AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 Hentet en liten valp på 2 kg i dag Han er helt herlig. Vi har forberedt oss godt. Jeg har lest bøker, lest på nett, sett på You Tube osv, så følte meg godt forberedt (har ikke hatt hund før). Men, nå føler jeg meg litt lostHåper dere kan hjelpe meg litt. 1. Har vært ute med han mange ganger i efta/kveld. Men, er ikke sikker på når han tisset sist. Er så vanskelig å se om han tisser på gresset eller om han bare sitter der. Når bør siste luftetur være før jeg legger meg? 2. Han går litt rundt og piper. Jeg klarer bare ikke skjønne om han vil ha nærkontakt eller må på do? 3. Bør jeg sette klokka på ringing i natt eller skal jeg satse på at han lager lyd og vekker meg (ligger ved siden av senga mi)? 4. Hvor lenge kan de lekes med/være i aktivitet før de bør hvile? 5. Hvor ofte bør han luftes på dagtid? Beklager mange teite spørsmål... føles ut som om jeg har et nyfødt barn i hus Anonymkode: a81b8...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Som en hovedregel bør valpen løftes hver gang den har sovet, spist eller lekt. Sett gjerne på alarm, valpen skjønner ikke at den ikke skal tisse inne enda så det skjer fortere en du aner at de setter seg der det passer seg det at han går rundt å piper er jo ikke rart. Den er jo på et helt nytt sted, alt er skummelt og nytt. Gi den litt tid. En valp sover mangetimer i døgnet. Ikke lek for mye, da risikerer du å få overstimulert hund som ikke klarer å slappe av Anonymkode: a5af1...e06 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Signerer AB over. Vil anbefale å ikke leke/herje så mye med valpen i starten da valper ikke er gode på å regulere stress og blir lett overstimulert. Anonymkode: 42fbe...5e9
Portvinpiken Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 I morgen løper du ut å kjøper boken Valpen flytter hjemmefra og så melder deg på et godt valpekurs!Så snart som mulig :-). Lykke til! 2
Rosaprosa20 Skrevet 16. juni 2017 #5 Skrevet 16. juni 2017 1. Når det er snakk om en valp bør den luftes rett før leggetid så den etterhvert forstår at den skal tisse før natta 2. Han er nok litt redd siden det er et helt nytt sted for han. Går nok snart over 3. Vår hund ville aldri ut om natta da hun var valp (og tisset ikke inne om natta heller), så jeg ville satset på at han vekker deg. Ikke lag rutine på at det skal tisses om natta 4. Vanskelig å si, men de styrer nok dette bra selv. Kanskje en halvtime er nok 5. For å få valpen vår stueren luftet vi hver halvtime eller hver time. Rett og slett for å få henne til å forstå at ute betyr tisse. Hvis valpen ikke tisser inne kan du selvsagt lufte sjeldnere. Det skal sies at det tok oss laaaang tid å få valpen stueren, så kanskje andre har bedre tips. Vil uansett anbefale valpekurs, og les litt rundt på nettet eller i en bok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå