Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg er ikke glad i speil. Helt ok og nødvendig at de er der (selv om jeg iblant misunner nonner at de ikke har! :-D )

Nei,jeg syns ikke jeg er pen. Jeg er ikke min smak rett og slett! Hva er feil med det? Jeg liker meg selv som person jeg. Sånn stort sett. Er ikke det viktigere?

Så sier venninner at han og han syns det og det om hvordan jeg ser ut. Komplimenter. Jeg bare : ok. Og jeg bryr meg svært lite! Og få sier disse venninne at jeg har dårlig selvbilde. Nei,jeg har jo ikke det. Åh! Jeg bare liker min personlighet mye bedre enn utseendet. Hva er feil med det?

Jeg syns ikke jeg ser bra ut jeg. Kan jeg få lov til å mene det? Jeg ville heller ikke sett ut som andre! Jeg er hele pakka. Med utseendet også,men jeg liker meg selv myye bedre som person enn hvordan jeg ser ut! Ikke at min personlighet alltid er så bra,men jo,god nok.

En mann så til meg:-jeg liker hodet ditt. Beste kompliment jeg har fått. 

Andre her som vil "få det ut"? :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, forfriskende innlegg. Syns du høres ut som om du har et sunt og godt selvbilde. Jeg kjenner meg litt igjen faktisk. Jeg har aldri vært noe særlig opptatt av mitt eget utseende, dvs jeg er en estetiker som alle andre, og jeg syns pene mennesker er flotte å se på, men jeg syns ikke selv jeg er en av de. Jeg tilegner ikke noe verdi i det å være pen utover det. Jeg er mer opptatt av å være et godt menneske, av å være en god venn og av å tilegne meg kunnskap og utvikle meg. Hvordan jeg ser ut er vilkårlig og forgjengelig. 

Det er kjekt med komplimenter, men jeg tar til meg de som går på hvordan jeg er som person mer enn de som går på utseendet. At noen mennesker syns jeg er pen er bare så enkelt som om jeg passer inn i deres estetiske ideal. I følge mitt eget estetiske ideal er jeg helt gjennomsnittlig. 

Anonymkode: 52d28...581

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke så mye av det. Det er et litt surrete og rotete innlegg, men jeg er enig i noe av det.

Anonymkode: 83058...b82

Gjest NotNaomi
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke så mye av det. Det er et litt surrete og rotete innlegg, men jeg er enig i noe av det.

Anonymkode: 83058...b82

Ok. Det handlet korr om at jeg liker meg som person mye bedre enn mitt ytre. Og når en sier det,så kaller mennesker det ofte dårlig selvbilde. Fordi jeg ikke setter så stor pris på komplimenter ang utseendet fordi jeg ikke er enig. Bryr meg ikke. Men jeg liker meg som person (stort sett). Og da er det ikke dårlig selvbilde mener jeg.

Gjest NotNaomi
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, forfriskende innlegg. Syns du høres ut som om du har et sunt og godt selvbilde. Jeg kjenner meg litt igjen faktisk. Jeg har aldri vært noe særlig opptatt av mitt eget utseende, dvs jeg er en estetiker som alle andre, og jeg syns pene mennesker er flotte å se på, men jeg syns ikke selv jeg er en av de. Jeg tilegner ikke noe verdi i det å være pen utover det. Jeg er mer opptatt av å være et godt menneske, av å være en god venn og av å tilegne meg kunnskap og utvikle meg. Hvordan jeg ser ut er vilkårlig og forgjengelig. 

Det er kjekt med komplimenter, men jeg tar til meg de som går på hvordan jeg er som person mer enn de som går på utseendet. At noen mennesker syns jeg er pen er bare så enkelt som om jeg passer inn i deres estetiske ideal. I følge mitt eget estetiske ideal er jeg helt gjennomsnittlig. 

Anonymkode: 52d28...581

Takk! Godt å se :-D at noen skjønner og er enige! Det føles fint :-) ikke mange jeg når inn til med dette akkurat. 

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg å se ut som Sofia Vergara. Jeg gjør ikke det, men lever godt med mitt utseende. Jeg synes heller ikke utseendet er superviktig. Kanskje viktig å ikke være direkte ulekker, men det er absolutt ikke viktig for meg å være peneste jenta på festen. Jeg pleier å tenke "pen nok" til at det ikke bremser duger. Pen nok til å få seg partner, til at andre forholder seg relativt positiv til deg. Fra pen nok til superpen trenger man igrunn bare hvis man skal leve av utseende, modell f.eks.

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg kunne godt tenkt meg å se ut som Sofia Vergara. Jeg gjør ikke det, men lever godt med mitt utseende. Jeg synes heller ikke utseendet er superviktig. Kanskje viktig å ikke være direkte ulekker, men det er absolutt ikke viktig for meg å være peneste jenta på festen. Jeg pleier å tenke "pen nok" til at det ikke bremser duger. Pen nok til å få seg partner, til at andre forholder seg relativt positiv til deg. Fra pen nok til superpen trenger man igrunn bare hvis man skal leve av utseende, modell f.eks.

:-) ja,men jeg har ikke noe ønske om å ligne noen andre heller. Har aldri ønsket det. Men enig i det du skriver. Alle har ikke utseendet som første prioritet. Ja,greit å være "representabel",men ellers som du skriver.

Gjest NotNaomi
Skrevet
53 minutter siden, Adipose skrev:

tumblr_nrclzx04TY1uzk74go1_500.gif

:-D

Skrevet

Helt enig med deg. Jeg har opp gjennom årene innimellom blitt beskyldt for å ha dårlig selvtillit når jeg sier at "jeg er ikke særlig flink til...". Selv mener jeg jeg erkjenner nettopp  det : det er en del ting jeg ikke kan/ikke er flink til. Tross alt er det også mange andre ting som jeg faktisk ER god til. 

Det burde virkelig "være lov til " å erkjenne at man ikke synes man selv er pen eller flink til en del ting, så lenge man faktisk er rimelig fornøyd med hele pakka som sådan. Alle har både sterke og svake sider, så hvorfor ikke innrømme det? Dårlig selvbilde/dårlig selvtillit mener jeg først det blir om man er misfornøyd med alt. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 timer siden, Cata skrev:

Helt enig med deg. Jeg har opp gjennom årene innimellom blitt beskyldt for å ha dårlig selvtillit når jeg sier at "jeg er ikke særlig flink til...". Selv mener jeg jeg erkjenner nettopp  det : det er en del ting jeg ikke kan/ikke er flink til. Tross alt er det også mange andre ting som jeg faktisk ER god til. 

Det burde virkelig "være lov til " å erkjenne at man ikke synes man selv er pen eller flink til en del ting, så lenge man faktisk er rimelig fornøyd med hele pakka som sådan. Alle har både sterke og svake sider, så hvorfor ikke innrømme det? Dårlig selvbilde/dårlig selvtillit mener jeg først det blir om man er misfornøyd med alt. 

Ja,det også! Kan en ikke bare få være avslappet nok til seg selv. Om utseendet OG evner. Blir så uforstående til at folk ikke bare kan ta det som en selvinnsikt eller en mening! Rart det der altså! :-)

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, NotNaomi skrev:

Jeg er ikke glad i speil. Helt ok og nødvendig at de er der (selv om jeg iblant misunner nonner at de ikke har! :-D )

Nei,jeg syns ikke jeg er pen. Jeg er ikke min smak rett og slett! Hva er feil med det? Jeg liker meg selv som person jeg. Sånn stort sett. Er ikke det viktigere?

Så sier venninner at han og han syns det og det om hvordan jeg ser ut. Komplimenter. Jeg bare : ok. Og jeg bryr meg svært lite! Og få sier disse venninne at jeg har dårlig selvbilde. Nei,jeg har jo ikke det. Åh! Jeg bare liker min personlighet mye bedre enn utseendet. Hva er feil med det?

Jeg syns ikke jeg ser bra ut jeg. Kan jeg få lov til å mene det? Jeg ville heller ikke sett ut som andre! Jeg er hele pakka. Med utseendet også,men jeg liker meg selv myye bedre som person enn hvordan jeg ser ut! Ikke at min personlighet alltid er så bra,men jo,god nok.

En mann så til meg:-jeg liker hodet ditt. Beste kompliment jeg har fått. 

Andre her som vil "få det ut"? :-)

Umodne jenter. Kan garantere deg at de egenskapene du selv besitter eller verdsetter nå vil bli mye viktigere for de etterhvert som de blir eldre mtp partnerskap og vennskapelige forhold. Enn så lenge er Janteloven et brukbart verktøy å ha for å prøve å holde deg nede på deres nivå av usikkerhet. 

Anonymkode: 5e4e1...796

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Umodne jenter. Kan garantere deg at de egenskapene du selv besitter eller verdsetter nå vil bli mye viktigere for de etterhvert som de blir eldre mtp partnerskap og vennskapelige forhold. Enn så lenge er Janteloven et brukbart verktøy å ha for å prøve å holde deg nede på deres nivå av usikkerhet. 

Anonymkode: 5e4e1...796

Men de er ok folk. Jeg tror de bare misforstår. Men sant nok at de er veldig opptatt av utseendet. Mulig du har et poeng eller to :-) blir bare så oppgitt av at jeg ikke når fram!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et kompliment av en fyr en gang, som jeg hadde fått høre at likte meg. Han sa "jeg liker deg fordi du er så sleivkjefta", beste jeg har fått, det gikk på min personlighet og ikke utseendet. 

Anonymkode: 5851b...4df

Skrevet (endret)

Jeg liker heller ikke utseende mitt, men jeg skal være ærlig å si at jeg rett og slett ikke vet hvordan andre ser meg. Jeg synes det er rart når jeg får komplimenter, for når jeg ser meg selv i speilet ser jeg slitne drag, som minner meg om at jeg har vært gjennom tøffe år. Og jeg liker det ikke, fordi dette er en påminnelse om hva jeg har gått gjennom. Er synlige spor på dette, som sier meg at jeg heller ikke nå slipper helt unna. At det har merket meg. 

Det virker imidlertid ikke som om andre ser dette,  og det forundrer meg. Derfor blir jeg glad når noen gir komplimenter for hvem jeg er, og litt forvirret/forbauset/satt ut når de gir komplimenter for utseende. Jeg forstår ikke komplimentene for utseende. Hva er det de ser som jeg ikke ser? Og hvordan kan ikke de se det jeg ser? 

Jeg har godt selvbilde generelt likevel. Er stolt av at jeg er en selvstendig og oppegående kvinne. Vet at jeg er flink til mye. Det er ikke utseende mitt jeg måler min egenverdi ut fra.

Endret av Trolltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...