AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1 Skrevet 16. juni 2017 Hvis jeg går gjennom tollen og blir tatt til side, hva ser de etter? Er det for mye alkohol? Dyre klær? Vil de spørre meg om bevis på at laptoppen min eller telefonen min er kjøpt i Norge? Går de gjennom alt? Sjekker de lommene mine? Jeg planer ikke noe heftig smugling her, jeg bare lurer på hva som skjer om man blir tatt til side. Anonymkode: 68622...1d0
Gjest Cyrus Skrevet 16. juni 2017 #2 Skrevet 16. juni 2017 De bare spør om du vil åpne bagasjen din og vise hva som ligger inni. Nekter du det så blir det bråk..
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #3 Skrevet 16. juni 2017 14 minutter siden, Cyrus skrev: De bare spør om du vil åpne bagasjen din og vise hva som ligger inni. Nekter du det så blir det bråk.. Det hadde jeg gjort. Å si nei til det, er jo å be om at de skal være mistenksom. Men jeg tenker liksom at man har jo alltid ting som er dyre. Jeg har en PC, men jeg har aner ikke hvor kvitteringen på den er... er gammel da. Hadde kanskje vært no annet om den var en MacBook Pro eller noe. Anonymkode: 68622...1d0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #4 Skrevet 16. juni 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg går gjennom tollen og blir tatt til side, hva ser de etter? Er det for mye alkohol? Dyre klær? Vil de spørre meg om bevis på at laptoppen min eller telefonen min er kjøpt i Norge? Går de gjennom alt? Sjekker de lommene mine? Jeg planer ikke noe heftig smugling her, jeg bare lurer på hva som skjer om man blir tatt til side. Anonymkode: 68622...1d0 Blir du tatt tilside når du går på grønt, så blir du først spirt om hvord du har vært. (Akurat som om tollerne ikke vet hvilket fly du kom med.) Så må du legitimere deg med pass, spurt om du har noe alkohol eller tobakk for mye med deg og så blir du blir kropsvisitert. Deretter blir bagasjen din gjennomlyst i en spesiell røntgenmaskin ikke på rommet og du blir bedt om å åpne kofferten. De ser litt og enten sier greit og lukker hele saken eller går igjennom alt du har med deg. Det siste har ikke jeg vært med på. Anonymkode: 24d9e...a31
ajarRun Skrevet 16. juni 2017 #5 Skrevet 16. juni 2017 De ser etter alt som du skal betale avgifter, toll eller moms på. Selvsagt trenger man ikke bevise hvor man har kjøpt noe. Man må så rimelig tvil om at det ble kjøpt i utlandet. Dersom du kommer med en Rolex til 100 000, ny i esken og sier du har hatt den i ørten år er det jo åpenbart at du lyver. Da får du problemer. Hvis gjennstanden er brukt, og uten embalasje er det betraktelig vanskeligere å bevise at den ble kjøpt ny, eller at den ble kjøpt på reisen.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #6 Skrevet 16. juni 2017 15 minutter siden, amativeReflection skrev: De ser etter alt som du skal betale avgifter, toll eller moms på. Selvsagt trenger man ikke bevise hvor man har kjøpt noe. Man må så rimelig tvil om at det ble kjøpt i utlandet. Dersom du kommer med en Rolex til 100 000, ny i esken og sier du har hatt den i ørten år er det jo åpenbart at du lyver. Da får du problemer. Hvis gjennstanden er brukt, og uten embalasje er det betraktelig vanskeligere å bevise at den ble kjøpt ny, eller at den ble kjøpt på reisen. For et tøvete svar. Før utreise får man fra utreiseflyplassen en attest på at man har en veske eller en mobil eller andre ting som er ganske så nytt og skal ha tingen med seg ut fra Norge. Blir man stoppet ved innreise så viser man attesten og problemet er løst. Har man derimot ikke attest og kommer inn i landet, blir stoppet og det er fra tollmyndighetenes side tvil om yingen er ny og skal fortolles m.m. ved innreise, så blir tingen beslaglagt, den reisende får kvittering på at tollen har tatt tingen i beslag, og får en frist på å sannsynligjøre at tingen er kjøpt i Norge. Da er kvittering enkleste måte å bevise dette på, og tingen blir firgitt fra tollen. Vær og klar over at det er begrenset hvor mye du kan shoppe i utlandet. All kortbruk imutlandet blir automatisk rapportert til tollmyndighetene. Anonymkode: 24d9e...a31 1
ajarRun Skrevet 16. juni 2017 #7 Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For et tøvete svar. Før utreise får man fra utreiseflyplassen en attest på at man har en veske eller en mobil eller andre ting som er ganske så nytt og skal ha tingen med seg ut fra Norge. Blir man stoppet ved innreise så viser man attesten og problemet er løst. Har man derimot ikke attest og kommer inn i landet, blir stoppet og det er fra tollmyndighetenes side tvil om yingen er ny og skal fortolles m.m. ved innreise, så blir tingen beslaglagt, den reisende får kvittering på at tollen har tatt tingen i beslag, og får en frist på å sannsynligjøre at tingen er kjøpt i Norge. Da er kvittering enkleste måte å bevise dette på, og tingen blir firgitt fra tollen. Vær og klar over at det er begrenset hvor mye du kan shoppe i utlandet. All kortbruk imutlandet blir automatisk rapportert til tollmyndighetene. Anonymkode: 24d9e...a31 Tingene trenger vel ikke være nye, bare verdifulle. Det er fullt mulig å sannsynliggjøre at noe er kjøpt i Norge uten kvittering. Det finnes ingen grense for hvor mye du kan shoppe i utlandet. Men selvsagt må man betale moms, toll og andre avgifter når man tar det med tilbake hvis det er over grensene. Men det er ingen som stopper deg fra å bruke en milliard på å kjøpe deg en Picasso.
jabx Skrevet 16. juni 2017 #8 Skrevet 16. juni 2017 1 time siden, Cyrus skrev: De bare spør om du vil åpne bagasjen din og vise hva som ligger inni. Nekter du det så blir det bråk.. Hva slags bråk da? Slengt i veggen og trampet på? 1
Gjest Cyrus Skrevet 16. juni 2017 #9 Skrevet 16. juni 2017 Nei dét ligner litt mer på politiets metoder 😜
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #10 Skrevet 16. juni 2017 Det de leter etter er vel tyvgods, alkohol, snus, røyk, andre smuglervarer, narkotika. De ber deg selvsagt ikke om kvittering på alt du har med deg, for det er det ingen som har. Anonymkode: b2b07...b5a 1
Gjest Linaria Skrevet 16. juni 2017 #11 Skrevet 16. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det de leter etter er vel tyvgods, alkohol, snus, røyk, andre smuglervarer, narkotika. De ber deg selvsagt ikke om kvittering på alt du har med deg, for det er det ingen som har. Anonymkode: b2b07...b5a Som AB sier her. Man trenger ikke kvittering på laptop og mobil som er åpnet og i bruk. Dette er det ganske vanlig å ha med seg på tur. Jeg har blitt sjekka flere steder og de har aldri reagert på Macen min.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #12 Skrevet 16. juni 2017 Jeg ser tydeligvis litt luguber ut for jeg har blitt stoppet to ganger. Den første ganga var jeg litt nervøs siden jeg aldri hadde vært ute for det før. Hun gjennomlyste først sekken og gikk deretter igjennom alt nøye. Den andre ganga var det muligens fordi jeg gikk raskt for å rekke en buss. Jeg måtte bare le da jeg ble stoppet, og han skjønte tydeligvis at ikke jeg hadde noe for det eneste jeg gjorde var å sende sekken gjennom gjennomlysingsmaskinen. De sjekket ikke hva jeg hadde på meg i noen av tilfellene. Jeg ble ikke spurt om å dokumentere at jeg hadde kjøpt noe av det elektroniske utstyret i Norge eller noe slikt. Anonymkode: a561e...831
The Kitten Skrevet 18. juni 2017 #13 Skrevet 18. juni 2017 På 6/16/2017 den 2.37, AnonymBruker skrev: Hvis jeg går gjennom tollen og blir tatt til side, hva ser de etter? Er det for mye alkohol? Dyre klær? Vil de spørre meg om bevis på at laptoppen min eller telefonen min er kjøpt i Norge? Går de gjennom alt? Sjekker de lommene mine? Jeg planer ikke noe heftig smugling her, jeg bare lurer på hva som skjer om man blir tatt til side. Anonymkode: 68622...1d0 Min far ble sjekket for om han hadde for mye alkohol med seg. Det hadde han. En flaske for mye som han hadde fått i gave og lagt i kofferten. De tok det fra ham, og ga ham et forelegg også (hvis jeg husker riktig). "God helg!" Sa tolleren "Den hadde blitt bedre om du ikke tok fra meg tingene mine" Sa min far 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #14 Skrevet 18. juni 2017 Med mindre du er en pen dame så sjekker de bare bagasjen din og lommene dine. Er du en fin dame så må du påregne å få kroppens hulrom grundig sjekket. De later som tar på seg latexhansker, men så fort du snur ryggen til og bøyer deg fremover tar de av hanskene. Anonymkode: b1e72...fe9
Aule Skrevet 23. juni 2017 #15 Skrevet 23. juni 2017 På 18.06.2017 den 3.13, AnonymBruker skrev: Med mindre du er en pen dame så sjekker de bare bagasjen din og lommene dine. Er du en fin dame så må du påregne å få kroppens hulrom grundig sjekket. De later som tar på seg latexhansker, men så fort du snur ryggen til og bøyer deg fremover tar de av hanskene. Anonymkode: b1e72...fe9 Har blitt stoppet ofte med bil i tollkontroller mellom Sverige og Norge eller Danmark og Sverige. For noen år siden ble jeg tauet inn ved grensa/Østersundbroen mellom København og Malmø. Svenskene synes jeg så ut som en knarker og var sikker på at jeg hadde bilen full av heroin fra Amsterdam. Måtte kle av meg mens bilen ble gjennomgått. Dritartig....Heldigvis dro de ikke på hanskene og sjekket rompa mi. Ble ganske irritert over den ufine behandlingen av disse svenskejævlene, så når jeg skulle kjøre ut av kontrollhallen la jeg bilen på 7500rpm, bråslapp clutchen og la igjen noen lange svarte streker inni hallen som en siste hilsen. Har blitt stoppet på samme grenseovergang et par ganger siden det, men sluppet unna med lett overfladisk ransaking mellom forsetene og dashbord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå