AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Sønnen min på 5.5 år var på overnatting med barnehagen fra mandag til onsdag,å han er egentlig en engstelig gutt som liker faste rutiner og som har vanskelig for å sove andre steder.Men han overnattet der to dager å virket fornøyd når han kom hjem. Levering i bhg på torsdagen gikk også problemfritt.Men idag når jeg skulle levere han begynner han plutselig å hylskrike av all kraft når jeg skulle gå fra han i barnehagen og tårene rant. Han gjentok hele tiden at han ville være hjemme med meg,å ikke være i barnehagen. Kan det være en etter-reaksjon på at han var flere dager vekke fra meg? Eller bør jeg høre med barnehagen om det kan være andre grunner til at han plutselig er hysterisk når jeg skal levere han? Helt jævlig å måtte gå fra han når leveringen blir sånn Anonymkode: 53de1...5a7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #2 Skrevet 16. juni 2017 Jeg ville ikke latt et barn på 5,5 år som trenger faste rutiner og samtidig sliter med å sove andre steder sove i bhg i 2 døgn... Anonymkode: 7e673...075 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #3 Skrevet 16. juni 2017 Ikke jeg heller.. 1 døgn er nok. Helt normal reaksjon, forventet egentlig.. Anonymkode: 01c7a...b44
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #4 Skrevet 16. juni 2017 Barnehagen skulle på hyttetur å han snakket mye om hvor gøy det skulle bli og hvem han skulle ligge på rom med,så pedagogisk leder mente han han burde få prøve å være med å se hvordan det gikk. Men det ikke sønnen min tenker på er jo at der er det helt andre rutiner og det er gjerne når han skal legge seg at han blir engstelig.Han lå på rom med tre gutter han leker med hver dag i barnehagen så det var nok med på å trygge han,men ser ut som han kanskje reagerte mer på turen enn vi trodde. De voksne sa at han hadde brukt lang tid på å sovne men at han hadde sovet hele natt gjennom så derfor sov han der enda en natt sammen men de andre. Så ingen reaksjon onsdag eller torsdag,men han hadde som sagt en voldsom reaksjon i dag.Vet jo ikke om det har med turen å gjøre eller ikke,men min første tanke var at det kanskje var en sammenheng der. Anonymkode: 53de1...5a7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #5 Skrevet 16. juni 2017 Mitt barn elsket barnehagen og å være borte. Men hun hadde og noen slike krisedager-var nok bare veldig trøtt og hadde egentlig behov for å få slappet av. Anonymkode: 6131b...862 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #6 Skrevet 17. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min på 5.5 år var på overnatting med barnehagen fra mandag til onsdag, Jeg kommer ikke lenger enn hit. Hva er greia med dette? Skal de bo i barnehagen nå? Anonymkode: 20ba1...d74 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #7 Skrevet 17. juni 2017 Syns så små barn ikke trenger å sove borte, ikke så lenge ihvertfall. Selv om han sikkert snart er skolegutt, så er han fremdeles veldig liten - og ikke alle på den alderen klarer å forholde seg 100% til tid. Man kan ikke forvente at det skal gå helt fint, for selv om de kjenner de som jobber i barnehagen, så er ikke mamma og pappa der. Syns ikke det var en unormal reaksjon han hadde. Anonymkode: 319e9...e49 1
GammelKaktus Skrevet 17. juni 2017 #8 Skrevet 17. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke lenger enn hit. Hva er greia med dette? Skal de bo i barnehagen nå? Anonymkode: 20ba1...d74 Som regel så pleier barna å overnatte en natt i barnehagen siste året i barnehagen, et slags overgangsrituale som viser at barna er blitt store og skal begynne på skolen etter sommeren. Veldig koselig egentlig,sønnen min ventet på den natten hele året og hadde det strålende. 5
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. juni 2017 #9 Skrevet 17. juni 2017 Helt vanlig uavhengig av at barnet hadde vært på overnatting. Alle barn har sånne dager. Min elsker barnehagen, men noen dager prøver han å "rømme" i det vi kommer og andre dager er han som limt fast på meg og hyler i det jeg går. Ute av syn ute av sinn. Det beste er å bare rive plasteret av såret og gå. Barnet roer seg kjapt etter en har gått.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #10 Skrevet 17. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke lenger enn hit. Hva er greia med dette? Skal de bo i barnehagen nå? Anonymkode: 20ba1...d74 Det har hyttetur som en slags avslutning siden de begynner på skolen til høsten. Anonymkode: 53de1...5a7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #11 Skrevet 17. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns så små barn ikke trenger å sove borte, ikke så lenge ihvertfall. Selv om han sikkert snart er skolegutt, så er han fremdeles veldig liten - og ikke alle på den alderen klarer å forholde seg 100% til tid. Man kan ikke forvente at det skal gå helt fint, for selv om de kjenner de som jobber i barnehagen, så er ikke mamma og pappa der. Syns ikke det var en unormal reaksjon han hadde. Anonymkode: 319e9...e49 Når han overnatter hos foreldrene mine går det helt fint,men der sover han kun en natt så da kanskje derfor det har gått bra. Anonymkode: 53de1...5a7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #12 Skrevet 17. juni 2017 6 timer siden, FrøkenMånestråle skrev: Som regel så pleier barna å overnatte en natt i barnehagen siste året i barnehagen, et slags overgangsrituale som viser at barna er blitt store og skal begynne på skolen etter sommeren. Veldig koselig egentlig,sønnen min ventet på den natten hele året og hadde det strålende. Ja var sånn dette var også bortsett fra de ikke sov i bhg men var på hyttetur istedet.De var vekke fra mandag 8.30 til onsdag 15.45 så de var jo ganske lenge borte. Anonymkode: 53de1...5a7
Gjest Coolaid Skrevet 17. juni 2017 #13 Skrevet 17. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke latt et barn på 5,5 år som trenger faste rutiner og samtidig sliter med å sove andre steder sove i bhg i 2 døgn... Anonymkode: 7e673...075 Det ville du sikkert ikke. Det er en vurdering foreldre og barnhagen kan ta sammen. De kjenner barnet, ikke du. Her var du litt kjapp uten å ha noe som helst grunnlag for meningen din. Mange "engstelige" barn har godt av å bli utfordret. Overnatting i barnehagen kan bety opplevelsene av en god mestringsfølelse. Til ts, snakk med primærkontakten og hør hvordan barnet har hatt det. Forøvrig, det er helt normalt at barn slår seg vrang når de hadde tenkt noen annet eller har lyst å trykke på knappene hos mor. Til en annen gang. Ikke få dårlig samvittighet eller føl deg kjip. Mest sannsynlig er barnet i fin form en liten stund etter og koser seg med kompiser. Dette er helt normalt. De foreldre som har mest suksess med å levere i barnehagen er det som er bestemte og leder barnet uten å vise med følelser og kroppsspråk at "det er fælt å levere barnet. Når foreldre utstråler usikkerhet og "jeg vet ikke om jeg burde levert ham når han er slik" har barnet fått det akkurat slik som det ønsker - foreldre med dårlig samvittighet.
Blackbird Skrevet 17. juni 2017 #14 Skrevet 17. juni 2017 (endret) 3 timer siden, GoldenLioness skrev: Helt vanlig uavhengig av at barnet hadde vært på overnatting. Alle barn har sånne dager. Min elsker barnehagen, men noen dager prøver han å "rømme" i det vi kommer og andre dager er han som limt fast på meg og hyler i det jeg går. Ute av syn ute av sinn. Det beste er å bare rive plasteret av såret og gå. Barnet roer seg kjapt etter en har gått. Da er det jo vanlig oppførsel fra barnet, og man vet at det kan skje (og hva man da bør gjøre). Men når et barn på 5.5 år plutselig har en slik reaksjon (som han aldri pleier), så er det ikke rart TS reagerer. Uansett, TS: dersom det er en forsinket reaksjon på overnattingen så er det ikke så mye du får gjort med det annet enn å ta deg tid til å prate og berolige gutten. Rose han fordi han var så tøff og overnattet i 2 netter, og berolige han på at han skal være hos dere. Hvis han endrer atferd fremover og fremstår som redd/hysterisk, så jobb med å trygge han. Gi han tydelige beskjeder på hva som skal skje hver dag og hvem som skal gjøre hva. Feks levere/hente og evt når. Dette gir trygghet. Endret 17. juni 2017 av Blackbird
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #15 Skrevet 17. juni 2017 Hvis gutten kun har sovet hos bestemor en natt og ikke vært lengre borte fra deg, så er det ikke rart han reagerer. Men er dette vanlig nå til dags? Må bare spørre? Har større barn selv. Jeg var en uke på ferie med besteforeldre på den alderen der selv. Samme med mine barn. Han skal jo begynne på skolen, kanskje lurt å venne han til å kunne være sammen med andre innimellom. Anonymkode: 6859c...861
Rararara Skrevet 17. juni 2017 #16 Skrevet 17. juni 2017 Slike overnattinger kan ta på for en liten kropp. Kanskje han ikke har rukket å ta seg igjen etter overnattingene og at reaksjonen rett og slett kommer av at han er sliten? Det er jo mye nytt som skjer for førskolebarna for tiden, og de har mye å tenke på. 1
Hactar Skrevet 17. juni 2017 #17 Skrevet 17. juni 2017 Var det du som i en annen tråd her lurte på å la gutten være hjemme fordi han er usikker og utagerer i barnehagen? Da ble du anbefalt av de fleste å la ham dra fordi han så frem til det, og jeg tenker det var rett avgjørelse å la han prøve seg. Javel, så ble det litt mye for ham i går. Han var sikkert sliten etter turen, men jeg vil tro han sitter igjen med en positiv opplevelse av å ha vært på tur. Nå er det helg, og han kan få ro til å fordøye det hele.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #18 Skrevet 17. juni 2017 Min 4 åring har overnattet flere netter sammenhengende hos besteforeldre og tante uten problemer. Hvis sønnen din aldri har overnattet hos noen andre før så kan dette være en reaksjon. Anonymkode: 377b1...009
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #19 Skrevet 17. juni 2017 Han har kun overnattet hos foreldrene mine uten meg men da kun en natt. Anonymkode: 53de1...5a7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #20 Skrevet 17. juni 2017 2 timer siden, Hactar skrev: Var det du som i en annen tråd her lurte på å la gutten være hjemme fordi han er usikker og utagerer i barnehagen? Da ble du anbefalt av de fleste å la ham dra fordi han så frem til det, og jeg tenker det var rett avgjørelse å la han prøve seg. Javel, så ble det litt mye for ham i går. Han var sikkert sliten etter turen, men jeg vil tro han sitter igjen med en positiv opplevelse av å ha vært på tur. Nå er det helg, og han kan få ro til å fordøye det hele. Ja det var også mitt innlegg. Ja kan virke som det ble litt mye for han så veldig greit at det er helg nå så han får litt mammatid og slappe av litt. Anonymkode: 53de1...5a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå