AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 Jeg har bodd her i under ett år, og kontrakten min bundet i 3 år uten oppsigelsesrett på 1 år. Nå vil han kaste meg ut for å øke husleien med 2000kr. Jeg fikk vite at det flytter inn noen på en viss dato. Dette er under 3 måneder til. Hjelp! Jeg trodde jeg skulle bo her lenge. Hva skjer nå? Kan det bare flytte inn noen selvom jeg bor her, og jeg har kontrakten der alt står svart på hvitt? Frykter at han fysisk skal låse seg inn og kaste ut tingene mine, samt bytte lås. Kan utleier bare kaste meg ut? Er så stresset og redd nå. Jeg orker ikke å flytte igjen og betale for flyttebil og alt. Anonymkode: 185d1...726
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Nei, det kan han ikke. Dere har jo skrevet kontrakt. Jeg vet ikke hvem du kan kontakte da... Anonymkode: e3ad7...ff9 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Han har null rettigheter her. Han kan ikke kaste deg ut, skru opp husleien og la noen andre flytte inn. Du kan jo bare si at du har loven på din side å at du ikke akter å flytte før kontrakten er utgått. Å hvis han prøver seg på å låse seg inn så anmelder du han for innbrudd. Å kaster han ut dine ting så har du muligheten til å rævkjøre han. Ville snakket med en advokat så fort som mulig Anonymkode: b41ac...31c 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Ja var det jeg trodde. Jeg føler huseier ikke spiller etter reglene og han driter i hva loven sier. Så derfor er jeg redd for hva som skal skje. Anonymkode: 185d1...726 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 Meld deg inn i leieboerforeningen. De kan også hjelpe deg med juridisk hjelp dersom du en dag kommer hjem til tingene dine utfor døra. Og nei, husleier kan ikke kaste deg ut. Her ang prisjustering: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Her kan du se hvordan konsumprisindeksen har utviklet seg https://www.ssb.no/kpi Du kan ta fra måned til måned i år til år. Du kan da sjekke hvordan husleien din maks kan økes. Anonymkode: 9b905...696 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #6 Skrevet 15. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Meld deg inn i leieboerforeningen. De kan også hjelpe deg med juridisk hjelp dersom du en dag kommer hjem til tingene dine utfor døra. Og nei, husleier kan ikke kaste deg ut. Her ang prisjustering: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Her kan du se hvordan konsumprisindeksen har utviklet seg https://www.ssb.no/kpi Du kan ta fra måned til måned i år til år. Du kan da sjekke hvordan husleien din maks kan økes. Anonymkode: 9b905...696 Det du viser til er jo husleieøkning for gjeldende leietakere. Grunnen til at huseier sannsynligvis ønsker å kaste ut nåværende leietaker er vel at han vet det er begrensninger for hvor mye man kan øke husleien for en leietaker som allerede bor der (slik du viser til), men ikke om det startes et nytt leieforhold. Ellers har du rett, han kan ikke kaste ut TS. Anonymkode: 0bef9...1fe
Hattifnatten Skrevet 15. juni 2017 #7 Skrevet 15. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld deg inn i leieboerforeningen. De kan også hjelpe deg med juridisk hjelp dersom du en dag kommer hjem til tingene dine utfor døra. Og nei, husleier kan ikke kaste deg ut. Her ang prisjustering: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Her kan du se hvordan konsumprisindeksen har utviklet seg https://www.ssb.no/kpi Du kan ta fra måned til måned i år til år. Du kan da sjekke hvordan husleien din maks kan økes. Anonymkode: 9b905...696 Forstår ikke helt hvordan dette hjelper trådstarter, da det ikke er en evt økning for han/henne det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du viser til er jo husleieøkning for gjeldende leietakere. Grunnen til at huseier sannsynligvis ønsker å kaste ut nåværende leietaker er vel at han vet det er begrensninger for hvor mye man kan øke husleien for en leietaker som allerede bor der (slik du viser til), men ikke om det startes et nytt leieforhold. Ellers har du rett, han kan ikke kaste ut TS. Anonymkode: 0bef9...1fe Ja, jeg forstod det. Jeg tok det med for å vise TS hvordan reglene er. Det kan jo være at huseier prøver seg med å justere hennes leie framfor å prøve å kaste henne ut. Da kan det være greit for TS å vite om reglene som gjelder hennes faktiske leieforhold. 5 minutter siden, Hattifnatten skrev: Forstår ikke helt hvordan dette hjelper trådstarter, da det ikke er en evt økning for han/henne det er snakk om. Se svar overfor. Anonymkode: 9b905...696
Hattifnatten Skrevet 15. juni 2017 #9 Skrevet 15. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg forstod det. Jeg tok det med for å vise TS hvordan reglene er. Det kan jo være at huseier prøver seg med å justere hennes leie framfor å prøve å kaste henne ut. Da kan det være greit for TS å vite om reglene som gjelder hennes faktiske leieforhold. Se svar overfor. Anonymkode: 9b905...696 Skjønner
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #10 Skrevet 15. juni 2017 Ta kontakt med jussbuss. De hjelper til med husleietvister. Anonymkode: e3896...7cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå