Gå til innhold

Kastrert hannkanin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hello

Idag så var jeg hos dyrlegen og kastrerte kaninen min, og det gikk jo selvfølgelig fint. Men jeg har lest litt rundt, og det står at man skal få med seg noe smertelindrende hjem, slik at kaninen ikke går med konstante smerter. Jeg fikk ikke med meg noe som helst, ikke fikk jeg noe informasjon om hvordan jeg skal få i kaninen noe mat heller. Var også merkelig at han ikke ble holdt på overvåking frem til han våknet fra narkosen, for det er vel ganske normalt? Jeg har også skjønt det sånn at kaniner kan ha litt vanskeligheter med å få i seg noe mat rett etter en sånn operasjon. I tillegg er jeg redd for at det skal stoppe helt opp i fordøyelsessystemet hans :huh: Jeg har fått i han litt vann, men det er det. 

Er det noen som har tidligere erfaring med kaniner og kastrering, og som kan komme med noen råd om hvordan jeg skal håndtere dette og om det er noe jeg kan gjøre for å få denne lille til å spise litt? 

Anonymkode: c13e8...275

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør på facebookgruppa den store kaninboka.

Anonymkode: f782a...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som en dyrlege som kan kanin. Kanin er ikke en del av noe større opplæring på skolen så de fleste må lære det selv via kurs 🙄 

Men at kanin ble sendt hjem før den våknet er ikke greit. Kaninen skal også ha smertestillende. Hann skal gjerne ha i rundt 3 dager, hunn i rundt 1 uke på grunn av større inngrep. 

Hvis den ikke spiser selv er det veldig viktig at du får i den CC (critical care, du får det på dyrebutikk blandt annet). Hvis du ikke har tilgang på CC så kan du mose litt pellets og blande det ut i litt vann så det blir en grøt, mat med en sprøyte hvis kanin ikke vil spise selv. 

Sier også som brukeren over, meld deg inn på den store kaninboka på Facebook. Der får du masse gode råd :) 

Anonymkode: 64eff...4d0

• Liker 2
Skrevet

Critical care ja. Ville forhørt meg med en dyrlege om det er mulig å få smertestillende (forklar situasjonen)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Simbyxor skrev:

Critical care ja. Ville forhørt meg med en dyrlege om det er mulig å få smertestillende (forklar situasjonen)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som en dyrlege som kan kanin. Kanin er ikke en del av noe større opplæring på skolen så de fleste må lære det selv via kurs 🙄 

Men at kanin ble sendt hjem før den våknet er ikke greit. Kaninen skal også ha smertestillende. Hann skal gjerne ha i rundt 3 dager, hunn i rundt 1 uke på grunn av større inngrep. 

Hvis den ikke spiser selv er det veldig viktig at du får i den CC (critical care, du får det på dyrebutikk blandt annet). Hvis du ikke har tilgang på CC så kan du mose litt pellets og blande det ut i litt vann så det blir en grøt, mat med en sprøyte hvis kanin ikke vil spise selv. 

Sier også som brukeren over, meld deg inn på den store kaninboka på Facebook. Der får du masse gode råd :) 

Anonymkode: 64eff...4d0

Når jeg våknet, så satt han og spiste for harde livet, tror han bare var veldig sliten igår, men skal nok få skaffet smertestillende, for han har nok vondt, kaniner er jo flinke til å skjule smerte! 

Men Tusentakk for gode råd ☺️

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg våknet, så satt han og spiste for harde livet, tror han bare var veldig sliten igår, men skal nok få skaffet smertestillende, for han har nok vondt, kaniner er jo flinke til å skjule smerte! 

Det er bra

Gjest Springfjær
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

så bra :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...