AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Hei. I august flytter jeg til Spania for å ta et årsstudium på atlantis medisinske høgskole. Har et par generelle spørsmål jeg lurer på om noen kan svare på: - Telefonabonnement? Hvordan fungerer det, bør jeg ha et norsk i og med at roaming er samme pris som i Norge, eller bør jeg bytte til et spansk. Eventuelt hvilket? - Forsikring? holder det med helsetrygdkort, eller trenger jeg forsikring i tillegg? - Hva med strømpriser i Spania? Hva vil det ligge på for en leilighet med tre soverom, vanlig størrelse. Ellers hvordan prisnivået er i Spania i forhold til Norge - vil det holde med 8000 utbetalt i måneden fra Lånekassen, eller bør man ha en jobb ved siden av? - Eventuelt jobb? Hvordan fungerer dette - er det svart arbeid eller er det lovlig. Regner med jeg kan få meg jobb i bar, hva ligger eventuell lønn på? - Jeg flytter til Fuengirola, er student og er jo selvsagt opptatt av uteliv og festing, sosialt samvær, trening osv. Hvordan er dette i denne byen? Er det en trygg by? Hadde satt stor pris på svar Anonymkode: b2516...da5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #2 Skrevet 17. juni 2017 - Det norske er sannsynligvis bra nok. Skulle det dukke opp behov for et spansk nummer kan du bare kjøpe et simkort seinere. Det selges ganske mange telefoner med støtte for to simkort i Spania. - Du får bare tilgang til det lokale tilbudet med helsetrygdkort, og det er ikke like bra som vi er vant med i Norge. Jeg ville derfor hatt forsikring. - Strømprisen er vel omtrent det dobbelte. Mange matvarer er mye billigere. Aner ikke hvor mye leiligheter koster i Fuengirola, men Spanias svar på Finn er https://www.idealista.com/ - Vet ikke hvor mye du kan tjene i en slik jobb, men medianlønna i Spania er ca 1/3 av den norske så du vil sannsynligvis bli skuffet. Anonymkode: 20871...a43
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Skrevet 17. juni 2017 Norske telefonabn er for ferie i utlandet. Skal du bo der så blir det skrekkelig dyrt. Ta med deg pass og oppsøk en butikk som selger spanske abn. Så ordner de dette raskt. Du får ikke sort før du har fått nienummer og residensia. De papirene må du bære med deg. Helsetrygdekort fungerer på den måten at du har, i utgangspunktet, rett på samme behandling som dem i oppholdslandet. Men mange har blitt nektet behandling når de kommer med det blå kortet og ikke forsikringskort. Alt dreier seg om penger... Du må og undersøke med Nav utland hvordan det fungerer når du skal studere om du da i det hele tatt kan bruke helsetrygdekort fra norge eller bruke andre løsninger. Når det er gjort må du undersøke med forsikringsselskapet ditt hvorda du skal løse den biten. Elektrisitet og vann er vanligvis innkludert i leien, opp til en viss mengde. Anonymkode: 11b19...dce
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 Jeg bodde i Spania i 3 år. Billigste er å ha spansk abonnement. Først må du skaffe deg NIE nummer. Det er billig, typ 6 euro. Helsetrygdekort holder, men har du råd er alltids forsikring smart. Strøm er veldig dyrt i Spania syntes jeg, du burde enten bo veldig billig inkl strøm, eller ha jobb ved siden av. Å få jobb er ikke akkurat lett der, + ekstremt dårlig lønn. Anonymkode: d8ea6...683
Gjest C0smos Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 https://www.idealista.com/en/alquiler-viviendas/fuengirola-malaga/ Har bodd i Spania selv, og vil som de over meg si at det lønner seg med spansk mobilabonnement. NIE nr er noe du må skaffe deg. Strøm er relativt dyrt, annbefaler deg å finne en rimelig bolig inkludert strøm. Å få deg jobb der uten å kunne spansk er ikke alltids lett, men du kan jo prøve. Lykke til, Spania er nydelig
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Norske telefonabn er for ferie i utlandet. Skal du bo der så blir det skrekkelig dyrt. Spanske abonnementer er ikke spesielt billige i forhold til norske, og etter det nye EU-direktivet koster det det samme å bruke norske abonnementer i Spania som i Norge. Anonymkode: 20871...a43
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 Å lære seg språket, er det viktigste. Anonymkode: 84854...080
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 Det er viktig å aldri aldri aldri dra på tyrefekting og støtte den groteske sporten Anonymkode: 7c6f9...0cb
Gjest padawan Skrevet 18. juni 2017 #9 Skrevet 18. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Norske telefonabn er for ferie i utlandet. Skal du bo der så blir det skrekkelig dyrt. etter 15. juni har EU bestemt at det skal være lik pris så lenge du har et abonnement fra et annet EU/EØS-land og besøker et annet så dette gjelder ikke lenger. Husker jeg ikke helt feil er det tilnærmet ingen (hvis noen) reiseforsikringer som dekker utenlandsreiser som er så lenge som et år. Du bør iallefall sjekke de topp slik at du ikke sitter i saksen. Medlemsskap i folketrygden er noe som du bør sjekke opp men det ser ut som du fremdeles vil være med der selv om du bor 12 måneder i Spania.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #10 Skrevet 18. juni 2017 6 minutter siden, padawan skrev: etter 15. juni har EU bestemt at det skal være lik pris så lenge du har et abonnement fra et annet EU/EØS-land og besøker et annet så dette gjelder ikke lenger. Husker jeg ikke helt feil er det tilnærmet ingen (hvis noen) reiseforsikringer som dekker utenlandsreiser som er så lenge som et år. Du bør iallefall sjekke de topp slik at du ikke sitter i saksen. Medlemsskap i folketrygden er noe som du bør sjekke opp men det ser ut som du fremdeles vil være med der selv om du bor 12 måneder i Spania. Dette var det faktisk et innslag om på tvnyhetene for få dager siden i forbindelse med det nye EU direktivet. Da ble det presisert fra den de intervjuet at dersom man var på ferie, så kan kunden bruke norsk abn. Til i UE uten ekstra kostnader innenfor abnets rammer for fri bruk, MEN ved opphold utpver normal ferie, så koster det ekstra. Å bo ett år i EU er vel ikke akkurat tilsvarende en 3 - 4 ukers ferie? Studenter får andre betingelser på forsikring når de skal studere i utlandet så hvor dyrt det blir må ts undersøke. Alder spiller inn her. Det du prater om er feriereiseforsikringer. Her snakker vi om studier. Ergo er det forskjell både på forsikringer og på mobilabonnementene. Innboforsikring bør ts og vurdere. Anonymkode: 11b19...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå