Naken Skrevet 4. januar 2005 #1 Skrevet 4. januar 2005 Jeg fikk for ca. 4 mndr. siden ny samboer. Han har to gutter på snart tre og snart fire år. Jeg har ei jente på snart fem år. Det er altså ett år mellom dem. Det er veldig mye fint med å være en ny familie, men også en del utfordringer, det er ikke til å legge skjul på. Spørsmålet er om dere synes det er rettferdig at alle barna skal ha de samme "rettigheter og plikter, eller bør det sees utifra alderen? Synes det er vanskelig, for hvis den ene får lov, synes jo de andre der er urettferdig at ikke de kan. Og hvis en må gjøre en "plikt", synes han jo at det er urettferdig at ikke de andre må. På den andre siden kan man jo ikke forvente at en treåring skal klare alt det en femåring kan, eller at en femåring skal måtte holdes på nivået til en treåring, bare for at det skal være "rettferdig". Her er noen få konkrete eksempler: Sånn som ved leggetid,- bør de legge seg på samme tid hele gjengen? Vi har en liten valp: Dattera mi på snart fem, og muligens han på snart fire, kan klare å bære ham, men jeg tørr ikke la den minste drasse på valpen, han har ikke nok kontroll. Bør den ene/ de to få bære, eller må de la være av hensyn til minsten? Når de slår, bør de få samme reaksjon?
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2005 #2 Skrevet 4. januar 2005 Når de er så små er det stor forskjell selv om antall år mellom ikke er mange. Jeg har ikke noe svar på de konkrete situasjonene du nevner annet enn at det er stor forskjell på en treåring og en femåring. Og hvordan de skal behandles forskjellig varierer jo fra situasjon til situasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #3 Skrevet 4. januar 2005 Har omtrent samme aldersgruppering hos oss. Vi gjør ikke så mye forskjell på de egentlig, det er faktisk lettere å peke på alt de kan gjør sammen som. F.eks. er kveldstellet blitt mest populært her hos oss, siden vi tar oss svært god tid så blir dette en laaaang kosestund der alle får en nøye tannpuss, en kjapp kattevask, før alle 3 får på nattbleier og pyjamas som på samlebånd Men jeg er enig med deg i at noen begrensinger må de minste tåle, som f.eks. det å løfte hundevalpen.
Gjest Hilde K S Skrevet 4. januar 2005 #4 Skrevet 4. januar 2005 Minsten kan sitte i stol eller sofa med hunden på fanget, på den måten får han også kost. Ellers tror jeg ikke at jeg ville ha gjort så stor forskjell. Vi har aldri gjort det i forhold til leggetid.
Naken Skrevet 4. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2005 Minsten kan sitte i stol eller sofa med hunden på fanget' date=' på den måten får han også kost. Ellers tror jeg ikke at jeg ville ha gjort så stor forskjell. Vi har aldri gjort det i forhold til leggetid.[/quote'] Det får selvfølgelig minsten lov til, for da kan han ikke slippe valpen rett i gulvet,- det er bare løftinga jeg ikke tørr la ham gjøre. Vi praktiserer også lik leggetid på dem, og det funker fint, men det kan jo være at dette blir viktigere for dem etterhvert som de blir større,- jeg mener at de største får lov til å være oppe litt lenger..?
Ulrikke Skrevet 4. januar 2005 #6 Skrevet 4. januar 2005 Mine to yngste stebarn er nær hverandre i alder, drøyt 12 mnd mellom dem. Eldstemann er nesten 4 år eldre enn mellomste. Foreløpig legger de to minste seg samtidig, og eldstemann senere (naturlig nok). Vi har tenkt litt på om mellomstemann bør få en halvtime ekstra når han begynner på skolen til høsten, men vi har ikke "tenkt ferdig". Ser for oss at hele kvelden går til stelling og legging også... For å svare på spørsmålet ditt: jeg ville ikke gjort noe særlig forskjell enda - men når de blir større, er det nok mer naturlig å markere hvem som er eldst og yngst. Ang. valpen synes jeg det er helt ok at dere setter skillet der dere ser det er naturlig. Vi praktiserer likhet (særlig for de to gutta, det er de to eldste) der vi kan, men samtidig må den yngste av dem av og til akseptere at han er yngst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå