Gå til innhold

Hvordan kan jeg se hvem som har tatt ut opplysninger om meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos lege og psykolog? Er det noe som jeg kan gjøre uten å kontakte noen? Og stemmer det at alle som er innom mine journaler må signere for det, alså de kan ikke gjøre noe anonymt? 

Anonymkode: ef4ed...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ringe skravlekjerringene på kontoret og spørre dem.

Nei.

På papiret kanskje, i praksis kan alle i lokalene se på dem (uavhengig av om de er digital eller ikke). I tillegg til IT-personer og annet teknisk personale. IT-sikkerheten til helseforetakene er skammelig. Alt som ligger i kjernejournalen kan du regne som offentlig kjent.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På sykehusene så blir alle som logger seg inn på journalen din registrert, denne listen kan du be om å se.

For at noen skal se i din journal så må du skrive under at det er greit. Hos forsikringselskapene så gir du bla en godkjenning, sånn må du gjøre hos alle som skal få tilgang. Og da gjelder den tilgangen bare den ene gangen.

Anonymkode: 1c54c...550

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På sykehusene så blir alle som logger seg inn på journalen din registrert, denne listen kan du be om å se.

For at noen skal se i din journal så må du skrive under at det er greit. Hos forsikringselskapene så gir du bla en godkjenning, sånn må du gjøre hos alle som skal få tilgang. Og da gjelder den tilgangen bare den ene gangen.

Anonymkode: 1c54c...550

Men kan jo se om noen som har fått tilgang fra min underskrift har vært inne? Jeg ga en underskrift og så samme dag kontaktet jeg personen og spurte om han hadde samlet opplysninger og han sa nei, så jeg ba om at underskriften ikke skulle brukes likevel fordi jeg ikke ønsket dette likevel. Det var ok sa han. Men jeg har lyst til å forsikre meg om at han ikke har gjort noe med underskriften likevel. Dumt av meg.

Men når du er på legevakten kommer det i fastlege journalen? Og om du går til en privat lege? 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er rart at vi som pasenter ikke får mere kontroll. Det snokes av navansatte, sykehusansatte.uten at det skjer så mye. Om noen sniker på dine skatteopplysninger,kan du sjekke det via altinn. Hvorfor ikke samme mulighet når det gjelder helseopplysninger og nav

Anonymkode: dbc57...c79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er rart at vi som pasenter ikke får mere kontroll. Det snokes av navansatte, sykehusansatte.uten at det skjer så mye. Om noen sniker på dine skatteopplysninger,kan du sjekke det via altinn. Hvorfor ikke samme mulighet når det gjelder helseopplysninger og nav

Anonymkode: dbc57...c79

Fordi ikke hvermannsen har tilgang på dette. 

Du kan jo enkelt og greit forhøre deg med hvem som har hatt innsyn i journalen din. Dette er ikke et suspekt spørsmål dersom du bekymrer deg for det. 

Anonymkode: 3d7f7...82d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan nav gå inn i min legejournal uten videre?

Anonymkode: 3f868...5a1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går inn på kjernejounalen din kan du legge inn varslingstjeneste så du vil få vite hvem og når noen går inn, tror ikke du får det automatisk men du kan se det selv om ikke varslingen er aktivert. Du kan også sperre mye innsyn selv for helsepersonal men fremdeles ha kjernejournal. Jeg har det, jeg fikk da varsel når en legevaktslege gikk inn på kjernejounalen min f.eks. Spesielt legevakt kan finne på å bruke kjernejournal over en lav sko har jeg skjønt..

Anonymkode: abe23...c12

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når du er på legevakten kommer det i fastlege journalen?

Og om du går til en privat lege? 

ja,

nei (men de spør gjerne spesifikt om du vil at de skal sende epikrise siden mange ønsker det)

AnonymBruker
Skrevet

For helse nord og helse vest kan man gå inn og se hvem som har sett i journalen. Usikker på de andre helseforetakene. helsenorge.no

Anonymkode: 79f17...b60

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går inn på kjernejounalen din kan du legge inn varslingstjeneste så du vil få vite hvem og når noen går inn, tror ikke du får det automatisk men du kan se det selv om ikke varslingen er aktivert. Du kan også sperre mye innsyn selv for helsepersonal men fremdeles ha kjernejournal. Jeg har det, jeg fikk da varsel når en legevaktslege gikk inn på kjernejounalen min f.eks. Spesielt legevakt kan finne på å bruke kjernejournal over en lav sko har jeg skjønt..

Hvor finner man denne kjernejournalen? 

Anonymkode: c5dda...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du det er så mange som er interesserte i deg, TS?

Anonymkode: 859ff...265

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner man denne kjernejournalen? 

Anonymkode: c5dda...7ff

https://helsenorge.no/

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når du er på legevakten kommer det i fastlege journalen? Og om du går til en privat lege? 

Nei. I Oslo må du ha med papirer fra legevakten for at legen skal legge det inn senere. Private sender definitivt ikke til fastlege

Anonymkode: d0152...369

AnonymBruker
Skrevet
På 16.6.2017 den 16.29, amativeReflection skrev:

Du kan ringe skravlekjerringene på kontoret og spørre dem.

Nei.

På papiret kanskje, i praksis kan alle i lokalene se på dem (uavhengig av om de er digital eller ikke). I tillegg til IT-personer og annet teknisk personale. IT-sikkerheten til helseforetakene er skammelig. Alt som ligger i kjernejournalen kan du regne som offentlig kjent.

Du har jammen mye innsikt i dette til kjørelærer å være.... 
TS: Ikke tro på noe av det som kommer fra denne brukeren :P Det er som regel bare tull og vås. 

Anonymkode: 4f2da...eb0

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har jammen mye innsikt i dette til kjørelærer å være.... 
TS: Ikke tro på noe av det som kommer fra denne brukeren :P Det er som regel bare tull og vås. 

Anonymkode: 4f2da...eb0

Det er da vel ingenting i veien for å være kvalifisert både innen IT og innen trafikk? Jeg har kunnskap innen mange fagfelt.

Dataløsningen til journaler har blitt kritisert gang på gang, og sikkerheten er en vits. Man MÅ anta at alle journaler er tilgjengelig for alle som vil ha tilgang til dem. IT-systemene i det offentlige er søppel.

• Liker 2
Skrevet

Gå inn på helsenorge og trykk på logg over bruk. Der vil du se hvem som har sett på din kjernejournal. Du kan også der endre innstillinger og sperre for at noen kan se på journalen uten at du har gitt ditt samtykke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...