Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Er utdannet sosionom, og ønsker å ta medisinkurs/kurs i legemiddelhåndtering slik at jeg får en bredere kompetanse og også større forståelse for medisiner (samt kan dele ut da). Lurer på om noen har gjort det samme og evt hvordan? (pris, tid osv) Ønsker ikke bare kompetanse for å kunne dele ut, men at man ligger likt som vernepleier. Noen som vet? 

Anonymkode: b5101...f80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det arbeidsgiveren din som ordner for deg om de mener du trenger (eller de trenger) at du har det. Og det er etter et slikt kurs at du får dispensasjon til å gi ut medisiner på akkurat den arbeidsplassen. 

Du kan ikke legge opp medisiner i dosett, kun gi fra ferdiglagt dosett, ev multidoseposer. Så du vil ikke ligge likt som en vernepleier, de har mye mer kompetanse om hvordan medisinen fungerer i kroppen og om de forskjellige ulike typer medisiner osv. Og de kan legge dosetter og ha ansvar på et medisinrom. 

Anonymkode: 31599...b51

• Liker 4
Skrevet

det stemmer det AB over meg skriver. om du jobber som sosionom/miljøterapeut på et sted hvor det deles ut medisiner er det gunstig for arbeidsgiver (og brukere) at du har medisinkompetanse, men du vil ikke kunne få den samme medisinkompetansen som vernepleiere/sykepleiere har. du vil kunne ta et medisinkurs som er det samme som ufaglærte assistenter tar. det er gratis for deg og foregår på nettet. jeg brukte vel noen timer på å komme meg gjennom det. selv om kurset omhandler både forskjellige medisiner, sykdommer og hvordan medisiner virker i kroppen så er det ikke i nærheten av hva en vernepleier/sykepleier lærer gjennom utdanningen sin...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok! Tusen takk for svar begge to. Så det er ingen "utdanning" man kan ta over feks noen måneder som gir lik kompetanse som vernepleier? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det arbeidsgiveren din som ordner for deg om de mener du trenger (eller de trenger) at du har det. Og det er etter et slikt kurs at du får dispensasjon til å gi ut medisiner på akkurat den arbeidsplassen. 

Du kan ikke legge opp medisiner i dosett, kun gi fra ferdiglagt dosett, ev multidoseposer. Så du vil ikke ligge likt som en vernepleier, de har mye mer kompetanse om hvordan medisinen fungerer i kroppen og om de forskjellige ulike typer medisiner osv. Og de kan legge dosetter og ha ansvar på et medisinrom. 

Vernepleier kan vel ikke dosere i dosett på medisinrom? Det trodde jeg kun sykepleiere fikk lov å gjøre? 

Anonymkode: 46ff1...bd6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vernepleier kan vel ikke dosere i dosett på medisinrom? Det trodde jeg kun sykepleiere fikk lov å gjøre? 

Vernepleier og sykepleier er sidestilt.

Anonymkode: da6a6...242

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Tusen takk for svar begge to. Så det er ingen "utdanning" man kan ta over feks noen måneder som gir lik kompetanse som vernepleier? 

TS

Nei, det er kun medisinkurs. For å få mer kunnskap om Medikamenter ol så må du ta en utdanning innen det. Det er ikke noen mellomting i det faget. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok! Takk for svar :-) 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre går det ikke an. Som de andre sier: du kan ta kurs for å dele ut medisiner - men du blir ikke "lik" v.pl eller s.pl. Deres utdanning er ikke bare et "medisinkurs", men hele bachelorgraden repeterer medisiner, farmakologi og alt det der gjennom alle 3 årene :) 

Anonymkode: b38fc...f25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går vernepleier på 2 året og jobber i bolig med medisinutdeling. For å få dele ut medisin som miljøterapeut må du ha et nettkurs i legemiddelhåndtering. På vpl har vi klinikkundervisning, forelesninger og prøve i sykdomslære, medikamentregning og farmakologiprøve, så du skjønner vel kanskje at det ikke blir det samme som å ta et enkelt kurs? I tilfelle har du valgt feil utdanning. 

Anonymkode: 0cd7a...21a

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vernepleier og sykepleier er sidestilt.

Anonymkode: da6a6...242

Som yrker er de ikke det, sykepleien er mye mer medisinsk og klinisk rettet, vernepleien mer sosiologisk og miljøterapautisk. En sykepleier stilling kan ikke tas av en vernepleier men omvendt går jo absolutt, så ville ikke si det er sidestilt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En sykepleier kan absolutt ta jobben til en vernepleier??

Anonymkode: 64ad5...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...