Gå til innhold

Hva skjer når man melder noen til NAV Kontroll?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Etter å hatt en bekjent som gjennom flere år har svindlet NAV helt åpenlyst og i tillegg skrytt stort av det, tok jeg steget og meldte henne inn til NAV.

I tillegg til NAVstøtten sin, jobber hun svart til det ryker ut av ørene på henne. Jeg meldte inn, og jeg vet nå at støtten hennes er kutta. 

Men hva skjer videre? Kommer hun til å bli arrestert? Blir det rettsak? Eller blir det kun 3 mnd karantene før hun kan søke etter NAVstøtte igjen?

Og hva skjer når de faktisk har kutta støtta? Har man fortsatt krav på sosialhjelp?

Noen som vet?

Hilsen en som er nysgjerrig på systemet vårt!

Anonymkode: 127ba...295

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorvidt hun blir siktet for trygdesvindel, må i rettssak eller må betale bøter avhenger av hvor mye hun har svindlet den norske stat for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer en gjeng ut av en varebil om natten, kler en svart hette over hodet hennes og drar henne ut i bilen midt på natten. Hvor hun blir av får ingen vite!

Men fra spøk til revolver, det varier fra sak til sak. Er det alvorlig blir hun anmeldt, og da blir det selvsagt rettsak før noe mer skjer. Det kan også hende det kommer en minnelig løsning. 

Merk at mange sier de svindler eller naver når de skjemmes over de egentlige grunnene. Ingen vil være syk. Derfor lyver mange til seg selv og andre.

Selvsagt har man krav på sosialhjelp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Merk at mange sier de svindler eller naver når de skjemmes over de egentlige grunnene. Ingen vil være syk. Derfor lyver mange til seg selv og andre.

enig

Anonymkode: 7cf48...1e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Da kommer en gjeng ut av en varebil om natten, kler en svart hette over hodet hennes og drar henne ut i bilen midt på natten. Hvor hun blir av får ingen vite!

Men fra spøk til revolver, det varier fra sak til sak. Er det alvorlig blir hun anmeldt, og da blir det selvsagt rettsak før noe mer skjer. Det kan også hende det kommer en minnelig løsning. 

Selvsagt? Hvis man bevist har utnytta systemet til de grader gjennom mange år, synes du ikke de har fått nok da? 😳 Alt av bevis for at vedkommende er en storsvindler foreligger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt? Hvis man bevist har utnytta systemet til de grader gjennom mange år, synes du ikke de har fått nok da? 😳 Alt av bevis for at vedkommende er en storsvindler foreligger.

Spør du meg om jeg synes å sulte ihjel hjemløs er en passende straff for bedrageri?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nå er det jo mange som ikke har krav på støtten de får. Trygdesvindel er ikke et ukjent begrep. 

Anonymkode: 7b1f7...56d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialstønad er den minste ytelsen man kan få, og det er en rett alle har, da man ikke skal fryse eller sulte ihjel i Norge. Den stønaden er ikke stor, og den er ment å være kortvarig, så hun må søke på nytt igjen hver 2-3 måned (som oftest). Hun har kun rett på sosialstønad, hvis hun ikke har annen inntekt, eller sparekonto. Hun må fremvise dokumentasjon om inntekt eller mangel på sådan ved kontoutskrift. Det gjør det vanskeligere å tjene svart, hvis hun ikke får penger kontant. Saken hennes kan selvfølgelig bli undersøkt, og hun kan måtte betale tilbake det hun har mottatt uten rett på det.  

Anonymkode: 0434a...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nav kutter ikke før de har bevis. Blir hun anmeldt,må de bevise at hun har svindlet. Også hvor hun har jobbet og hva hun har tjent. Det er opp til en viss sum. Blir hun da dømt,må hun betale det hun har fått utbetalt av nav

Anonymkode: 82f4e...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav kutter ikke før de har bevis. Blir hun anmeldt,må de bevise at hun har svindlet. Også hvor hun har jobbet og hva hun har tjent. Det er opp til en viss sum. Blir hun da dømt,må hun betale det hun har fått utbetalt av nav

Anonymkode: 82f4e...bff

Det går jo ikke an å bevise hva vedkommende har tjent svart! Cash is king 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Friday, June 16, 2017 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Hei!

Etter å hatt en bekjent som gjennom flere år har svindlet NAV helt åpenlyst og i tillegg skrytt stort av det, tok jeg steget og meldte henne inn til NAV.

I tillegg til NAVstøtten sin, jobber hun svart til det ryker ut av ørene på henne. Jeg meldte inn, og jeg vet nå at støtten hennes er kutta. 

Men hva skjer videre? Kommer hun til å bli arrestert? Blir det rettsak? Eller blir det kun 3 mnd karantene før hun kan søke etter NAVstøtte igjen?

Og hva skjer når de faktisk har kutta støtta? Har man fortsatt krav på sosialhjelp?

Noen som vet?

Hilsen en som er nysgjerrig på systemet vårt!

Hva som skjer er helt avhengig av hvordan Nav vurderer saken. På større beløp blir det politianmeldelse og påfølgende etterforskning og pådømmelse om tilbakebetaling eventuelt straff.

I Norge får den som ikke kan dra omsorg for seg selv økonomisk sosialhjelp.

Anonymkode: 2d4c5...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 16.6.2017 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Sosialstønad er den minste ytelsen man kan få, og det er en rett alle har, da man ikke skal fryse eller sulte ihjel i Norge. Den stønaden er ikke stor, og den er ment å være kortvarig, så hun må søke på nytt igjen hver 2-3 måned (som oftest). Hun har kun rett på sosialstønad, hvis hun ikke har annen inntekt, eller sparekonto. Hun må fremvise dokumentasjon om inntekt eller mangel på sådan ved kontoutskrift. Det gjør det vanskeligere å tjene svart, hvis hun ikke får penger kontant. Saken hennes kan selvfølgelig bli undersøkt, og hun kan måtte betale tilbake det hun har mottatt uten rett på det.  

Anonymkode: 0434a...b3c

Kontoutskrift burde ikke vært nok, siste års ligning burde være obligatorisk siden NAV ikke kan vite hvor mange kontoer du har. Jeg kan fint ha 0 på brukskonto og skjule de andre i nettbanken mens jeg tar en utskrift.  Blir alltid litt mistenksom når voksne, oppegående folk leverer kontoutskrift eller oversikt med kun en konto på. At man ikke har penger på sparekonto er greit nok, men at man som 50 år gammel med hus og barn kun har en konto i verden?

Anonymkode: 62c28...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontoutskrift burde ikke vært nok, siste års ligning burde være obligatorisk siden NAV ikke kan vite hvor mange kontoer du har. Jeg kan fint ha 0 på brukskonto og skjule de andre i nettbanken mens jeg tar en utskrift.  Blir alltid litt mistenksom når voksne, oppegående folk leverer kontoutskrift eller oversikt med kun en konto på. At man ikke har penger på sparekonto er greit nok, men at man som 50 år gammel med hus og barn kun har en konto i verden?

Anonymkode: 62c28...bc1

Nav vet godt hvilke kontoer folk har. Er de i tvil så står alle kontoer oppført på skattemeldingen til folk. Om skatteetatens datasystem er tilgjengelig for Nav. DET trodde jeg alle visste? Søker personer i samme boenhet sosialstønad så blir alle kontrollert. 

Anonymkode: 2d4c5...b8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...