Gå til innhold

Soppinfeksjon etter mensen? Hvordan forebygge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste to gangene etter mensen fått sopp. Bruker tamponger (vil ikke bruke annet). Soppen har oppstått noen dager etter mensen. Klumpete utflod, typisk sopp. Klør noe. Og vondt å ha sex pga sårhet. 

Finnes det måter å forebygge på? Har jo mensen hver mnd...

bruker bommulstruser, sjeldent trange bukser, vasker kun med vann. Sover ofte naken. 

Anonymkode: dc668...97d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil bruke noe annet enn tamponger har jeg ikke noe bedre tips enn å prøve sånne tamponger de selger på apoteket med melkesyrebakterier (probiotisk tampong). Du kan eventuelt skifte tampong oftere, men det eneste som virkelig hjelper er å la underlivet puste. Og det er dessverre umulig når du bruker vanlig tampong

Anonymkode: b2a14...562

AnonymBruker
Skrevet

Sove uten tampong om natten kan hjelpe. 

Anonymkode: 53ed8...b51

AnonymBruker
Skrevet

Tamponger må utgå. 

Anonymkode: 1d0fe...733

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Menskopp. 

(selv om du skriver i HI at du må bruke tampong så sier jeg fortsatt menskopp)

Anonymkode: cf4ff...093

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme før. Det ga seg da jeg begynte å droppe tampong de siste dagene. De første to dagene bruker jeg tampong dag og natt. På dag 3 så trengs det ikke hjemme. Jeg blør aldri så mye at det når bindet. Bruker en tampong i 1-3 timer for å ta det verste iløpet av dagen, også gå tilbake til bare bind. Er jeg ute så bruker jeg tampong. Selv om at jeg vet at det ikke er nødvendig, men jeg er ikke komfortabel med å bruke bare bind. Trengs ikke om natten heller. Trenger egentlig ikke bind heller. Men bruker det for å være på den sikre siden. 
På dag 4 trengs det egentlig ikke i det hele tatt, da jeg er nesten ferdig. Før brukte jeg tampong fra dag 1 til 4. Du burde teste ut og se om du faktisk blør såpass at tampong er nødvendig alle dagene. Jeg har ikke så mye som en dråpe på bindet på dag 3-4. Tørker vekk alt når jeg er på do, så det blir ikke såpass at det når bindet.

Jeg har prøvd menskopp, likte det ikke. Ved å kutte ned forbruket på tamponger så er alt bra. Før fikk jeg sopp etter hver mensen, veldig irriterende. Grunnen til at jeg fikk sopp, var fordi jeg brukte tamponger feil. Jeg har lært hvordan min kropp er og hvordan "min" mensen er. Det har ført til at jeg bruker tamponger på en riktig måte. Før så brukte jeg det fra start til slutt, fordi det var slik jeg begynte som ung. Den gang var jeg usikker og redd for å blø igjennom. Så ble det til en vane. stoppet aldri opp og faktisk sjekket om det var nødvendig alle dagene. 

Anonymkode: 2fee3...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med det samme før. Det ga seg da jeg begynte å droppe tampong de siste dagene. De første to dagene bruker jeg tampong dag og natt. På dag 3 så trengs det ikke hjemme. Jeg blør aldri så mye at det når bindet. Bruker en tampong i 1-3 timer for å ta det verste iløpet av dagen, også gå tilbake til bare bind. Er jeg ute så bruker jeg tampong. Selv om at jeg vet at det ikke er nødvendig, men jeg er ikke komfortabel med å bruke bare bind. Trengs ikke om natten heller. Trenger egentlig ikke bind heller. Men bruker det for å være på den sikre siden. 
På dag 4 trengs det egentlig ikke i det hele tatt, da jeg er nesten ferdig. Før brukte jeg tampong fra dag 1 til 4. Du burde teste ut og se om du faktisk blør såpass at tampong er nødvendig alle dagene. Jeg har ikke så mye som en dråpe på bindet på dag 3-4. Tørker vekk alt når jeg er på do, så det blir ikke såpass at det når bindet.

Jeg har prøvd menskopp, likte det ikke. Ved å kutte ned forbruket på tamponger så er alt bra. Før fikk jeg sopp etter hver mensen, veldig irriterende. Grunnen til at jeg fikk sopp, var fordi jeg brukte tamponger feil. Jeg har lært hvordan min kropp er og hvordan "min" mensen er. Det har ført til at jeg bruker tamponger på en riktig måte. Før så brukte jeg det fra start til slutt, fordi det var slik jeg begynte som ung. Den gang var jeg usikker og redd for å blø igjennom. Så ble det til en vane. stoppet aldri opp og faktisk sjekket om det var nødvendig alle dagene. 

Anonymkode: 2fee3...882

Jeg har veldig kraftige blødninger. Store bind blir blødd ut på null komma niks

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig kraftige blødninger. Store bind blir blødd ut på null komma niks

Da vil du ha betydelig bedre nytte av menskopp enn av tampong. 

Sånn generelt så må du la slimhinnene puste, og det er vanskelig med tampong men faktisk erfaringsmessig enda vanskeligere med et tykt, soggy bind. Resultatet er ofte bare sopp i enda større utstrekning.. 

Jeg ville sett på årsaken til sopp: for du kan selvsagt også forebygge ved å unngå de to største grunnene til sopp: stress og sukker (ikke kun bearbeidet). 

Anonymkode: 221d4...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem. Etter at jeg gikk over til tøybind for 3-4 år siden har jeg ikke hatt sopp en eneste gang, så for meg funker i hvertfall det :) 

Anonymkode: 0c023...36e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de siste to gangene etter mensen fått sopp. Bruker tamponger (vil ikke bruke annet). Soppen har oppstått noen dager etter mensen. Klumpete utflod, typisk sopp. Klør noe. Og vondt å ha sex pga sårhet. 

Finnes det måter å forebygge på? Har jo mensen hver mnd...

bruker bommulstruser, sjeldent trange bukser, vasker kun med vann. Sover ofte naken. 

Barberer du deg? Vel, slutt med det du.

Skrevet

Prøv de tampongene som heter Ellen, de er med melkesyrebakterier (jeg bruker å kjøpe de på apotek, men det er sikkert andre plasser du får kjøpt de også). De er dyrere enn vanlig tamponger, men absolutt verdt det. 

Du kan også prøve å ta noen dager med Vivag etter endt menstruasjon, det er melkesyrekapsler som du putter oppi før du legger deg. 

Ville droppet tampong om natten, bruk heller bind. 

• Liker 1
Skrevet

Støtter Skruf over meg og anbefaler også Ellen tampongene. De finnes i tre størrelser, mini, normal og super, og ja, de koster litt, men herrefred så utrolig mye bedre underlivet får det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hyppig partnerbytte, eller en partner som har vært med mange, er oppskrift på slike problemer. Jeg er usikker på om balansen kan gjenopprettes, kanskje er disse utbruddene bare noe som følger med promiskuiteten, dessverre. Det du kan prøve er å avstå fra seksuell kontakt i 3-6 måneder, både du og partneren. Du kan onanere med rene hender, eller sterile hjelpemidler.

Anonymkode: 8c601...e62

Skrevet

1. Kutt ut tampongen om natta og gå over til truseinnlegg mot slutten av mensperioden når blødningene minker veldig.

2. Prøv tamponger med melkesyrebakterier fra apotek :) 

ellers syns jeg Lactal gelé funker veldig bra som forebyggende. Det er et sinnsykt ekkelt griseri, med mensen + gelé, men det er verdt det. Sopp er grusomt...

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

AnonymBruker
Skrevet

Åh jeg sliter med akk det samme, men jeg bruker aldri tampong. Bare bind.

Anonymkode: 33690...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...