Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov med..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vold mot barn lenger? Jeg spør av nysgjerrighet da jeg ikke har til hensikt å slå noen som helst,  spes ikke barn. Det er også noe jeg er i mot. 

Det jeg undrer over er alt som har forandret seg. Feks for 150 år siden var det normalt med belte slag om barnet gjorde noe ille. For 70 år siden var ordbruk som.. sier du noe stygt så vasker jeg munnen din med såpe. Vi skal ikke lenger tilbake enn 40 år så var ris på rumpa En grei straffe metode. 

Det ble folk av alle disse barna også. Idag skal man ikke kunne ta i barnet engang uten at det er vold. Sender du det på rommet uten mat en kveld fordi barnet har gjort noe er det også vold. I nåtiden skal man helst som foreldre kun bruke time out metoden. Men fungerer det egentlig?  Får barn idag mer forståelse for hva de har gjort galt med de milde straffe metodene enn de gjorde før da straffe metodene var hardere? Lærer de noe mer enn før? Gjør kanskje barn mer streker nå enn før fordi de slipper å være redd for å bli straffet fysisk? Hva har konsekvensene for barna og foreldrene blitt? 

Hva var det som gjorde at det har blitt så mange endringer?  Jeg lurer egentlig på alt rundt dette. 

Kjør debatt..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man fant ut at det som ikke er lov mot voksne, skal heller ikke være lov mot barn. I tillegg vet man mye mer om barnepsykologi, og hva det gjør med en barnehjerne om man opplever gjentagende fysisk og psykisk vold. 

Anonymkode: 6b272...663

• Liker 11
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Ja, de lærer såklart mer gjennom pedagogikk enn vold. 

Du kan også se på dyr; mange som trener opp dyr til å gjøre de mest avanserte triks bruker ikke vold, men andre metoder. 

Inteligensen er bare økt for hver generasjon, dette kommer dog også av levesettet vårt (bedre levevilkår) 

vold, slag og ulike traume skader såklart både kropp sinn og sjel. Du kjenner vel til begrepet "shaken baby syndrom"..? Det skjer dessverre enda den dag idag. 

Vold er ikke en måte å utøve disiplin/grensesetting/regler. Det er rett og slett ofte resultatet av frustrasjon og raseriutbrudd, og har dermed sjeldent om aldri til hensikt å gi den som mottar volden noe produktivt, men kun en ventilasjon for den som ikke evner å reagere på en annen måte. 

Takk Gud for utvikling!! 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, tussi84 skrev:

Hva var det som gjorde at det har blitt så mange endringer?  Jeg lurer egentlig på alt rundt dette. 

Kjør debatt..

Eh..debatt? Folk (samfunnet) har blitt mer opplyst og intelligent.

Heldigvis. 

Anonymkode: ca8ef...9e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samfunnet har utviklet seg. 

Anonymkode: b44ac...a2f

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
35 minutter siden, tussi84 skrev:

Vold mot barn lenger? Jeg spør av nysgjerrighet da jeg ikke har til hensikt å slå noen som helst,  spes ikke barn. Det er også noe jeg er i mot. 

Det jeg undrer over er alt som har forandret seg. Feks for 150 år siden var det normalt med belte slag om barnet gjorde noe ille. For 70 år siden var ordbruk som.. sier du noe stygt så vasker jeg munnen din med såpe. Vi skal ikke lenger tilbake enn 40 år så var ris på rumpa En grei straffe metode. 

Det ble folk av alle disse barna også. Idag skal man ikke kunne ta i barnet engang uten at det er vold. Sender du det på rommet uten mat en kveld fordi barnet har gjort noe er det også vold. I nåtiden skal man helst som foreldre kun bruke time out metoden. Men fungerer det egentlig?  Får barn idag mer forståelse for hva de har gjort galt med de milde straffe metodene enn de gjorde før da straffe metodene var hardere? Lærer de noe mer enn før? Gjør kanskje barn mer streker nå enn før fordi de slipper å være redd for å bli straffet fysisk? Hva har konsekvensene for barna og foreldrene blitt? 

Kjør debatt..

Hva tenker du at det er blitt folk av de barna også? At de i dag syns det var greit at de fikk fysisk avstraffelse? Det er aldri greit.

Det er mangel på kunnskap om hvordan en taklet utfordringer. Frykt er aldri ok å føle,men det var det som "hjalp"tidligere. Nå vet en jo at man slår jo ingen uansett. Det er ikke riktig. Om det gjelder voksne eller barn.

Tenk om en eventuell kjæreste slo deg fordi du oppførte deg på en måte han ikke likte? Det hadde jo ikke vært greit?! Så,da er det like ille om ikke verre å slå et barn. De er da like mye verdt som mennesker som voksne.

Og det var det man endelig forsto. En straffer ingen fysisk. Eller psykisk. En kommuniserer på bedre måter i dag takk og lov :-)

Eller som oftest da.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, tussi84 skrev:

Kjør debatt..

Det har aldri vært lov å slå barn. Det er krenkende og skadelig for et barn å bli slått. Opplyste mennesker behandler og har alltid behandlet barn med respekt. Å tro at man kan krenke og ydmyke et annet menneske ved å slå det sier alt om den som slår sin mentale begrensede kapasitet enn ugjerningen barnet har gjort uansett hva barnet har gjort. 

Tyr foreldre til vold mot sine barn så bør barna frataes dem og foreldrene tvangssteriliseres. Så brutalt bør det være. 

Anonymkode: cc622...6ac

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hva tenker du at det er blitt folk av de barna også? At de i dag syns det var greit at de fikk fysisk avstraffelse? Det er aldri greit.

Det er mangel på kunnskap om hvordan en taklet utfordringer. Frykt er aldri ok å føle,men det var det som "hjalp"tidligere. Nå vet en jo at man slår jo ingen uansett. Det er ikke riktig. Om det gjelder voksne eller barn.

Tenk om en eventuell kjæreste slo deg fordi du oppførte deg på en måte han ikke likte? Det hadde jo ikke vært greit?! Så,da er det like ille om ikke verre å slå et barn. De er da like mye verdt som mennesker som voksne.

Og det var det man endelig forsto. En straffer ingen fysisk. Eller psykisk. En kommuniserer på bedre måter i dag takk og lov :-)

Eller som oftest da.

Det jeg mener er at til tross for at folk ble slått som barn før i tiden så vokste de jo opp. Og jeg tenker er det noen forskning rundt hvor mange av disse barna som feks fikk senskader av de tidligere straffe metodene i voksen alder som feks traumer,  psykiske sykdommer og lignende?  

Seff hadde det ikke vært greit å bli slått og jeg skriver også i hovedinnlegget at jeg er i mot vold. Men vi lever i 2017 og derfor er det ikke greit. Hadde denne debatten derimot foregått i 1917 hvor foreldrene feks vasket munnen til barna med såpe så kunne jeg i 1917 vært kanskje enig i at det var den beste straffe metoden fordi verden ikke visste bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, vold avler ofte vold. Veldig fint at samfunnet har utviklet seg. 

Anonymkode: 5d1d3...9a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

Det ble folk av alle disse barna også.

Ja ble det det? Disse barna styrer verden nå. Ser det bra ut?

Anonymkode: 243f9...ec5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært lov å slå barn. Det er krenkende og skadelig for et barn å bli slått. Opplyste mennesker behandler og har alltid behandlet barn med respekt. Å tro at man kan krenke og ydmyke et annet menneske ved å slå det sier alt om den som slår sin mentale begrensede kapasitet enn ugjerningen barnet har gjort uansett hva barnet har gjort. 

Tyr foreldre til vold mot sine barn så bør barna frataes dem og foreldrene tvangssteriliseres. Så brutalt bør det være. 

Anonymkode: cc622...6ac

Joda det har det, frem til 1972. 

https://www.nordlys.no/kronikk/det-er-forbudt-a-sla-barn/s/1-79-5655553

AnonymBruker
Skrevet

Mamma ble vasket med zalo i munnen for 45 år siden:))

Anonymkode: 15b7f...734

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja ble det det? Disse barna styrer verden nå. Ser det bra ut?

Hva har egentlig dette med det jeg spør om å gjøre? Det er ikke en generasjon det er snakk om man flere. Jo flere generasjoner man går tilbake jo mer normalt var fysiske straffe metoder. Generasjon til de som er født mellom 20 til 40 tallet feks brukte gjerne ris som straffe metode uten at noen reagerte fordi det var ganske vanlig. En del av foreldrene ruset også ungene utover 60 og 70 tallet selv om antallet gikk ned. 

Og hva er det som gjør at Norge i seg selv har blitt så opplyst. Det finnes fortsatt mange land i verden der barn fortsatt blir slått og at dette blir sett på som normalt

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma ble vasket med zalo i munnen for 45 år siden:))

Anonymkode: 15b7f...734

Uff ja.. sikkert mange andre også fordi det var dessverre normalt på den tiden og enda lenger tilbake i tid. 

Skrevet

Kjør debatt..

Fordi vi har en mye klarere forståelse hvor viktig de første leveårene og barndommen generelt er. Det er her fundamentet for et vellykket voksent menneske starter.

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det som gjorde at det har blitt så mange endringer?

Samfunnet går heldigvis fremover. Og den aller viktigste faktoren som skiller gamle dager fra moderne tider er synet på barn som autonome individer med egen iboende verdi. De er altså selvstendige (rettigheter) vesener og ikke foreldrenes eiendeler. 

Kjæledyr blir på mange måter omtalt som ting, eierens ting. Særlig i forbindelse med forsikring og erstatning er kjæledyr ting. 

Slik ble barn tidligere ansett. Som foreldrenes ting og eiendel, uten selvstendig verdi. 

Når et barn i dag anses som et menneske på lik linje som voksne følger det naturlig en del rettigheter, som for eksempel retten til å ikke bli slått.

Større kunnskap har vi også fått på det medisinske plan. Vi vet i dag at vold mot barn kan få store konsekvenser. Konsekvenser som er like alvorlige som de voksne risikerer om de blir utsatt for vold.

Et lignende område er arbeidslivet. Før i tiden var det lov for en sjef å slå sine ansatte. I dag er dette utenkelig. Man kan jo spørre seg hvorfor? Særlig de som selv slår sine barn, har vanskelig for å forklare hvorfor en sjef ikke skal kunne slå sine ansatte. 

Anonymkode: 04673...0a5

• Liker 2
Skrevet

Det handler heller ikke kun om ny og oppdatert kunnskap om konsekvenser av vold,knytta mot utvikling og sånt noe, men også om syn på barndom, barn- og foreldrerollen, og vold generelt.

Vi skal jo ikke langt tilbake før det ble sett på som en positiv ting, et tegn på respekt slik det skulle være, at barn på sett og vis frykta foreldrene og andre autoriteter og omsorgspersoner. Barndom hadde liksom ikke en egenverdi, barn var ufullstendige minivoksne, og skulle formes med tukt og gjerne fysiske represalier. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takket være Astrid Lindgren som tok opp debatten, ble misshannlig av barn forbudt. Da hun skulle motta den tyske bokhandleres fredspris, hadde hun en tale der hun sammenlignet vold i verden med vold i hjemmet. Året etter ble det forbudt med misshannlig av barn i Sverige og flere land fulgte etter:)

Endret av Palmedus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man fant ut at det som ikke er lov mot voksne, skal heller ikke være lov mot barn.

Voksne som gjør noe galt, kan man straffe med bøter eller sette i fengsel. Barn kan gjøre vel så mye galt som voksne, men vi har ikke de samme sanksjonsmulighetene.

Det er riktig som TS skriver at før i tiden kunne barn få fysisk straff, som juling, uten å ta skade av det. To forhold spiller inn: Individets sårbarhet, samt hva som er vanlig i samfunnet. Hvis barnet opplever at også andre får fysisk avstraffelse, at det er helt vanlig, vil det ikke ha samme negative virkning som om det er alene om det. Så fordi dette var vanlig før i tiden, ble ikke konsekvensene så store for alle. Men noen tok stor skade: Barn med spesielle sårbarheter, eller som ble avstraffet på en urettferdig måte, eller med overdreven voldsbruk.

En av de største komikere Norge har fostret, Trond Kirkvaag, fortalte om sin voldelige oppdragelse i en bok like før han døde, og de store vansker han hadde slitt med gjennom livet. Hans bror som hadde de samme opplevelsene, tok ingen skade. Samme far, samme avstraffende oppdragelse, ulike konsekvenser.

Anonymkode: 7746c...b69

AnonymBruker
Skrevet

Nøkkelordet er kjærlighet. Det er ikke slik at fordi foreldre slo barn før i tiden, så var de mindre glade i dem. Derimot vil det oppleves slik i dag, fordi ingen andre slår. Når bare jeg blir slått, da er ikke mamma og pappa så glade i meg som andre mammaer og pappaer.

Så er det slik at omsorgskjærlighet kan oppveie de skadelige virkningene av vold. Et barn som opplever seg elsket, kan tåle det meste. Generelt er det slik at din evne til å tåle motgang resten av livet, bygges av kjærligheten du opplever som barn. Da kan du kanskje tenke deg hva som skjer hvis de som skal bygge din styrke med kjærlighet (foreldrene), er de samme som river deg ned med vold. Ofte var det far som ble tildelt rollen som avstraffer, og mor den som leget de emosjonelle sårene gjennom kjærlighet. En fungerende kjernefamilien med mor og far var derfor av vesentlig betydning.

Anonymkode: 7746c...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...