AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Jeg må innrømme at jeg noen ganger tenker: "For noen idioter". Jeg sendte en e-post med noen ukers behandlingstid, og når jeg endelig får svar på e-posten svarer den jo ikke engang på det jeg har spurt om. Dersom man ringer inn kan man også ende opp med forskjellig svar avhengig av den som svarer. Dette er ikke en situasjon man kan lese seg opp til på nettsidene deres, så det ender jo opp med at man bare må vente til man får vedtaksbrev og se hva som skjer, som igjen tar uhorvelig mange uker. (Dette er bare en utblåsning.) Anonymkode: 50986...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #2 Skrevet 16. juni 2017 Problemene med lånekassen, NAV, osv. er stort sett de samme: Veldig mye byråkrati og regelverk, samt relativt få ansatte. Spesielt lånekassen er utsatt for stor belastning over kortere tidsperioder, slik som semesterstart. Hvert år kommer det ca. 93000 nye studenter, der veldig mange skal ha lån og / eller stipend. I dag utføres det meste av datamaskiner/automatisk programvare, men det er fortsatt mange som må behandles manuelt. De har nok også mange andre oppgaver som må utføres, på toppen av alle søknadene. Det med mailer og telefonsamtaler er sikkert som med andre steder, du blir videreført til neste person. Hvor mye informasjon om saken de har, vet ikke jeg. Når jeg sist slet med noe på Ebay, så måtte jeg snakke med 4 forskjellige personer...hver gang måtte jeg forklare alt på nytt, så det er ikke bare i det offentlige at dette skjer. Anonymkode: 2ad18...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #3 Skrevet 16. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemene med lånekassen, NAV, osv. er stort sett de samme: Veldig mye byråkrati og regelverk, samt relativt få ansatte. Spesielt lånekassen er utsatt for stor belastning over kortere tidsperioder, slik som semesterstart. Hvert år kommer det ca. 93000 nye studenter, der veldig mange skal ha lån og / eller stipend. I dag utføres det meste av datamaskiner/automatisk programvare, men det er fortsatt mange som må behandles manuelt. De har nok også mange andre oppgaver som må utføres, på toppen av alle søknadene. Det med mailer og telefonsamtaler er sikkert som med andre steder, du blir videreført til neste person. Hvor mye informasjon om saken de har, vet ikke jeg. Når jeg sist slet med noe på Ebay, så måtte jeg snakke med 4 forskjellige personer...hver gang måtte jeg forklare alt på nytt, så det er ikke bare i det offentlige at dette skjer. Anonymkode: 2ad18...4bc Nye studenter kan ikke søke om støtte fra Lånekassen enda. Jeg har generelt sett ikke et problem med behandlingstiden da jeg alltid er tidlig ute. Problemet mitt er jo at mange av de virker relativt inkompetente. Grunnen til at behandlingstiden er lang er jo for at en saksbehandler skal se på saken, og da ville man vel ha trodd at de har kjennskap til hvordan Lånekassen stiller seg til ulike situasjoner. Det er jo også de som fatter vedtak, så hvorfor de har et problem med direkte korrespondanse til søkerne stiller jeg meg ganske uforstående til. De kommer med typisk svadasvar som egentlig ikke gir deg et svar på det du lurer på. Anonymkode: 50986...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #4 Skrevet 16. juni 2017 Vel, jeg jobber ikke i lånekassen men har aldri hatt problemer med å få ett skikkelig svar. Sikkert fordi jeg behersker noe svært få etter min erfaring behersker, å skrive presist, komme til saken og stille skikkelig formulerte spørsmål. Etter å ha hatt en jobb der folk kommer med ulike forespørsler via mail/nettskjema kan jeg forsikre deg at det ofte ikke er mulig å forstå hva de egentlig spør om. Dårlig språk, mye skrivefeil, dialektord og rotete fremstilling er noe av årsaken, hvis du tar et kritisk blikk på egen formulering, kan du være en av disse? Anonymkode: ce0f0...84a 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #5 Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg jobber ikke i lånekassen men har aldri hatt problemer med å få ett skikkelig svar. Sikkert fordi jeg behersker noe svært få etter min erfaring behersker, å skrive presist, komme til saken og stille skikkelig formulerte spørsmål. Etter å ha hatt en jobb der folk kommer med ulike forespørsler via mail/nettskjema kan jeg forsikre deg at det ofte ikke er mulig å forstå hva de egentlig spør om. Dårlig språk, mye skrivefeil, dialektord og rotete fremstilling er noe av årsaken, hvis du tar et kritisk blikk på egen formulering, kan du være en av disse? Anonymkode: ce0f0...84a Veldig enig. Jeg jobber som saksbehandler (ikke i Lånekassen) og opplever mye av det du skriver. Ofte er det ekstremt vanskelig å forstå hva enkelte egentlig spør om pga dårlig formulering og språk. Anonymkode: 4df01...024 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #6 Skrevet 16. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg jobber ikke i lånekassen men har aldri hatt problemer med å få ett skikkelig svar. Sikkert fordi jeg behersker noe svært få etter min erfaring behersker, å skrive presist, komme til saken og stille skikkelig formulerte spørsmål. Etter å ha hatt en jobb der folk kommer med ulike forespørsler via mail/nettskjema kan jeg forsikre deg at det ofte ikke er mulig å forstå hva de egentlig spør om. Dårlig språk, mye skrivefeil, dialektord og rotete fremstilling er noe av årsaken, hvis du tar et kritisk blikk på egen formulering, kan du være en av disse? Anonymkode: ce0f0...84a Nei, jeg er ikke en av disse. Anonymkode: 50986...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #7 Skrevet 16. juni 2017 Hverken NAV eller Lånekassen driver med saksbehandling på telefon. Når du har søkt om noe og spesielt om det er noe utenfor "normalen" må du pent avvente behandlingen av saken din. De på telefonen vil ikke kunne si hva som er "vanlig" i en slik sak eller hva de selv tror blir utfallet.. De kan kun informere om regelverk og vilkår - og så er saksbehandlingen og vurderingen av om akkurat DU fyller vilkårene noe som skjer skriftlig gjennom vedtak.. Anonymkode: bbbca...031 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #8 Skrevet 16. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hverken NAV eller Lånekassen driver med saksbehandling på telefon. Når du har søkt om noe og spesielt om det er noe utenfor "normalen" må du pent avvente behandlingen av saken din. De på telefonen vil ikke kunne si hva som er "vanlig" i en slik sak eller hva de selv tror blir utfallet.. De kan kun informere om regelverk og vilkår - og så er saksbehandlingen og vurderingen av om akkurat DU fyller vilkårene noe som skjer skriftlig gjennom vedtak.. Anonymkode: bbbca...031 Og det er nettopp regelverket jeg har stilt spørsmål ved. Anonymkode: 50986...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #9 Skrevet 16. juni 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er nettopp regelverket jeg har stilt spørsmål ved. Anonymkode: 50986...ab1 Regelverk er kompliserte og noen ganger må det en tolkning til av det som ikke veileder på telefon kan gjøre.. Regelverket ligger vel tilgjengelig på lånekassen om du vil forsøke å finne ut av det selv? Anonymkode: bbbca...031 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #10 Skrevet 16. juni 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regelverk er kompliserte og noen ganger må det en tolkning til av det som ikke veileder på telefon kan gjøre.. Regelverket ligger vel tilgjengelig på lånekassen om du vil forsøke å finne ut av det selv? Anonymkode: bbbca...031 Som nevnt sendte jeg e-post. E-posten er behandlet av en saksbehandler. Nei, dette ligger som nevnt ikke tilgjengelig på Lånekassen sine sider. Anonymkode: 50986...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #11 Skrevet 16. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt sendte jeg e-post. E-posten er behandlet av en saksbehandler. Nei, dette ligger som nevnt ikke tilgjengelig på Lånekassen sine sider. Anonymkode: 50986...ab1 OK. Hva lurer du på, da? Jeg jobber ikke i Lånekassen, men skal allikevel kunne svare på det aller meste vedrørende lovverk og forskrifter. Alt dette ligger skal for øvrig ligge ute på Lånekassens sider. Gjør det mot formodning ikke det, vil du i hvert fall finne det på Lovdata.no Dersom det du lurer på er veldig spesifikt for din søknad, vil du ikke få svar før søknaden din er ferdig behandlet, da saksbehandlerne ikke har hjemmel til å gi deg forhåndsvedtak per mail. Virkelig kompliserte søknader med mye skjønnsutøving tas opp på temamøter, og er det fortsatt tvil om hvilket utfall som vil være korrekt, sendes den videre til vurdering av Lånekassens jurister, og kan ende helt opp i styret for nydelig vedtak. Men det skjer virkelig sjeldent. Anonymkode: 06be4...efd
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #12 Skrevet 16. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg jobber ikke i lånekassen men har aldri hatt problemer med å få ett skikkelig svar. Sikkert fordi jeg behersker noe svært få etter min erfaring behersker, å skrive presist, komme til saken og stille skikkelig formulerte spørsmål. Etter å ha hatt en jobb der folk kommer med ulike forespørsler via mail/nettskjema kan jeg forsikre deg at det ofte ikke er mulig å forstå hva de egentlig spør om. Dårlig språk, mye skrivefeil, dialektord og rotete fremstilling er noe av årsaken, hvis du tar et kritisk blikk på egen formulering, kan du være en av disse? Anonymkode: ce0f0...84a Skulle til å si dette! Jeg jobber med utdanning og saksbehandling, og fytti som jeg sliter med å skjønne hva folk vil. Er bedre over telefon, for da spør jeg alltid tilbake om det jeg tror de lurer på. Prøv oss, da TS. Anonymkode: debdc...06a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #13 Skrevet 16. juni 2017 Jeg har ingen problemer med å formulere meg tydelig, men jeg skjønner at det er naturlig å tenke dette. Det ville nok jeg også ha gjort om jeg hadde lest et sånt innlegg uten å ha lignende erfaring. Jeg setter også pris på at dere to siste vil hjelpe, men jeg velger å ikke skrive hva det gjelder. Anonymkode: 50986...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #14 Skrevet 16. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen problemer med å formulere meg tydelig, men jeg skjønner at det er naturlig å tenke dette. Det ville nok jeg også ha gjort om jeg hadde lest et sånt innlegg uten å ha lignende erfaring. Jeg setter også pris på at dere to siste vil hjelpe, men jeg velger å ikke skrive hva det gjelder. Anonymkode: 50986...ab1 Hvis det er noe du har søkt om vil du nok få et vagt svar som ikke helt klargjør hva som skjer da personen som svarer kanskje ikke er den som skal behandle det. Så får du vedtaksbrev med evt. klagerett. Byråkrati i praksis! Anonymkode: debdc...06a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #15 Skrevet 16. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er noe du har søkt om vil du nok få et vagt svar som ikke helt klargjør hva som skjer da personen som svarer kanskje ikke er den som skal behandle det. Så får du vedtaksbrev med evt. klagerett. Byråkrati i praksis! Anonymkode: debdc...06a Spørsmålet mitt var generelt og rettet seg ikke spesifikt om min søknad. Jeg spurte om regelverket. Anonymkode: 50986...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #16 Skrevet 16. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er noe du har søkt om vil du nok få et vagt svar som ikke helt klargjør hva som skjer da personen som svarer kanskje ikke er den som skal behandle det. Så får du vedtaksbrev med evt. klagerett. Byråkrati i praksis! Anonymkode: debdc...06a Men takk for innspill! Anonymkode: 50986...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #17 Skrevet 16. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet mitt var generelt og rettet seg ikke spesifikt om min søknad. Jeg spurte om regelverket. Anonymkode: 50986...ab1 Okei, da skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke vil poste det, men det er selvfølgelig opp til deg. Ellers kan jeg vel si at det kalles byråkrati av en grunn altså, det er ganske rigid og tungt å skulle endre systemet. Så når man jobber der er man ganske bundet. Anonymkode: debdc...06a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #18 Skrevet 16. juni 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle til å si dette! Jeg jobber med utdanning og saksbehandling, og fytti som jeg sliter med å skjønne hva folk vil. Er bedre over telefon, for da spør jeg alltid tilbake om det jeg tror de lurer på. Prøv oss, da TS. Anonymkode: debdc...06a Nå er ikke jeg TS, men har en annen tråd her inne om Lånekassen. Jeg studerer på BI og fikk ikke utbetalt stipend/lån den 15.juni. Jeg ringte Lånekassen og snakket med en person der, som kunne opplyse meg om at studenter ved BI og andre privatskoler IKKE får lån/stipend den 15.juni, da dette er en ordning kun for de som går på offentlige skoler. Så får jeg høre at joda, de som går på BI har da fått lån/stipend, det var bare JEG som ikke fikk. Da stiller jeg meg undrende til kompetansen til de ansatte ja Her har jo mannen jeg snakket med rett og slett gitt ut feilinformasjon. Anonymkode: 16aa9...25c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #19 Skrevet 16. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig. Jeg jobber som saksbehandler (ikke i Lånekassen) og opplever mye av det du skriver. Ofte er det ekstremt vanskelig å forstå hva enkelte egentlig spør om pga dårlig formulering og språk. Anonymkode: 4df01...024 Det tror jeg på. Opplever selv at de i Lånekassen er veldig hyggelige mennesker, sannsynligvis fordi jeg er hyggelig og har tenkt godt igjennom hva jeg skal spørre om på forhånd slik at det er lett å forstå spørsmålene mine. Føler det er sånn generelt at når jeg er hyggelig så er de aller fleste veldig hyggelig mot meg også. Anonymkode: b7fb9...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #20 Skrevet 16. juni 2017 Jeg var en gang litt over 60 studiepoeng forsinket på grunn av sykdom og skulle søke om forsinkelse utover 60 studiepoeng. En jeg pratet med i telefonen sa at jeg måtte få en lege til å bekrefte at jeg var minst 50% studieufør det semesteret forsinkelsen oppstod. Dette stemte ikke. Jeg trengte kun å ha en attest fra lege som stadfestet at studieprogresjonen var forsinket grunnet sykdom. 50% studieuførhet gjelder når man søker om sykestipend. Så ja, det er mange mennesker som jobber i Lånekassen som ikke har så mye kompetanse innenfor det de jobber med. Tenk om noen andre som ikke er like ressursterke som meg får en slik beskjed og tror at de ikke lenger får støtte fordi de ikke oppfyller kravet om 50% studieuførhet? For ja, det er mange studenter som ikke kjenner til hva de har rett på og som går glipp av ordninger som tilpasser deres situasjon. Anonymkode: 81e1a...afe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå