jillyo Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Fikk ansvar for en gravid villkatt for litt siden, som har markert ganske mye på stueteppe mitt (vet ikke om det er hormonene som gjør det, men jeg har aldri opplevd at katteurin lukter so j*vlig). Hun har slutta med det nå, men jeg får ikke vekk lukten. Jeg har prøvd så og si alt; eddik, vaskepulver, potetmel, sprit, spray ment for å bryte ned dyretissenzymer... Det er jo ingenting som biter på. Teppet er for stort til å ha i vaskemaskin (ca. 180x230), og jeg regner med at det ikke hadde vært særlig lurt uansett. Er et sånt teppe egnet til å ha i en industrivaskemaskin (undersiden er nokså stiv)? Har også vurdert å leige en sånn damprenser, men damp gjør visstnok at lukten binder seg enda mer, etter det jeg har hørt... Er det noen som har et godt råd? Vil helst slippe å kaste et såpass dyrt teppe:(
stan Skrevet 17. juni 2017 #2 Skrevet 17. juni 2017 Har ikke prøvd i forhold til katt, men har hatt valper som tisser overalt. Jeg pleide å henge tepper ute, og spyle grundig. Ha på såpe. La det stå å virke. For så å spyle mer. Og gjerne gjenta. Så la det tørke. Det har virket. Men selve teppet begynner gjerne å lukte når det blir vått, men det forsvinner når det er tørt igjen. Litt usikker på hvordan damp vil virke. Problemet er vel hvor mye varme teppet tåler. Enzymer er proteiner, og luktstoff gjerne proteiner og fettsyrer. Dette er jo stoffer som ikke tåler mye varme. Men stoffene forsvinner ikke med varme, de endrer seg. Om det blir bedre vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Skrevet 17. juni 2017 Lever hos renseri. Anonymkode: fcd8d...067 1
jillyo Skrevet 17. juni 2017 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Lever hos renseri. Anonymkode: fcd8d...067 Nærmeste renseri er 3t unna. Har et kommunalt vaskeri med noen store vaskemaskiner, men det er det eneste alternativet egentlig.
jillyo Skrevet 17. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2017 15 timer siden, stan skrev: Har ikke prøvd i forhold til katt, men har hatt valper som tisser overalt. Jeg pleide å henge tepper ute, og spyle grundig. Ha på såpe. La det stå å virke. For så å spyle mer. Og gjerne gjenta. Så la det tørke. Det har virket. Men selve teppet begynner gjerne å lukte når det blir vått, men det forsvinner når det er tørt igjen. Litt usikker på hvordan damp vil virke. Problemet er vel hvor mye varme teppet tåler. Enzymer er proteiner, og luktstoff gjerne proteiner og fettsyrer. Dette er jo stoffer som ikke tåler mye varme. Men stoffene forsvinner ikke med varme, de endrer seg. Om det blir bedre vet jeg ikke. Glemte å skrive det, men har prøvd høytrykksspyler og tepperens (er en slags såpe), men lukta er der fortsatt. Har også forsikret meg om at det ikke bare er jeg som har oversensitiv nese, siden moderen også kan lukte det.
stan Skrevet 17. juni 2017 #6 Skrevet 17. juni 2017 6 minutter siden, jillyo skrev: Glemte å skrive det, men har prøvd høytrykksspyler og tepperens (er en slags såpe), men lukta er der fortsatt. Har også forsikret meg om at det ikke bare er jeg som har oversensitiv nese, siden moderen også kan lukte det. Da hadde jeg gitt opp Har teppet fått henge ute i sola og lufte seg? Det er jo en endelig mengde luktstoff, så en dag må det jo ta slutt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 Piss off som du får kjøpt på dyrebutikken/nett. Væt området med tisselukt, spray på piss off og pakk inn i gladpak. la stå et døgn. Skyll/vask så teppet. Reddet tøysofaen min etter at en syk katt tisset den ned. Anonymkode: 1a23b...eb6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 Det virker som du har forsøkt absolutt alt, så mye tyder vel på at teppet må kastes. Har du forsøkt rensepulver og deretter spray spesielt mot katteurinlukt? https://nettdyret.no/katt/kattedo/urine-dry-tepperens-pulver-650g_49-17.html https://nettdyret.no/katt/katteutstyr/urinfjernerspray-katt-750ml_49-5.html Under kattesprayen står det at ved bruk på teppe må du spraye på et område som dekker 2 x så stort areal rundt den synlige flekken for å være sikker på at du får fjernet all lukt. Dersom flekken er gammel og inntørket må du bruke mer mengde urinfjerningsmiddel, la det virke i lengere tid (enn 10 min.), og du må gjente flere ganger før resultatet er blir bra. I teppebutikker og fargehandel forhandler de også tepperensprodukter, f.eks: http://www.teppeland.no/produkter/hagerty-torr-shampoo/ Anonymkode: 09803...050
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #9 Skrevet 18. juni 2017 https://nettdyret.no/katt/kattedo/urinfjerner-extremespray-katt-500ml_49-12.html Anonymkode: 09803...050
Lavendela Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 På Sunday, June 18, 2017 den 0.20, jillyo skrev: Nærmeste renseri er 3t unna. Har et kommunalt vaskeri med noen store vaskemaskiner, men det er det eneste alternativet egentlig. Send det til det kommunale vaskeriet. Jeg vasker teppet mitt på denne måten 2 ganger i året 😊
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #11 Skrevet 12. juli 2017 Prøv å la det henge ute en plass det ikke blir vått av regn lenge, noen dager. Det beste for å fjerne lukt er ofte bare å la det lufte seg. Har opplevd det med klær jeg har vasket hundre ganger, men med en gang jeg har luftet de har det forsvunnet. Anonymkode: 50447...2e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #12 Skrevet 12. juli 2017 Det teppet kan du nok vinke adjø til, særlig etter å ha brukt Eddik. Anonymkode: ff300...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå