Gå til innhold

Pusse opp hus - 100 kvm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal pusse opp et gammelt hus på 100 kvm, er da 500.000 som regel nok?

Bad og kjøkken er vel det som drar mest. Her snakker vi vanlig standard på kvaliteten, ikke super dyre finisher men heller ikke dårlig. Vi vil gjøre det meste selv, bortsett fra rørlegger og elektriker arbeid så klart. 

Så hvis vi sier bad, kjøkken, gang, stue, 2-3 soverom, er da 500.000 nok? 

Anonymkode: d5b9c...86d

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er vel svaret nei. Med husk følger fort kostnader knyttet til drenering, tak, kledning etc. Dersom huset er i dårlig stand innvendig er trolig også minst en av disse tingene det. 

Et nytt kjøkken kommer på 100.000++

Nytt bad 200.000 ++

Elektriker 100.000++

Vi pusset opp leiligheten vår på 70 kvadrat for 600.000 :)

Anonymkode: 35c8e...0e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet er vel svaret nei. Med husk følger fort kostnader knyttet til drenering, tak, kledning etc. Dersom huset er i dårlig stand innvendig er trolig også minst en av disse tingene det. 

Et nytt kjøkken kommer på 100.000++

Nytt bad 200.000 ++

Elektriker 100.000++

Vi pusset opp leiligheten vår på 70 kvadrat for 600.000 :)

600.000 for 70 kvm? Gjorde dere ingenting selv da eller? Hørtes veldig mye ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte omtrent 500000 kr på et hus på 113 m2. Da fikk jeg ikke pusset opp badene, bare pyntet litt på dem. Jeg gjorde alt selv, bortsett fra å sette opp kjøkkenet og elektrisk. 

Nå bruker jeg 1 mill på nytt oppussingsprosjekt. Her var kjøkken tatt, samt kledning, tak, vinduer og ytterdører, men alt elektrisk må tas, to bad + vaskerom, gulv, vegger og tak i det meste av huset. 

Selv med budsjett på 1 mill ser jeg at drenering og hage må vente. 

Huset er 120 m2. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

600.000 for 70 kvm? Gjorde dere ingenting selv da eller? Hørtes veldig mye ut.

Jo, vi gjorde mye selv! Men selvsagt ikke bad og elektriktrisk. Badet kom vel på 300.000 og elektrikeren på 85.000 (trakk om alt, sikringsskapet ble byttet mtp dagens regler, og kjørte høy standard med led dimmere m.m.). Kjøkkenet kom på 90.000 uten hvitevarer (hth på tilbud, kunne vel fått det til 50.000 hos ikea), parkett til 55 kvm (700 kr per kvadratmeter). I tillegg kom alt annet som sparkel, maling, lister, nye innerdører, ny peis, materialer til lettvegg, hvitevarer, skyvedørsgarderober ++. Det var andre gang vi pusset opp, og tro meg, det koster. I hvertfall når man gjør ting ordentlig. Vi brukte vel 3 mnd etter arbeidstid på prosjektet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere beregner for lite, litt avhengig av hvor mye som skal gjøres. Skal dere bytte det elektriske? Ha nytt sikringsskap? Bytte rør? Etterisolere? Bytte vinduer? Jeg pusset opp en leilighet på 65 kvm for ti år siden der vi gjorde absolutt alt på nytt innvendig, samt nye rør og nytt elektrisk opplegg, og det kom på vel 500 000, og ville nok kostet mer i dag. Da hadde jeg familie som er tømrer som gjorde alt innvendig, og som fikk elektriker, rørlegger og murer til ekstremt rabatterte vennepriser. Skulle jeg betalt vanlig for dette kunne jeg glatt spyttet i 100 000 mer. Nå har jeg nylig pusset opp min nåværende leilighet på 80 kvm som ikke trengte nye rør/elektrisk anlegg. Da er det byttet gulv, lister, malt alle vegger/tak, byttet dører/dørkarmer, nye vinduslister/poster, nytt kjøkken (som er ganske lite) med nye hvitevarer og nye garderobeskap på soverommene (2 stk), for det meste utført kostnadsfritt av samme tømrermann som over, med alle materiellkostnader til ca 40% rabatt pga kjennskap, og vennepriser på andre håndverkertjenester. Brukte 170 000, og så kan du øke prisen 40% for hva du måtte betalt. Nå har jeg ute anbud på badet, det kommer på ca 240 000 kr. Så med mindre du skal ha svært enkel standard og gjøre minst mulig, så tror jeg ikke du kommer i mål med 500 000 på prosjektet ditt. 

Anonymkode: 22e08...d68

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Pengene går fort, ja. Kommer an på materialvalg også, men det er elektriker og rørlegger som ødelegger budsjettet. Alt det andre håndtverket trenger ikke bli så dyrt i forhold til det. 

Endret av Edie
Ryddet for reklame. Edie, mod.
Skrevet

Ryddet for reklame.

Edie, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Bad koster fort 300 000, for der bør dere ikke gjøre noe selv. Så spørs det hva som må gjøres av det elektriske og rør. Og hva må gjøres i stue, kjøkken og soverom? Nye gulv? Holder det bare med litt maling? Setter dere opp kjøkken selv? Ikea kjøkken, eller dyrt kjøkken?

Anonymkode: 54750...451

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...