Gå til innhold

Delt omsorgsrett.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har begge parter krav på hver sin barnetrygd ved delt omsorgsrett?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Kan jeg aldri tenke meg, den blir nok bare utbetalt til en av dere. Så må det bli opp til dere, hvem som skal få den. Kanskje dere rett og slett skal bli enig om åd ele den, for det er jo det mest rettferdige.

Men jeg tviler sterkt på at dere får hver deres.

Skrevet

Utvidet barnetrygd kan du få dersom du er alene om omsorgen for barn under 18 år. Dersom det er delt omsorg, blir den utvidede barnetrygden delt forholdsmessig mellom foreldrene. Skal du få utvidet barnetrygd, må du søke om det.

Utvidet barnetrygd innebærer at du får barnetrygd

for ett barn mer enn du faktisk har.

Du kan ha rett til utvidet stønad dersom

du bor alene med barn under 18 år

og

• er gjenlevende ektefelle

• er skilt eller separert (ved dom eller

løyve)

• ikke er gift og ikke lever sammen med

den andre av foreldrene

• den andre av foreldrene har vært forsvunnet

i minst seks måneder

• er faktisk separert (samlivsbrudd) uten

dom eller løyve

Den utvidede barnetrygden faller bort

dersom du gifter deg, selv om du gifter

deg med en person som ikke er far eller

mor til barnet.

Barnetrygd

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener ikke utvidet barnetrygd. Men er det slik at den blir delt i to da? Eller utbetales ennhver mnd?

Skrevet

Er du alene med omsorgen for ett barn (eller fler) har du rett til utvidet barnetrygd.

Er det delt omsorg fordeles barnetrygden forholdsmessig mellom foreldrene - så har dere barnet 50% hver - har dere krav på 50% av barnetrygden hver.

Ville vel tro at det ville bli utbetaling hver måned av det beløpet dere har krav på (men det vet jeg ikke) - for det vil nok bli for uryddig for trygdeetaten med annenhver måned..

Gjest Anonymous
Skrevet
Er du alene med omsorgen for ett barn (eller fler) har du rett til utvidet barnetrygd.

Er det delt omsorg fordeles barnetrygden forholdsmessig mellom foreldrene - så har dere barnet 50% hver - har dere krav på 50% av barnetrygden hver.

Ville vel tro at det ville bli utbetaling hver måned av det beløpet dere har krav på (men det vet jeg ikke) - for det vil nok bli for uryddig for trygdeetaten med annenhver måned..

Takk for hjelpen :)

Skrevet

Jeg tror LilleBille har rett i alt sammen, - inkl i det at det blir for uryddig for trygdeetaten å håndtere det hver måned.

Ved felles omsorg praktiseres som oftest en løsning hvor barnet har bostedsadresse hos foreldrene annethvert år (barnetrygden utebetales utifra barnets bostedsadresse).

Ofte har foreldre som prioriterer barnet på denne måten en akseptabel dialog hvor de inngår privat bidragsavtale og tar hensyn til barnets bostedsadresse uten at det får konsekvenser for foreldrenes økonomi (dvs bidraget økes/senkes avhengig av hvem som har bostedsadressen). Dette ble dessuten enklere når den nye bidragsordningen kom igang og hvor det ikke betales skatt/gis skattefradrag.

Om det relaterer seg til 2 barn er det vanlig at de har hver sin bostedsadresse.

Far til 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...