeg kan jo ikke klage på at jeg får som fortjent liksom, men jeg skjønner bare ikke greia med å pantsette halve bilen. For delen som er pantsatt er jo kreditor/de jeg skylder sin del fullt og helt. Men mamma har jo fullt eierskap på sin del. Så hvordan kan de gjøre det, kappe bilen i 2? Haha, jeg skriver sikkert veldig rotete nå. Men hvertfall så er bilen nedbetalt for årevis siden, og det er gjeld fra folkehøyskolen jeg gikk på som gjør at de tok pant i min del. Om jeg skriver surrete, så bare spør om det er noe som er uklart ang eier,kreditor,hva jeg har gjeld i osv. (mamma har foressten aldri fått høre noenting fra kreditorer etc om at min del er pantsatt og hun må samtykke til eierskapet(?) eller hva det var snakk om. Hun eide jo sin del før jeg fikk min del pantsatt. Kan være jeg missforstod hva du mente der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #10 Del Skrevet 17. juni 2017 6 minutter siden, Christina23 skrev: Nei, ikke noe gjeld på bilen. Hadde ikke nok inntekt til tvangstrekk, så kreditoren så om det var noe formue i mitt navn. Hadde bare bilen (som jeg da også bare stod som medeier på) Så det ble tatt pant i 50% av bilen (min del). Men de pansatte ikke mammas del, og det kan de jo ikke gjøre heller. Hadde det vært selve bilen som det var gjeld på, så hadde de nok kunne gjort det (?) Men meg og mamma hadde medeier/eier før namsmannen godkjente pant i det jeg eier av bilen. Men de kan vel ikke juridisk ha lov til å ta bilen når hun faktisk står som eier og det kun er meg som har ''min del'' av bilen pantsatt? Jeg som ikke har klart å ordne opp økonomisk, og det er jo min feil. Så jeg kan jo ikke klage på at jeg får som fortjent liksom, men jeg skjønner bare ikke greia med å pantsette halve bilen. For delen som er pantsatt er jo kreditor/de jeg skylder sin del fullt og helt. Men mamma har jo fullt eierskap på sin del. Så hvordan kan de gjøre det, kappe bilen i 2? Haha, jeg skriver sikkert veldig rotete nå. Men hvertfall så er bilen nedbetalt for årevis siden, og det er gjeld fra folkehøyskolen jeg gikk på som gjør at de tok pant i min del. Om jeg skriver surrete, så bare spør om det er noe som er uklart ang eier,kreditor,hva jeg har gjeld i osv. (mamma har foressten aldri fått høre noenting fra kreditorer etc om at min del er pantsatt og hun må samtykke til eierskapet(?) eller hva det var snakk om. Hun eide jo sin del før jeg fikk min del pantsatt. Kan være jeg missforstod hva du mente der? Tror du skal kontakte Namsmyndighetene på mandag og få dem til å forklare deg situasjonens fakta på mandag. Å ikke gjøre opp gjeld er å skape seg enorme problemer. Anonymkode: c7083...a1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 17. juni 2017 #11 Del Skrevet 17. juni 2017 Slik jeg leser situasjonen nå, så har du gode kort på hånden. Du har gjeld til folkehøyskolen (FHS) på 40 000 kroner. FHS har forsøkt å inndrive gjelden i lang tid. FHS har tatt pant i din del av bilen på 40 000 kroner. Nå har FHS sendt brev om at bilen vil bli tvangssolgt dersom gjelden ikke betales. Det betyr at det er den delen de har pant i som blir lagt ut for tvangssalg. Din mors eierandel kan ikke røres. I praksis er dermed bilen ikke mulig å selge, og FHS står uten reell mulighet til å dekke inn kravet sitt. I denne omgang. Neste steg for FHS er at de selv kjøper ut din del av bilen. Da er det FHS som eier bilen sammen med din mor. Som medeier kan FHS begjære sameiet med din mor oppløst. Din mor kan så velge å selge sin del, eller la den gå på tvangssalg. FHS og din mor vil altså få hver sin del etter salg. Men denne prosessen er kostbar og tidkrevende. Derfor har du gode kort på hånden. Kan du skrape sammen 20 000 kroner? Låne av din mor? I så fall bør det være nok til å slette gjelden til FHS. Hvis/når FHS skjønner hvor vanskelig det vil være å få dekket inn hele gjelden, vil de gladelig gå med på å løse saken ved at du betaler halvparten. Dette er en vanskelig, tidkrevende og kostbar sak for dem, derfor vil det lønne seg å få saken ut av verden på denne måten for dem også. Alternativt: Forstår det slik at du har flere kreditorer. Ofte vil det være lurt å få til en samlet løsning som alle kreditorer kan være med på. Så sant det ikke er statlige kreditorer med i bildet (de gir seg aldri uansett), så går det gjerne greit. Ved å se på din samlede gjeldssituasjon, vil kreditorene se hva som er rimelig å forvente av deg. Det er helt normalt i slike situasjoner at du slipper unna med å betale bare en del av den samlede gjelden. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå