Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av Bridezilla emnet.

Hvor mye penger budsjetterer dere med?

Inkluderer det kjole, ringer, dress/smoking?

Hvem betaler?

Hvordan blir middagen? Hva mener dere er akseptabelt? Må det f.eks være tre retters middag eller "duger" koldtbord? Servering eller selvbetjening?

Er detaljene så viktige, som monogram på duk/servietter? Er det egentlig vanlig?

Her er det mange spørsmål å ta tak i så skriv i vei, om dere har tid i all planlegging :wink: .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et budsjett jeg ikke vil nevne høyt. Hver gang jeg sier det blir jeg sjokkert over at det går an å svi av såpass med penger på en kveld.

Vi har lyst på et stort bryllup med vakre rammer og håper vi får det til, har jo bare planer om å gjøre dette en gang.

Vi ser på muligheten for 3-retters middag på et slott i Danmark, men må nok se nøye på finansene.

Vil presisere at jeg ikke føler at man må ha tre-retters på et dyrt hotell. Det kan være minst like hyggelig med koldtbord, hageparty eller låvedans!

Gjest Betty Boop
Skrevet

Vi budsjetterte med ca. 150 000. Kommer nok til å overstige det litt, men ikke mye.

1/3-del betaler vi selv, 1/3-del betaler mine foreldre, og 1/3-del betaler min forlovedes foreldre.

Dette inkluderer "alt" bortsett fra min forlovelsesring som jeg ikke vil vite hva koster.

Vi skal ha kanapèer, 3-retters middag og ost og kjeks. Festen skal være i et selskapstelt i hagen til mine svigerforeldre.

Gjest Harry's kvinne
Skrevet

Hjelp! 150.000 kr når det skal være i hagen til familien hørtes mye ut. Hva er det som koster så mye?

Vi har et foreløpig budsjett på ca 70.000. Synes det er mye penger, men da har vi ikke vært råflott på noe. De største postene er middagen som blir ca 27-30.000 og klær ca 20-25.000. Håper virkelig vi klarer å redusere det ennå noe uten at det skal blir noe mindre stilfullt av den grunn. Vi er voksne samboende med to barn og synes det er naturlig at vi betaler det selv, da får vi også bestemme alt selv...

Vet om bryllup helt ned til 35.000 kr som har vært koselige.

Skrevet

Hvor mye penger budsjetterer dere med?

Inkluderer det kjole, ringer, dress/smoking?

Hvem betaler?

Vi har løselig budsjettert med 50-60.000 kroner foreløpig, men kommer sikkert til å overskride det når bryllupsreisen blir inkludert. Betaler alt selv, eventuelle pengegaver blir bare en bonus.

Hvordan blir middagen? Hva mener dere er akseptabelt? Må det f.eks være tre retters middag eller "duger" koldtbord? Servering eller selvbetjening?

Vi skal ha en liten middag på selve dagen, dvs i underkant av 20 gjester, som er kun nærmeste familie og forlovere. Fordi vi har prioritert slik, får vi råd til å legge en del penger i maten, som skal spises på en av de beste restaurantene. Det blir altså ikke en billig løsning, men vi prioriterer slik. Er veldig opptatt av mat generelt og dette blir vår "gest" til familiene våre. I tillegg skal vi ha en vennefest hjemme hos oss helgen etter, med fingermat og fri bar.

Til gjengjeld sparer vi inn på min kjole, som ikke var så dyr. Og vi trenger ikke leie inn DJ/band.

Er detaljene så viktige, som monogram på duk/servietter? Er det egentlig vanlig?

Nei, det er ikke vanlig og ingen gjester vil forvente det heller. Er noe man gjør hvis man har lyst og overskudd!

For min egen del er jeg ganske opptatt av diverse detaljer, men legger energi ned i dette like mye for min egen del som for gjestenes del, fordi det er lystbetont! :-)

Gjest Betty Boop
Skrevet
Hjelp! 150.000 kr når det skal være i hagen til familien hørtes mye ut. Hva er det som koster så mye?

Har ikke budsjettet foran meg nå, men noen ca.priser:

Gifteringer: 10 000

Fotograf: 10 000

Selskapstelt: 18 000

Mat + servering: 25000

Alkohol: 15 000

Bryllupsreise: 30-35 000

Kjole + leie sjakett: 10-20 000

Invitasjoner, bordkort osv: 1 500

+ transport av gjester, underholdning (antakelig strykerkvartett), bryllupssuite, blomster, kake osv osv...

Skrevet
De største postene er middagen som blir ca 27-30.000 og klær ca 20-25.000.

Dette har jeg inntrykk av at ofte er de største enkeltpostene. Vi bruker ca 12.000 tilsammen på kjole, sko og slør. Jeg har tenkt å prøve å selge kjolen etterpå, mens hans smoking selvsagt kan brukes til mange anledninger senere. Middagen vår blir ganske dyr; ca 1500 per person med vin. Men det synes jeg ikke er en avskrekkende pris ift kvaliteten på stedet og maten - ift hva kuvertpriser i bryllup ofte ligger på. Vi betaler ingenting for leie av lokale.

Skrevet

Har ikke satt opp budsjett enda, men har vel sagt ca 5000 på kjole, inkl. korsett.

Skrevet

Takk for mange svar.

Må si jeg får litt "hetta" når jeg hører total summer som 150 000, kunne jo kjøpt en bil! :sjokkert: Men, når man ser de enkelte summene, blir jo totalen fort _mye_ penger...

Glad jeg ikke er i planleggingsfasen enda, tar det når jeg eventuelt blir forlovet. :wink: Er bare litt nysgjerrig.

Skrevet

Sjekk litt opp dette med middagen, vi får middag til 50 personer for 11000 med catering firma, dette innebærer 3 retters.

Kjolen: 2500

Sjakett: 2000

Lokale: 2250 (For hele helga)

Vi har et budsjett på 30000 og overstiger det vel med maks 10000. (Uforutsette utgifter.)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Vi har ikke satt opp et budsjett ennå, men skal gjøre alt for å få bryllupet til under 60.000 kr for alt utenom reisen.

Foreldrene våre finansierer omtrent alt. Helt utrolig snille. Hadde aldri trodd vi skulle være så heldige. Vi har kjempe snille foreldre! Forundrer meg ikke om vi kommer fra gildet uten å måtte betale annet lommepenger på reisen.

Vi skal ikke ha servietter med monogram på etc. Synes det blir litt vel mye. Tror ikke det er særlig vanlig heller. De pengene har vi bruk for andre steder.

Vi har valgt å gjøre mye selv. Vi har kjøpt inn alkohol på utenlandsturer, maten kjøper inn og leier en kokk til å lage de rettene vi vil ha. Det skal være nok mat. Det blir tre-retters middag da jeg vil at alle skal sitte mens vi spiser.

Lager også serviettringene selv. De er blitt kjempe fine!

Vi har som mål å ha et bryllup som vi kunne ha finansiert selv. Vil ikke svi av for mange penger, da det kommer andre ting som er viktigere. Har kjøpt leilighet som er ferdig bygget september neste år...

Lykke til!

Skrevet

Nei, noen summer er det nesten best å ikke si høyt, men skal jeg være ærlig så har vi faktisk et budsjett nærmere 130 000,-! Dette inkluderer alt, utenom reise!

Det baller fort på seg, dessverre...det er så mye som koster! :-?

Men jeg synes det er helt opp til den enkelte hvilke muligheter de har, og hvor mye penger man kan og velger å bruke...

Vi er så heldige at mine foreldre ønsker å finansiere middagen, som en gave, som alene kommer på 80 000,- for i underkant av 70 gjester! Vi skal ha middag og bryllupsfest på erverdige Østmarkseteren, og det er dette som virkelig koster i forbindelse med vårt bryllup! Det koster oss ca 1200,- pr. kuvert, men vi betaler ingenting for lokalet til gjengjeld. Min far er god venn med eieren av stedet, så vi får det dessuten noe billigere enn normalt - takk for kontakter!

Men man kan jo uansett få det så mye billigere enn det...og minst like fint - la meg understreke det!

Og så er vi enda mer heldige og har min kommende svigermor som sponser oss med 25 000,- (dette er noe hun har gitt og gir til alle ungene sine)!!!

Så vi skal ikke klage - det betyr at vi må finansere nærmere 30 000,- selv, og det skal vi klare! :-)

Når det gjelder middagen, så synes jeg alt kan være like flott - det blir bare en litt "annerledes" ramme på bryllupet... Men et sommerbryllup er jo perfekt for koldtbord! :wink:

Og detaljer er slett ikke så viktig, og monogram på servietter etc er kanskje ikke så vanlig her i Norge.

Vi skal ha det, men kun fordi vi har funnet ut at vi kan, i og med at vi har fått så god økonomisk støtte - det ville aldri vært aktuelt hvis ikke!

Gjest Anonymous
Skrevet

:wink:HEISAN...

Vi har budsjettert med 70 000 kr. tilsammen på bryllupet. Vi skal imidlertid ikke på bryllupsreise. Ringene er utenom - da vi bruker forlovelsesringene våre også som gifteringer. Vi har lagt det opp slik at vi har fordelt utgiftene på diverse måneder. Feks. var brudekjolen i boks i sommer, bordkort, innbydelser, servietter, bordpynt ( lys etc. ) ble unnagjort i høst og i desember ble skoene kjøpt. Det som hovedsaklig gjenstår er de "tyngre" utgiftspostene som lokalet, band, alkohol og annen drikke, middag og koldtbord.

Vi skal betale alt selv, og har lagt det opp slik at vi skatter så mye at vi vil få igjen slik at det dekker inn utgiftene når vi gifter oss, slik merker vi ikke noe til det i det daglige. Vi var innom mange alternativer før vi bestemte oss for denne varianten av bryllupet, og hadde vi fått et bedre tilbud på en litt annerledes feiring av dagen fra der vi henvendte oss - hadde vi nok valgt det.

Vi har valgt å ha middag for de aller nærmeste (45 stk. ) og koldtbord som serveres parallellt med kakebord senere til de resterende innbedte ( tilsammen litt over 90 gjester ). For mange kan nok det høres mye ut, men vi har vært i bryllup der det har vært feiret slik, og for oss passer den løsningen best - også pga. geografi for gjestene.

Når det gjelder servietter har vi valgt noen vi synes er fine, men har valgt forskjell på seviettene fra middag til koldtbord/kakebord. Monogram har vi ikke valgt. I stedet laget jeg selv en tegning av oss selv som fungerer som et slags monogram - det går igjen på innbydelsene og bordkort.

Skrevet

Vi har et budsjett på rundt 75 000 kr (+ bryllupsreise). Jeg synes egentlig at det er vannvittig mye penger å bruke på en dag, men vi fant ut at vi ville invitere mye venner bl. a (I overkant av 60 gjester). Men da prøver vi å spare på andre ting. Jeg har kjøpt kjolen brukt, vi lager invitasjoner osv og bordekorasjoner selv. Vi har også vurdert å ikke ha fotograf, men få venner til å ta bilder for oss.

Heldigvis har foreldrene sagt at de vil bidra økonomisk, så det blir omtrent en tredeling.

Hvis jeg ser noe fint som jeg har lyst til å bruke penger på, prøver jeg å tenke gjennom om den tingen kommer til å gjøre at gjestene har det hyggeligere og om det er en ting som er viktig for meg å huske etterpå. Og noen ting oppfyller i grunnen ingen av de kravene, og de blir derfor også kuttet ut...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi håper vi kommer i mål med budsjettet vårt på 70 000, og da inkluderer det alt. Vi har valgt koldtbord, for da er det "alltid" noe "alle" liker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Brudekjole 20 000, dress og skjorte 14 000, sko til begge ca 4000, hår & make-up 2500, storband 13 000, mat og drikke ca 70 000 (100 gjester), fortograf 5000 (+ takkekort og forstørrelser, aner ikke hva det vil komme på), blomster 3000, bryllupssuite 2000, kake 3000, invitasjoner, bordkort, kirkeprogram etc. lager vi selv med hjelp fra kreative venner. Men det blir vel fort 2000 til papir og diverse. Blir vel over 130 000 totalt, og så kommer det garantert utgifter som jeg ikke har tenkt på enda... Finansieres av oss og våre foreldre, tror nok vi kommer til å betale mest selv.

Ringene vi forlovet oss med kostet 13 000 og er rålekre, så de blir ikke byttet ut! Bryllupsreise skal vi også ha, men har ikke lagt konkrete planer så vet ikke hva det kommer på. Men ca 30 000 må vi vel regne med.

Monogram o.l. har jeg ikke sansen for, det blir rett og slett for voldsomt for meg. Alt som har med bryllupet å gjøre skal jo passe til personligheten til de som gifter seg, og jeg er definitivt ikke noen monogram-dame... Kommer til å ha enkle servietter, sikkert ensfargete i samme farge som kubbelys tenker jeg. Tror det blir i limegrønt.

Skrevet

Vi brukte over 100.000,- på vårt bryllup. Vi hadde 56 gjester til bords og over 70 til kaffe.

Vi måtte betale for kirken da vi giftet oss i en vi ikke sogner til. Vi hadde middag og fest på Vertshuset Grenaderen i Trondheim, og mat og drikke kjøpte vi der. Det var den største enkeltposten som jeg tror kom seg på ca. 40.000,-.

Jeg kjøpte kjole til 11.000,- med tilbehør og vi hadde en brudepike ig en brudesvenn som vi holdt klær til.

Vi hadde to solister i kirken som fikk en liten sum hver.

Vi leide beste fotografen i byen og fotografering med alle bildene vi har bestilt i ettertid kom seg på ca. 20.000,-.

Vi leide hotelrom for bryllupsnatten.

Vi kuttet ned på ting som servietter (brukte Grenaderen sine), brudebil (brukte pappas bil).

Vi brukte lite på blomster og annet stæsj.

Men pengen flyr de......... :wink:

Skrevet
Alt som har med bryllupet å gjøre skal jo passe til personligheten til de som gifter seg

:Nikke:

Skrevet

Hos oss betaler vi 1/3 og foreldre 1/3.

Håper vi lander på under 50.000.(uten bryllupsreise)

Har vært veldig heldig med kjøp av kjole (3100+venter på moms og toll på ca 1300,- ) og ringer 4000,- så bare der har vi spart masse penger.

Utenom det så får det koste det det koster for ca 55 personer å ha det koselig en dag/kveld.

Skrevet

Et bryllup er som en dobbelgarasje, for det hadde vi nemlig tenkt å bygge til sommeren, men nå blir det i stedet bryllup - tjo ho :-) !

Vi har et budsjett på 80 000 kr. Blir rundt 70-80 stk til både middag og kaffe. Vi leier lokale selv, leier inn kokk (han handler maten - koldtbord), serveringshjelp, rydding etc. Vi sparer mye både på at en av mine beste venninner er fotograf og ei annen er blomsterdekoratør. Antar at vi ikke blir å betale for arbeidet på dette. Min tilkommende svigersøster er desinger og hun skal sy kjole, her blir stoffet å komme på 2-3000 kr. ellers har vi mange musikervenner hvor noen stiller opp i kirken og andre spiller på festen. En av bestekompisene til min kjære blir brukt mye til konferansier på ulike arrangement, og han har sagt ja til å være toastmaster!!

Så vi er nok ganske heldig synes jeg som kommer så bra ut av det :P . Det som trekker penger er mat og drikke. Klær, sko og tilbehør til min kjære, vår sønn og meg trekker også litt penger. ellers er det utgifter til kake, innbydelser/bordkort/sanghefte/kirkeprogram (lager dette selv, men bestilt gjennom panduro), brudesuite og ringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...