AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Han studerer i utlandet og har gjort det i mange år, har ett år igjen. Jeg har uventet fått et større beløp (over en halv mill.), og siden han kommer til Norge snart, tenkte jeg å gi han litt penger. Han er den eneste nevøen min. Jeg har også en sønn, men han er etablert og klarer seg godt økonomisk. Selv om jeg nå har penger på konto, er inntekten min lav. Jeg er uføretrygdet. Han kommer til å jobbe litt her i Norge i sommer. Siden han snart er tretti, føles det litt dumt å gi han penger. Han er jo voksen, men jeg skal fortelle han at jeg har fått litt penger og siden han er så lite i Norge, og jeg sjelden har hatt råd og anledning til bursdag for eksempel å gi han gave, så tenkte jeg at han kunne få litt nå. Han er lett å prate med, og ikke opptatt av det materielle. Gaver er ikke et alternativ. Han er ikke etablert her. Jeg tenkte gi han tre tusen. Han lever nøkternt og skal bo hos sin mor mens han er her. Er det en passe sum, eller for lite? De første årene han studerte var han stadig blakk, men han har blitt voksen med årene. Det kan være han takker nei til pengene. Anonymkode: 2b36e...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #2 Skrevet 16. juni 2017 Nei, synes det er en fin gave og tanke. Han kommer hjem på "ferie" antar jeg, selv om du skriver han skal jobbe. De fleste ville blitt glad for litt ekstra så får man muligheten til å enten a) bruke de fornuftig eller spare til en regnværsdag eller b) unne seg noe ekstra, og som du sier, så kan han jo alltids takke nei. Anonymkode: 436a5...d21 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #4 Skrevet 16. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, synes det er en fin gave og tanke. Han kommer hjem på "ferie" antar jeg, selv om du skriver han skal jobbe. De fleste ville blitt glad for litt ekstra så får man muligheten til å enten a) bruke de fornuftig eller spare til en regnværsdag eller b) unne seg noe ekstra, og som du sier, så kan han jo alltids takke nei. Anonymkode: 436a5...d21 Takk for svar. Ja, han kommer hjem på ferie, men skal jobbe noen uker. Han har jobbet hver sommer og skal jobbe på samme sted i år igjen. Han kan selvsagt gjøre hva han vil med pengene. På en måte hadde det kanskje vært best å gi han pengene når han drar tilbake til utlandet, for jeg får en følelse av at jeg sponser min søster litt hvis jeg gir de nå. Han skal bo hos sin mor. Anonymkode: 2b36e...cd6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #6 Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, han kommer hjem på ferie, men skal jobbe noen uker. Han har jobbet hver sommer og skal jobbe på samme sted i år igjen. Han kan selvsagt gjøre hva han vil med pengene. På en måte hadde det kanskje vært best å gi han pengene når han drar tilbake til utlandet, for jeg får en følelse av at jeg sponser min søster litt hvis jeg gir de nå. Han skal bo hos sin mor. Anonymkode: 2b36e...cd6 Men det er her han har masse venner, og kanskje har behov for litt mer penger enn når han er på skolen. Er så uvant å ha et større beløp på konto, at jeg nesten ikke vet hva som er vanlig å gjøre. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #7 Skrevet 16. juni 2017 Akkurat nå, Sugemerke skrev: Gi de når han reiser tilbake! Vi postet samtidig. Jeg skrev et svar til det andre innlegget. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6
Atea Skrevet 16. juni 2017 #8 Skrevet 16. juni 2017 (endret) Lag en forundringspakke med par kjedelige boxere for eksempel, og ikke si noe om penger før han finner dem når han åpner pakken. Endret 16. juni 2017 av Atea 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #9 Skrevet 16. juni 2017 Veldig koselig med en slik sommergave fra tante! Jeg ville gitt ham pengene nå (mens han er i Norge) med klar beskjed om at du ønsker at han skal kose seg for pengene, eller kjøpe noe han har lyst på. Ikke dumt å ha litt ekstra å rutte med hvis han skal henge med kompiser el.l. Tre tusen kroner er mange penger å ha det moro for i ferien - men det samme beløpet har lett for å forsvinne i hverdagens økonomi, hvis man setter det på konto og det går inn i de faste utgiftene, som husleie el.l. Anonymkode: d5081...fdf 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #10 Skrevet 16. juni 2017 Fint beløp. Så mye at det monner og gjør at han kan kose seg litt ekstra i sommer, men ikke så mye at det gjør ham beklemt. Veldig snill gest! Anonymkode: 2e1f7...0bc 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #11 Skrevet 16. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig koselig med en slik sommergave fra tante! Jeg ville gitt ham pengene nå (mens han er i Norge) med klar beskjed om at du ønsker at han skal kose seg for pengene, eller kjøpe noe han har lyst på. Ikke dumt å ha litt ekstra å rutte med hvis han skal henge med kompiser el.l. Tre tusen kroner er mange penger å ha det moro for i ferien - men det samme beløpet har lett for å forsvinne i hverdagens økonomi, hvis man setter det på konto og det går inn i de faste utgiftene, som husleie el.l. Anonymkode: d5081...fdf Takk for svar. Det var også min tanke at han kunne unne seg litt ekstra og bli med på ting med venner uten å måtte spørre sin mor. Min søster har overkommelig økonomi, men hun må faktisk spare til de to gangene han er i Norge. Regner med at hun ikke vil se på beløpet som matpenger. Hun er en ganske raus person, spesielt overfor barna våre. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint beløp. Så mye at det monner og gjør at han kan kose seg litt ekstra i sommer, men ikke så mye at det gjør ham beklemt. Veldig snill gest! Anonymkode: 2e1f7...0bc Takk for svar. Skal jeg overføre til hans konto eller gi kontanter? Jeg har ikke kontonummeret hans, da må jeg be om det og det blir kanskje ekstra pinlig. ts Anonymkode: 2b36e...cd6
Juniper Skrevet 16. juni 2017 #12 Skrevet 16. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det var også min tanke at han kunne unne seg litt ekstra og bli med på ting med venner uten å måtte spørre sin mor. Min søster har overkommelig økonomi, men hun må faktisk spare til de to gangene han er i Norge. Regner med at hun ikke vil se på beløpet som matpenger. Hun er en ganske raus person, spesielt overfor barna våre. Takk for svar. Skal jeg overføre til hans konto eller gi kontanter? Jeg har ikke kontonummeret hans, da må jeg be om det og det blir kanskje ekstra pinlig. ts Anonymkode: 2b36e...cd6 Har han norsk telefon? Mulig du kan vippse beløpet til han, og skrive en liten hilsen samtidig. Det blir den mest friksjonsfrie måten å gi han penger på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #13 Skrevet 16. juni 2017 Jeg ville doblet beløpet, kommer ikke langt med 3000. Anonymkode: 2c7bd...ce5 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #14 Skrevet 16. juni 2017 3 minutter siden, Juniper skrev: Har han norsk telefon? Mulig du kan vippse beløpet til han, og skrive en liten hilsen samtidig. Det blir den mest friksjonsfrie måten å gi han penger på. Det vet jeg ikke, men bruker ikke vipps. Ellers takk for tipset. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville doblet beløpet, kommer ikke langt med 3000. Anonymkode: 2c7bd...ce5 Jeg tenkte gi han to tusen når han drar til høsten igjen. Eller bør jeg gi han fem tusen nå? Er du student? Jeg hadde håpet studenter også svarer her. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #15 Skrevet 16. juni 2017 7 minutter siden, Juniper skrev: Har han norsk telefon? Mulig du kan vippse beløpet til han, og skrive en liten hilsen samtidig. Det blir den mest friksjonsfrie måten å gi han penger på. Han har norsk telefonnummer, og et utenlandsk nummer, men det norske er nytt. Og jeg ringer han aldri når han er i utlandet. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #16 Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke, men bruker ikke vipps. Ellers takk for tipset. Jeg tenkte gi han to tusen når han drar til høsten igjen. Eller bør jeg gi han fem tusen nå? Er du student? Jeg hadde håpet studenter også svarer her. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6 Jeg tror han behøver pengene mer når han studerer enn nå om sommeren som han har ferie, jobber og antageligvis (?) bor gratis hos sin mor. Dersom han får pengene nå forsvinner de kanskje til tøys og moro, og kjøleskapet forblir like tomt når han returnerer til studiestedet. Uansett når du velger å gi han pengene bør du laste ned Vipps. De aller fleste har Vipps nå, og da kan du sende pengene rett til kontoen hans uten å be om kontonummer eller lignende. Ellers har kanskje moren hans kontonummeret hans? Anonymkode: fbfad...071 2
Miss.Wildfox Skrevet 16. juni 2017 #17 Skrevet 16. juni 2017 Så fin tanke ❤️ Synes du skal overføre til konti, ikke sikkert han har så lyst å sitte på så masse norsk valuta hvis han bor utenlands. Så sparer du han bryet med å få satt de inn i banken mens han er her 😊
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #18 Skrevet 16. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror han behøver pengene mer når han studerer enn nå om sommeren som han har ferie, jobber og antageligvis (?) bor gratis hos sin mor. Dersom han får pengene nå forsvinner de kanskje til tøys og moro, og kjøleskapet forblir like tomt når han returnerer til studiestedet. Uansett når du velger å gi han pengene bør du laste ned Vipps. De aller fleste har Vipps nå, og da kan du sende pengene rett til kontoen hans uten å be om kontonummer eller lignende. Ellers har kanskje moren hans kontonummeret hans? Anonymkode: fbfad...071 Han har ikke vipps, jeg har det ikke og vil ikke ha det, selv om det kan virke praktisk. Han bor selvsagt gratis hos sin mor, men bruker å kjøpe inn mat av og til når han har fått lønn etter sommerjobben. Moren har kontonummeret, skal jeg ringe henne i dag og overføre så han har de på mandag mener du? Har lyst å møte han, og gi han gaven, altså beløpet. Jeg har ikke lyst å spørre han om kontonummer. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #20 Skrevet 16. juni 2017 13 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Så fin tanke ❤️ Synes du skal overføre til konti, ikke sikkert han har så lyst å sitte på så masse norsk valuta hvis han bor utenlands. Så sparer du han bryet med å få satt de inn i banken mens han er her 😊 Takk for svar. Ja, jeg har tenkt det samme. Men han blir her i tre måneder, og jeg tror han klarer å bruke pengene. Det er jo ferie, også for han. Det er her han har mange venner, han er en veldig sosial type og de liker å dra på konserter blant annet. Ts Anonymkode: 2b36e...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå