AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Pusen min er 16 år nå, altså en godt voksen dame. Hun har levd et langt og lykkelig liv, og ALDRI har hun vært synlig syk før inntil nå. Jeg fikk henne sjekket av dyrlegen nå nylig fordi jeg synes hun har blitt ekstremt lat. Hun sover og sover. Hun spiser litt mindre, ca 30 g i døgnet. Hun drikker og går på do som normalt. Hun maser litt mer enn før, og har hatt en del brekninger i det siste. Dyrlegen sa at alt dette er normalt når man tar hennes alder i betraktning. I tillegg kunne han si at hun har begynnende grå stær, og litt ubehag i nyrene sine. Han sa jeg måtte følge med fremover, slik at pusen kan få hjelp til å ende livet på en verdig måte når den tid kommer. Men hvordan kan jeg vite det? Jeg synes jo hun ser veldig gammel og sliten ut nå. Selv om jeg er veldig glad i henne, og bare tanken på å avlive henne får tårene til å presse på, så vil jeg jo ikke at hun skal gå rundt å ha vondt.. Anonymkode: f156d...a32 1
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2017 #2 Skrevet 16. juni 2017 Alle jeg kjenner som har avlivet dyr har bare visst når tiden var der. Ofte snakker vi da om at det som var litt plager går over til å bli veldig tydelig og ofte. Du må nok forberede deg mentalt på at den tiden nærmer seg for pusen din. Og jeg tenker at det blir trist og vanskelig uansett. Man blir jo så glad i dem og spesielt når de har vært en del av livet ditt så lenge.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #3 Skrevet 16. juni 2017 Når katten ikke lenger har et godt liv, da er det på tide å gi slipp. Anonymkode: a6f59...bf9 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #4 Skrevet 16. juni 2017 Det finnes egen kattemat for katter med nyreproblemer, kanskje du kan teste ut dette? Unge friske katter sover jo opptil 18 timer i døgnet, så at hun sover mye synes jeg kanskje ikke trenger å virke så ille? Jeg synes ikke man bør avlive et dyr med mindre det er kronisk sykdom (som gir smerter, og smertestillende ikke er nok), eller en ulykke med usikkert utfall med operasjon/lang tid til å komme seg etterpå med smerter. Anonymkode: 800e7...5a4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #5 Skrevet 17. juni 2017 Tenker at så lenge katten spiser og drikker, går det greit inntil videre. Men du bør forberede deg på at tiden nok er inne om ikke så lenge. Tror du ser det når nok er nok. Det er alltid trist å avlive et dyr man er glad i Anonymkode: 42943...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #6 Skrevet 17. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pusen min er 16 år nå, altså en godt voksen dame. Hun har levd et langt og lykkelig liv, og ALDRI har hun vært synlig syk før inntil nå. Jeg fikk henne sjekket av dyrlegen nå nylig fordi jeg synes hun har blitt ekstremt lat. Hun sover og sover. Hun spiser litt mindre, ca 30 g i døgnet. Hun drikker og går på do som normalt. Hun maser litt mer enn før, og har hatt en del brekninger i det siste. Dyrlegen sa at alt dette er normalt når man tar hennes alder i betraktning. I tillegg kunne han si at hun har begynnende grå stær, og litt ubehag i nyrene sine. Han sa jeg måtte følge med fremover, slik at pusen kan få hjelp til å ende livet på en verdig måte når den tid kommer. Men hvordan kan jeg vite det? Jeg synes jo hun ser veldig gammel og sliten ut nå. Selv om jeg er veldig glad i henne, og bare tanken på å avlive henne får tårene til å presse på, så vil jeg jo ikke at hun skal gå rundt å ha vondt.. Anonymkode: f156d...a32 Når pus sliter mer enn hungjør nå så er det dyrlegens jobb å vurdere om hun sliter så mye at hun trenger hjelp enten med medisiner eller med å få reise til kattenes evige jaktmarker. Hadde dyrlegen nå virdert at katten har det så pass strevsomt med å leve at det ikke er forenelig med å la henne leve, så hadde du fått den beskjeden nå. Men hun kan kvikne til, eller hun kan stille og rolig sovne inn av seg selv. Du må rett og slett observere hennes helsetilstand. Anonymkode: d1b1c...76c 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #7 Skrevet 17. juni 2017 6 timer siden, Blondie65 skrev: Alle jeg kjenner som har avlivet dyr har bare visst når tiden var der. Ofte snakker vi da om at det som var litt plager går over til å bli veldig tydelig og ofte. Dette er jeg helt uenig i. Jeg kjenner flere som har latt dyrene gå i flere år med sterke lidelser uten å avlive når det åpenbart har vært nødvendig. Anonymkode: 701db...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #8 Skrevet 17. juni 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jeg helt uenig i. Jeg kjenner flere som har latt dyrene gå i flere år med sterke lidelser uten å avlive når det åpenbart har vært nødvendig. Anonymkode: 701db...5f0 TS er iallfall bevisst helsetilstanden til pus det er altfor mange som ikke tar seg bryet med å ta med dyret til veterinær når det er noe og det er veldig synd. Men tror de som er flinke til å følge med på helsa til dyrene sine og har empati, vil forstå når man bør si stopp. Det er et ansvar man har som dyreeier. Anonymkode: 42943...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #9 Skrevet 17. juni 2017 Når katten blir apatisk, sover mye, lite kontakt og går ned i vekt. Da er det kanskje på tide. Det er vanlig at eldre katter blir mer late. Og det er helt greit. Kjenner man katten godt fra før, så vet man når "noe er galt". Anonymkode: e20bf...33b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #10 Skrevet 17. juni 2017 7 timer siden, Blondie65 skrev: Alle jeg kjenner som har avlivet dyr har bare visst når tiden var der. Ofte snakker vi da om at det som var litt plager går over til å bli veldig tydelig og ofte. Skulle ønske jeg hadde samme erfaring. Svigers hadde en gammel pus for noen år siden. Da mannen og jeg dro til svigers på ferie pustet katten veldig tungt, det hørtes ut som et sagbruk. Pusen var slapp og ikke kosete som den brukte å være. Ifølge svigers hadde den vært sånn en stund, de regnet med at den ville finne seg et sted å dø i skogen når tiden var inne. Vi overtalte de til å ta katten til veterinæren og jammen var katten full av kreft og ble avlivet umiddelbart. Den stakkars pusen hadde hatt det vondt lenge, heldigvis har ikke svigers skaffet seg noen ny katt. Anonymkode: 42943...eb8 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2017 #11 Skrevet 17. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jeg helt uenig i. Jeg kjenner flere som har latt dyrene gå i flere år med sterke lidelser uten å avlive når det åpenbart har vært nødvendig. Anonymkode: 701db...5f0 Det er din erfaring. MIN erfaring er at de JEG kjenner har skjønt at tiden var inne på rett tidspunkt. Det er trist at du har en annen erfaring.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #12 Skrevet 17. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle ønske jeg hadde samme erfaring. Svigers hadde en gammel pus for noen år siden. Da mannen og jeg dro til svigers på ferie pustet katten veldig tungt, det hørtes ut som et sagbruk. Pusen var slapp og ikke kosete som den brukte å være. Ifølge svigers hadde den vært sånn en stund, de regnet med at den ville finne seg et sted å dø i skogen når tiden var inne. Vi overtalte de til å ta katten til veterinæren og jammen var katten full av kreft og ble avlivet umiddelbart. Den stakkars pusen hadde hatt det vondt lenge, heldigvis har ikke svigers skaffet seg noen ny katt. Anonymkode: 42943...eb8 Eldre mennesker, gjerne oppvokst på og levd på gård, har gjerne et litt annet forhold til dyr enn mennesker oppvokst med ett eller få kjæledyr. Førstnevnte tilkaller eller oppsøker dyrlegen når det er avsolutt nødvendig og tenker lett at naturen får gå sin gang slik den alltid har gjort. Yngre mennesker uten tilsvarende erfaring oppsøker dyrlegen når dyret ikke er helt i form. Jeg tror dette syldes "generasjonskløften", uten at jeg kan si verken det ene eller det andre i det sisterte innlegget. Anonymkode: d1b1c...76c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #13 Skrevet 17. juni 2017 Takk for svar alle sammen. Jeg må nok bare smått begynne å forberede meg mentalt, og nyte tiden jeg har med henne Anonymkode: f156d...a32 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #14 Skrevet 18. juni 2017 Det er litt vanskelig med katter siden de er kjent for å skjule symptomene sine. Men når du kjenner katten godt og er oppmerksom på det så tror jeg sånn som noen over sa at du vil skjønne når det er på tide. I alle fall når du er innstilt på det. Hvis du merker at hun ikke nyter livet lenger, ikke oppsøker kos, gjemmer seg vekk for eksempel. Den forrige katten min var veldig kosete men helt på slutten så gjemte hun seg bort på en plass i huset der hun pleide å ligge hvis hun ønsket fred, spiste ikke og virket så.. ja det er vanskelig å forklare men man får en magefølelse av at dyret ikke vil mer. Veldig trist men du må ha tatt veldig godt vare på henne når hun har blitt hele 16 år, så jeg tror du vil ta en god avgjørelse Anonymkode: 28cf8...74e
miramis Skrevet 26. juni 2017 #15 Skrevet 26. juni 2017 På 17.6.2017 den 21.00, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen. Jeg må nok bare smått begynne å forberede meg mentalt, og nyte tiden jeg har med henne Anonymkode: f156d...a32 Har en gammel katt selv. De blir latere med alderen, men så lenge de nyter litt tid ute, er i godt humør og spiser og drikker så går det fint. De blir oftere veldig fort dårligere når tiden er inne. Fint at du hører med dyrlegen underveis. Lurt å fore med et fettrikt for og gjerne både tørr og våtfor. Du må selvfølgelig tenke på nyreproblematikken angående dette. Følg med på bevegelsene til pus, at den ikke blir veldig stiv og treg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå