AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Del Skrevet 16. juni 2017 Hei! Satt og så på ALARM 112 på TV i ettermiddag og begynte å lure på en ting. Kjæresten min har kyllingbryst, med en stor kul av bein akkurat der man skulle ha trykket om man måtte gjøre kompresjoner. Har det noen betydning? håper selvfølgelig aldri jeg må gjøre det på han - men jeg begynte å lure. Finnes jo flere med den tilstanden også. Noen som vet? Noen fra Røde Kors, ambulansen, sykepleiere eller leger her som vet, som har litt mer opplæring enn meg? Anonymkode: 39a1b...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. juni 2017 #2 Del Skrevet 16. juni 2017 Søkte etter bilder av tilstanden og fant bare masse kyllingretter. Jeg underviser i førstehjelp og jeg vil anta man gjør det på akkurat samme måte. Men hvis det er en stor bekymring du har ville jeg kjøpt en hjertestarter, de fungerer bedre enn kompresjoner. Husk at det farligste er å ikke gjøre noe hvis hjertet har stoppet. Alle med stanset hjerte som ikke får førstehjelp dør. Noen som får førstehjelp overlever. Sannsynligheten for at det skal gå bra blir uendelig mye bedre om man gir kompresjoner. Det er ikke lov å identifisere seg som helsepersonell her, så noe godt svar får du neppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #3 Del Skrevet 16. juni 2017 1 time siden, amativeReflection skrev: Søkte etter bilder av tilstanden og fant bare masse kyllingretter. Jeg underviser i førstehjelp og jeg vil anta man gjør det på akkurat samme måte. Men hvis det er en stor bekymring du har ville jeg kjøpt en hjertestarter, de fungerer bedre enn kompresjoner. Husk at det farligste er å ikke gjøre noe hvis hjertet har stoppet. Alle med stanset hjerte som ikke får førstehjelp dør. Noen som får førstehjelp overlever. Sannsynligheten for at det skal gå bra blir uendelig mye bedre om man gir kompresjoner. Det er ikke lov å identifisere seg som helsepersonell her, så noe godt svar får du neppe. Beteglensen er vel heller fuglebryst. Interessant spørsmål. Jeg tror ikke det er et problem, men man er nok mer disponert for å brekke noen ribbein. Det avhenger jo litt av hvor utspilt brystet er også. Å brekke ribbein kanskje litt drastisk ut, men det er viktigere å gjennomføre kompresjonene riktig. Anonymkode: 0bd97...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #4 Del Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beteglensen er vel heller fuglebryst. Interessant spørsmål. Jeg tror ikke det er et problem, men man er nok mer disponert for å brekke noen ribbein. Det avhenger jo litt av hvor utspilt brystet er også. Å brekke ribbein kanskje litt drastisk ut, men det er viktigere å gjennomføre kompresjonene riktig. Anonymkode: 0bd97...582 Betegnelsen* høres kanskje litt drastisk ut* Anonymkode: 0bd97...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. juni 2017 #5 Del Skrevet 16. juni 2017 Hvis jeg har oversatt riktig og fulgebryst er pectus exavactum så sier de at litteraturen mangler tilfeller men at de muligens trenger mindre dybde i kompresjonene. Jeg vil anbefale å bare gjøre det normalt uansett, for lite er ofte værre enn for mye. http://www.emergency-live.com/en/stories/cpr-pectus-excavatum-patients-time-say/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #6 Del Skrevet 16. juni 2017 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvis jeg har oversatt riktig og fulgebryst er pectus exavactum så sier de at litteraturen mangler tilfeller men at de muligens trenger mindre dybde i kompresjonene. Jeg vil anbefale å bare gjøre det normalt uansett, for lite er ofte værre enn for mye. http://www.emergency-live.com/en/stories/cpr-pectus-excavatum-patients-time-say/ Pectus excavatum er traktbryst. Fuglebryst er utstående bryst, og dermed med et utspilt brystbein. Anonymkode: 0bd97...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #7 Del Skrevet 16. juni 2017 Min erfaring er at de fleste vanlige folk ikke tørr å ta i like mye som de bør, uansett hvordan personens bryst er. Når jeg var med på HLR telte jeg 5 knekk i brystkassa på mannen, da var det Redningsselskapet som hadde tatt over og gjorde det ordentlig. Jeg vet ikke om dette er normalt. Det skader ikke å melde seg på et kurs, om du kjenner deg usikker Anonymkode: 62317...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. juni 2017 #8 Del Skrevet 16. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at de fleste vanlige folk ikke tørr å ta i like mye som de bør, uansett hvordan personens bryst er. Når jeg var med på HLR telte jeg 5 knekk i brystkassa på mannen, da var det Redningsselskapet som hadde tatt over og gjorde det ordentlig. Jeg vet ikke om dette er normalt. Det skader ikke å melde seg på et kurs, om du kjenner deg usikker Anonymkode: 62317...eca Brukne ribben er vanlig og relativt uproblematisk. Hva ville du foretrukket: a) å være hjernedød eller død eller b) noen brukne ribben og kanskje en punktert lunge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #9 Del Skrevet 16. juni 2017 Takk for svar alle kanskje fuglebryst er rett betegnelse, jeg vet ikke. Han selv sier kyllingbryst men nå er ikke dette noe han har satt seg veldig inn i eller bryr seg så mye om uansett - det er heller ingen fare for at samboeren min plutselig faller om på kjøkkengulvet, det var bare noe jeg kom på når jeg så på TV. Nå er jeg ganske stø på HLR og har gjort det mange ganger før knekte ribbein betyr absolutt ingenting i en slik situasjon! Anonymkode: 39a1b...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #10 Del Skrevet 16. juni 2017 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Brukne ribben er vanlig og relativt uproblematisk. Hva ville du foretrukket: a) å være hjernedød eller død eller b) noen brukne ribben og kanskje en punktert lunge? Jeg vet ikke om det var meg du spurte, men jeg er enig meg deg i at knekte ribben er å foretrekke over død eller hjernedød Anonymkode: 62317...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå