Gå til innhold

Hvor mye til en 15-åring i bursdagsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som fyller 15 år i nær familie, og jeg lurer på hvor mye (eller rettere sagt hvor lite er greit) i bursdagsgave. Jeg har vært langvarig syk nå i 1,5 år, og går på aap. Får dermed mye mindre enn jeg pleide. Har riktignok fått feriepenger denne mnd, og har litt mer å rutte med, men det er penger jeg trenger utover året ellers, og ønsker å spare mest mulig av. Det er heller ikke rettferdig at denne ungdommen får mer, fordi hun har bursdag rett etter feriepengene kommer. 

Jeg tenker rundt 500kr, blir det for lite?

Anonymkode: cb8b3...ec2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en som fyller 15 år i nær familie, og jeg lurer på hvor mye (eller rettere sagt hvor lite er greit) i bursdagsgave. Jeg har vært langvarig syk nå i 1,5 år, og går på aap. Får dermed mye mindre enn jeg pleide. Har riktignok fått feriepenger denne mnd, og har litt mer å rutte med, men det er penger jeg trenger utover året ellers, og ønsker å spare mest mulig av. Det er heller ikke rettferdig at denne ungdommen får mer, fordi hun har bursdag rett etter feriepengene kommer. 

Jeg tenker rundt 500kr, blir det for lite?

Hvor mye har du brukt å gi i bursdagsgaver til dette barnet og til andre barn i nær familie?

Jeg synes at 500 kr er mye, og egentlig for mye.

Anonymkode: ab75f...d59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du brukt å gi i bursdagsgaver til dette barnet og til andre barn i nær familie?

Jeg synes at 500 kr er mye, og egentlig for mye.

Hun er den eldste av barna, og de andre er 9 og 10 år. De har fått klær eller spill i gave, som regel koster 200-300 kr, eller litt mer. Men hun herre er jo ungdom, og ønsker seg penger. Husker ikke alt hun har fått, men det ene året fikk hun karpe diem billett (men jeg jobbet og tjente mere), så jeg tror under 500 så vil det føles lite, og det er et beløp jeg kan klare. Men da er det ikke FOR LITE, da?

• Liker 1
Skrevet

Hvor nær er nær? Er du tante til henne? Jo nærere jo mere tenker du kanskje.

Jeg synes 500kr er mye. 15 er ikke en merkedag, hadde vært noe annet hadde det vært 18-årsdagen eller 20-årsdagen. 

Personlig så synes jeg 300kr er nok. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er den eldste av barna, og de andre er 9 og 10 år. De har fått klær eller spill i gave, som regel koster 200-300 kr, eller litt mer. Men hun herre er jo ungdom, og ønsker seg penger. Husker ikke alt hun har fått, men det ene året fikk hun karpe diem billett (men jeg jobbet og tjente mere), så jeg tror under 500 så vil det føles lite, og det er et beløp jeg kan klare. Men da er det ikke FOR LITE, da?

500 er absolutt ikke for lite.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo 18-årsdager, og kanskje konfirmasjoner og bryllup etterhvert også, og det er bedre å gi litt mindre i bursdagsgaver og julegaver nå, og heller spare opp slik at barna kan få litt mer til de store dagene senere i steden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun er datteren til niesen til mannen min. Det høres langt unna ut kanskje, men min svigerinne og hennes barn og barnebarn er den delen av familien vi har mest kontakt med. De er også bedre stilt økonomisk, enn oss, og gjør mye for barna mine. 500-1000 på bursdager og jul er ikke uvanlig. Tante lager også mye hjemmelaget frysemat fra tid til annen, til min eldste som er student. 

Problemet er vel at økonomien vår er blitt dårligere siden jeg ble langtids sykemeldt. 

Jeg tenker bare at 500 ikke blir for lavt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for lite! Vi har gitt max 500 til søskenbarn av våre barn, og de har vi nær kontakt med (og vi har god økonomi).

Anonymkode: c6a09...d94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi noe annet enn penger, f.eks. en bok, slik at beløpet ikke blir så tydelig? 

Anonymkode: ef1c6...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gave til en pris av 500 kroner er slett ikke for lite, snarere tvert om. Vi gir omtrent det til våre egne nieser, og vi er to personer og dermed to inntekter. 

Anonymkode: d4012...f04

AnonymBruker
Skrevet

500 kr er veldig mye. Synes du skal spare 200 kr og gi henne 300 kr. Jeg pleide å få rundt 300 kr i bursdagsgave fra folk som ikke var i slekt med meg en gang når jeg var på den alderen, og jeg var mer enn nok fornøyd med det. 

Anonymkode: 4dbf3...57c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

500 kr er veldig mye. Synes du skal spare 200 kr og gi henne 300 kr. Jeg pleide å få rundt 300 kr i bursdagsgave fra folk som ikke var i slekt med meg en gang når jeg var på den alderen, og jeg var mer enn nok fornøyd med det. 

Anonymkode: 4dbf3...57c

Skjønte ikke helt hva du mente... du var storfornøyd med 300 fra en noen som ikke er i slekt med deg, og jeg skal skal kun gi 300 for en niese som har vokst opp med mine barn. Jeg klarer 500, lurte egentlig på om de hørtes lite ut for en 15 åring. Slik jeg har skjønt på de fleste nå så er det ikke for lite ihvertfall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE for lite. Har de god råd så forventer de ikke at noen med dårligere råd skal matche deres summer!

Anonymkode: cfa00...8f6

Skrevet

Nei, det er altfor mye. Gavekort på kinobilett eller  noe er mer en nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...