Gå til innhold

Jobber som lærer, skal i møte med barne- og familieetaten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg jobber som lærer og har blitt innkalt til formøte med barne- og familieetaten.

Er det noen som vet hvordan dette foregår? 

Det er snakk om omsorgssvikt. Mulig barn blir tatt fra mor.

Anonymkode: dee0e...a73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De ønsker vel å få et mest mulig fullstendig bilde - av hvordan barnet er hjemme og på skolen. 

Jeg tenker de vil spørre litt om hvordan samarbeidet er med hjemmet, om barnet gjør lekser, møter tidsnok, har mye fravær, har mange venner, hvordan barnet trives, om det virker trist eller noe som plager barnet, om det har blitt satt inn hjelpetiltak fra skolens side, f.eks. samarbeid med helsesøster? hmmmmmmmm

Tipper det litt slike ting jeg. 

Anonymkode: 43a50...92c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg jobber som lærer og har blitt innkalt til formøte med barne- og familieetaten.

Er det noen som vet hvordan dette foregår? 

Det er snakk om omsorgssvikt. Mulig barn blir tatt fra mor.

Anonymkode: dee0e...a73

Bare pass på at de ikke legger ord i munnen på deg. Beklager om kopi av det du har sagt. Skjer altfor mye feil der,feil som kan ødelegge familier i mange år

Anonymkode: 4e1fa...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De vil vite hvordan barnet er på skolen og om du har lagt merke til noe med barnet. Gjelder å ha tunga rett i munnen på slike møter, ikke tabbe seg ut enten på den ene måten eller den andre. Det er tross alt snakk om et barns liv og det skal ikke tas lett på.

Anonymkode: 98727...1ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær fullstendig ærlig, både på godt og på vondt. Din lojalitet ligger hos barnet, ikke moren.

Anonymkode: 5ee94...207

• Liker 12
Skrevet

Kjenner en lærer, han sier de spurte "synes du barnet skal fjernes fra foreldrene?" Så ble svaret tillagt mye vekt. Han opplevde det som at når han sa Ja, så ble barnet fjernet. Og det var mye ansvar å ha.

Du er nødt til å være ærlig, og ha fokus på det du kan vite noe om. Barnet.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, ViljaH skrev:

Kjenner en lærer, han sier de spurte "synes du barnet skal fjernes fra foreldrene?" Så ble svaret tillagt mye vekt. Han opplevde det som at når han sa Ja, så ble barnet fjernet. Og det var mye ansvar å ha.

Jeg vil påstå at det var et fryktelig uprofesjonelt spørsmål! Mitt svar hadde vært: Jeg kjenner bare til barnets skolesituasjon. Om det er best for barnet å fjernes fra foreldrene, må være et valg for dere som har hele bildet og kjenner alle de ulike alternativene. 

Synsing, som er det det er når man spør hva noen "synes", hører ikke hjemme i alvorlige saker der man vurderer å ta barnet fra foreldrene. 

Anonymkode: f7072...7a0

• Liker 13
Skrevet

Jeg syns du også skal spørre din overordnede eller en erfaren kollega om råd. Og selvsagt ikke si hvilket barn det gjelder til kollegaen med mindre denne vet noe om saken fra før.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere en sosiallærer eller miljølærer på skolen? Du kan søke råd der. Ellers ville jeg gått til nærmeste leder og/eller en mer erfaren kollega og spurt. 

Jeg har vært i flere møter av denne typen som kontaktlærer, og opplever kun profesjonalitet. De er opptatte av å vite hva du har observert, faglig nivå, og samtaler du har hatt med barnet/foreldre. Gjerne konkrete eksempler. Jeg har aldri synset noe, kun sagt hva jeg har sett. 

Anonymkode: ab973...8bb

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, ViljaH skrev:

Wow, så utrolig uprofesjonelt! Som en del av et stort bilde kan man ikke svare på dette! Det er jo svært sjelden man fjerner barna, i allefall uten at man har jobbet med familien over tid.

Du skal kun fortelle hva du har/snakket med barn og fam om. Det er andre som skal putte dette inn i et helt bilde.

Men søk mer erfarne kollegaer om råd og veiledning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du, unnskyld meg. Når du først har påtatt deg oppgaven og valgt et yrke hvor du jobber med barn, så er ett av aspektene å snakke med samarbeidsinstanser. Du er nøytral og formidler dine observasjoner. Har du sett barnet med foreldrene og har en dårlig magefølelse sier du det. Følg magen din men vær profesjonell og konkret i dine observasjoner og dokumentasjon.           Men buf-etat? Det er barnevernet som undersøker, er buf-etat allerede inne, kan det være en viss alvorlighetsgrad her. Barnevernet tinger buf-etat når de ser det nødvendig. Les mer om tiltak buf-etat har, et av dem ja er fosterhjem.

hilsen barnevernspedagog 

Anonymkode: 08f52...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Før du svarer på spørsmål gjenta spørsmålet inni deg og vær sikker på at du forstår spørsmålet. Er du usikker så spør eller gi uttrykk for at du er usikker. Vær ærlig og oppriktig. Dete r ikke din jobb å påvirke saken på den ene eller andre måte, du skal bare opplyse saken fra ditt ståsted. 

Du blir spurt ut, det er det hele. 

Anonymkode: 63988...4cf

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med at du eller en annen lærer ved skolen tidligere har svart på BVs anmodning om informasjon. Det er denne informasjonen og eventuell utdypende informasjon om skolesituasjonen du kan svare på. Hos oss ville du blitt fulgt opp i forkant av enten ledelsen eller sosiallærer. Vi har også oppfølging i etterkant. Når noen av lærerne våre er vitner i rettssaker om omsorgssvikt får de alltid tilbud om å ha med seg noen. Det kan være lurt å lage seg et notat om skolesituasjonen før du skal på møtet. Fravær, manglende oppfølging, ting du har lurt på, faglige prestasjoner (ja, man kan bli spurt om det også). Be om hjelp fra andre som kjenner barnet til forberedelsene.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du, unnskyld meg. Når du først har påtatt deg oppgaven og valgt et yrke hvor du jobber med barn, så er ett av aspektene å snakke med samarbeidsinstanser. Du er nøytral og formidler dine observasjoner. Har du sett barnet med foreldrene og har en dårlig magefølelse sier du det. Følg magen din men vær profesjonell og konkret i dine observasjoner og dokumentasjon.           Men buf-etat? Det er barnevernet som undersøker, er buf-etat allerede inne, kan det være en viss alvorlighetsgrad her. Barnevernet tinger buf-etat når de ser det nødvendig. Les mer om tiltak buf-etat har, et av dem ja er fosterhjem.

hilsen barnevernspedagog 

Kan jo bli litt nervøs og usikker om det er første gangen man skal i et slikt møte. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hilsen barnevernspedagog 

Det går vel an å spørre om ting her? Det er ikke før gitt at en blir innkalt til slike møter! 

AnonymBruker
Skrevet

Svar på det du kan svare på, og svar ærlig på det. Om du får spørsmål du ikke kan svare på, svarer du akkurat det; "det kan jeg ikke svare på". 

Anonymkode: 05bf3...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...