Gå til innhold

Barn som ikke trives i barnehagen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 4 år. Hun går på storbarnsavd med barn mellom 3 og 6 år. Det er 3 ansatte på avd og ca 20 barn.Hun begynte der i høst. Tilvenning gikk supert og det første halvåret var alt bra. Etter jul ble plutselig 2 av de ansatte på avd sykemeldte. Den tredje sluttet, slik at det ble ansatt en ny. Disse omveltningene i personalet tror jeg er årsaken til at datteren vår trakk seg tilbake, ble stille og innesluttet, ble utrolig "sår" og fort lei seg. Det ble flere episoder der hun ikke fikk være med på leken, pluss at hun fort kom i konflikter med noen av de andre barna. Vi hadde møte med barnehagen som fulgte opp og ting ble bedre. Humøret på jenta vår tok seg opp og hun ble seg selv igjen. De to som var sykemeldt kom tilbake og alt var bra.

Men... Nå er ting verre enn det noen gang har vært. Ei av de ansatte er igjen helt sykemeldt. Ei anna er 20 % sykemeldt. Hun nye som startet etter jul er stabil. Daglig forteller datteren vår om barn som har slått henne, dyttet, sagt noe slemt osv. Hun er blitt stille, innesluttet og sjenert. Hun blir lei seg for alt og sutrer mye. 

Har prøvd å ta det opp med barnehagen. De hadde merket det på datteren vår, som sist. Men nå mente ikke ped.leder at det hadde noe med mistrivsel i barnehagen å gjøre. Hun nevnte en annen årsak, som hørtes helt merkelig ut!! Fikk også beskjed om at datteren vår ofte startet konfliktene, så hun måtte regne med å bli slått. Jeg blir helt matt! Ped.leder har tydeligvis ikke tenkt å ta tak i dette. Hva gjør vi nå??

Anonymkode: bd49e...d8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytter barnehage eller har henne hjemme. Har et barn problemer i bhg tror jeg desverre ikke dette blir tatt godt nok tak i om problemet har kommet tilbake. Kan godt være ditt barn som starter konflikter, men uansett må det jo tas tak i. 

Anonymkode: 714b5...b22

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 4 år. Hun går på storbarnsavd med barn mellom 3 og 6 år. Det er 3 ansatte på avd og ca 20 barn.Hun begynte der i høst. Tilvenning gikk supert og det første halvåret var alt bra. Etter jul ble plutselig 2 av de ansatte på avd sykemeldte. Den tredje sluttet, slik at det ble ansatt en ny. Disse omveltningene i personalet tror jeg er årsaken til at datteren vår trakk seg tilbake, ble stille og innesluttet, ble utrolig "sår" og fort lei seg. Det ble flere episoder der hun ikke fikk være med på leken, pluss at hun fort kom i konflikter med noen av de andre barna. Vi hadde møte med barnehagen som fulgte opp og ting ble bedre. Humøret på jenta vår tok seg opp og hun ble seg selv igjen. De to som var sykemeldt kom tilbake og alt var bra.

Men... Nå er ting verre enn det noen gang har vært. Ei av de ansatte er igjen helt sykemeldt. Ei anna er 20 % sykemeldt. Hun nye som startet etter jul er stabil. Daglig forteller datteren vår om barn som har slått henne, dyttet, sagt noe slemt osv. Hun er blitt stille, innesluttet og sjenert. Hun blir lei seg for alt og sutrer mye. 

Har prøvd å ta det opp med barnehagen. De hadde merket det på datteren vår, som sist. Men nå mente ikke ped.leder at det hadde noe med mistrivsel i barnehagen å gjøre. Hun nevnte en annen årsak, som hørtes helt merkelig ut!! Fikk også beskjed om at datteren vår ofte startet konfliktene, så hun måtte regne med å bli slått. Jeg blir helt matt! Ped.leder har tydeligvis ikke tenkt å ta tak i dette. Hva gjør vi nå??

Sykemeldingene får jo ikke du gjort noe med.

Men det kan faktisk hende datteren din tar initiativ til konfliktene - selv om årsaken kanskje kan være at hun reagerer på forandringer i personalet.

JEg synes det høres rart ut at barn skal reagere på en 20% sykemelding, om datteren din reagerer negativt på såpass små endringer kan det jo hende hun har stort behov for forutsigbarhet utover "normalen"? Kanskje dere også burde tenke litt på om det er både høna og egget her?(altså; flere årsaker?)

Anonymkode: a3ee0...2e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å si noe om hva som er tilfelle her, men om det er sånn st de mener hun starter konfliktene, så er jo ikke det noen grunn til å la det skure og gå. Da må de jo hjelpe henne til å finne andre strategier å ta kontakt med andre på. Men det er jo ikke sikkert det er sånn som de sier. Dersom hun mistrives over tid, ville jeg sett om det var mulig å f.x bytte avdeling. Men i første omgang kan dere jo be om et møte med ped.leder og høre om de kan observere litt mer systematisk hva som skjer i løpet av dagen. Kanskje dere selv kan føre en logg i løpet av ei uke eller to for å se om det er et mønster i hendelsene. Er det f.x vanskeligere dersom hun kommer senere på dagen kontra det å komme tidlig og være med i leken fra starten av (mange barn synes det er vanskelig å komme sent fordi leken da allerede er etablert), er det vanskeligere på turdager? Er det bedre når noen bestemte av personalet er på jobb? Kan et bli lettere dersom de er mer oppmerksomme når dere kommer om morgenen? Tar seg tid til å ta henne noen minutter på fanget etc? Forsøk å få en god dialog med bhg. Dere er alle interessert i samme mål, nemlig at deres jente skal trives. 

Anonymkode: 2ca24...6b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt barnehage.  Selv om jenta starter konfliktene bør det tas tak i så utrolig slett svar fra pedagogisk leder. Iforhold til sykemeldinger er dette nokså vanlig har jeg fått inntrykk av.   

Anonymkode: 73f34...c4f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemeldingene får jo ikke du gjort noe med.

Men det kan faktisk hende datteren din tar initiativ til konfliktene - selv om årsaken kanskje kan være at hun reagerer på forandringer i personalet.

JEg synes det høres rart ut at barn skal reagere på en 20% sykemelding, om datteren din reagerer negativt på såpass små endringer kan det jo hende hun har stort behov for forutsigbarhet utover "normalen"? Kanskje dere også burde tenke litt på om det er både høna og egget her?(altså; flere årsaker?)

Anonymkode: a3ee0...2e5

Nå er ei av de ansatte sykemeldt 100 %, pluss at ped.leder er sykemeldt 20 %. 

Vi tror absolutt ikke datteren vår er noe englebarn.. Men vi har heller ikke tidligere fått tilbakemelding på at hun er noe verrebedre enn de andre barna. Det kan godt være at hun byr opp til bråk selv. Får høre med de igjen. Dersom det er tilfelle må vi ta tak i det.

Vi er åpne for andre årsaker! Vi vil selvfølgelig gjøre alt for at hun får det bedre! Men ting er bra og stabilt hjemme feks, så vanskelig å vite hva det skyldes. Når det er mye ustabilitet i bhg og mtp hva hun forteller tenkte vi det var det som er problemet.. Det virker absolutt som noe mer enn "trass" eller "alderen" :-(

TS

Skrevet

Tafatt ped. Leder. Be om møte eventuelt bytt barnehage. 

• Liker 1
Skrevet

Om det skulle være hun som starter konfliktene spiller ingen rolle. Da må hun få hjelp til å finne andre strategier. Be om et nytt møte, der også styrer er med ☺

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og innspill dere! 

Får prøve å snakke med ped.leder igjen. Dette har gnaget meg hele helgen... På fredag var datteren vår med ei venninne hjem fra barnehagen. I går var hun i bursdag med føere jenter fra avdelingen. Alt hadde gått helt supett - ingen konflikter, bare blide og glade barn :-) Sånn er det også når vi har besøk, både av vennepar med barn hun ikke ser så ofte, eller hvis vi har med noen fra bhg hjem. Hun går også på en aktivitet, det har aldri vært noe problemer der heller.

Eneste stedet hun kommer i konflikter er i barnehagen. Takk for innspill om å observere tett en uke feks. Når de gjør noe (turdag feks) tror jeg ikke det er noe problemer. 

Jeg tenker at hvis ped.leder ikke tar dette seriøst så går vi til styrer. Får prøve å holde ut til høsten uansett, og ta en ny vurdering da..... Vurderer å bytte avdeling/barnehage. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...