Gå til innhold

Jeg skal gå fra 50% til 100%. Hva har jeg rett på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gå fra 50/50 til at jeg (mor) skal få 100%.

Barnet begynner på skole til høsten. Far skal flytte 60 mil unna og ønsker kun samvær i alle ferier. Jeg kommer dog til å kreve minst 2 uker av sommerferien.

Jeg har hittil jobbet deltid (annenhver uke, kveldstid) og fått noe supplerende fra Nav. Hva har jeg rett på nå som eneste forsørger? Må jo slutte i denne jobben.. Har sjekket på Nav.no, men ble litt forvirret..

Anonymkode: 5d051...7af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du finner deg en jobb med tilstrekkelig inntekt dersom du må si opp jobben du har i dag? 

Anonymkode: 41f5a...4f9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok lete etter en annen jobb? Du får jo ikke være hjemme fordi du har 100% ansvar for barn?

Anonymkode: 8795f...5f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet begynner på skole til høsten. Far skal flytte 60 mil unna og ønsker kun samvær i alle ferier. Jeg kommer dog til å kreve minst 2 uker av sommerferien.

Jeg har hittil jobbet deltid (annenhver uke, kveldstid) og fått noe supplerende fra Nav. Hva har jeg rett på nå som eneste forsørger? Må jo slutte i denne jobben.. Har sjekket på Nav.no, men ble litt forvirret..

Slutter du i jobben din så kan du ha krav på dagpenger etter 12 uker. Overgangsstønad får du ikke når du sier opp jobben din. Det er jo barnetrygd og barnebidrag, da. :) Også sosialkontoret, må ikke glemme sosialkontoret. 

Anonymkode: 6b5d1...d32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke frivillig å gå hjemme fordi man har barn. 

Anonymkode: 46283...4cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke frivillig å gå hjemme fordi man har barn. 

Anonymkode: 46283...4cb

Selvfølgelig må jeg prøve å finne en annen jobb, det hsr jeg prøvd lenge, men det er ikke gjort over natta. Jeg har mest erfaring fra serveringsbransjen, men kan jo ikke jobbe med det lenger, må finne en dagjobb. 

Derfor lurer jeg på hva alenemødre har krav på. Jeg er jo vant til 50/50, hvor vi deler barnetrygd og ingen av oss betaler bidrag.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med "krav" på. Alltid noen som lurer på hva man har krav på, men sjelden noen lurer på hva som blir krevd av dem. Selvfølgelig kan du fortsette i jobben, det er mange alenemødre som jobber turnus. Ellers får du barnebidrag, men da utifra en viss prosent som du må jobbe, du får også barnetrygd for et ekstra barn. 

Anonymkode: a298b...fdb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo få bidrag fra far, kanskje? Dobbel barnetrygd? Stønad til barnetilsyn? Men sier du opp jobb har du som skrevet ikke rett på støtte før etter 12 uker.

Anonymkode: 8795f...5f6

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med "krav" på. Alltid noen som lurer på hva man har krav på, men sjelden noen lurer på hva som blir krevd av dem. Selvfølgelig kan du fortsette i jobben, det er mange alenemødre som jobber turnus. Ellers får du barnebidrag, men da utifra en viss prosent som du må jobbe, du får også barnetrygd for et ekstra barn. 

Anonymkode: a298b...fdb

Jeg skal fortsette å jobbe ja, men ikke i den jobber jeg har. Det er en kveldsjobb. Og nå skal jeg altså bli alene med ett barn på heltid, uten noe form for avlastning :)

TS

• Liker 2
Skrevet

Skjønner det er vanskelig å jobbe i serveringsbransjen når du plutselig ikke har noe form for avlastning lenger. Hvis du er aktiv jobbsøker uten å få noe kan det hende du får arbeidsledighetspenger for de resterende 50% du ikke jobber.

Ellers får du bidrag fra far, dobbel barnetrygd og mulighet for overgangsstønad hvis barnet er under 8år når du søker. Dette kan innvilges inntil 3år, men stilles en rekke krav. Det finnes også muligheter for stønader til utdanning hvis man får overgangsstønad så du lettere kan få jobb som går overens med aleneforsørgerollen.

Lykke til!

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal fortsette å jobbe ja, men ikke i den jobber jeg har. Det er en kveldsjobb. Og nå skal jeg altså bli alene med ett barn på heltid, uten noe form for avlastning :)

TS

Men du blir vel ikke alene om den økonomiske biten? Fars bidrag øker vel når du tar 100% av omsorgen. Det er vel i utgangspunktet du og far alene som skal forsørge barnet? Eller er det annen avlastning du tenker på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke dobbel barnetrygd, man får en ekstra barnetrygd.

Anonymkode: 60c79...cbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pås skrev:

Men du blir vel ikke alene om den økonomiske biten? Fars bidrag øker vel når du tar 100% av omsorgen. Det er vel i utgangspunktet du og far alene som skal forsørge barnet? Eller er det annen avlastning du tenker på?

TS klarer sikkert å svare for seg selv, men jeg tror nok hun tenker at hun ikke kan fortsette en kveldsjobb når hun har sønnen 100%. Han kan jo ikke være alene på kvelder... 

Anonymkode: ec177...b51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skaffer barnevakt de kveldene du må jobbe ?

Anonymkode: 539a1...bab

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke dobbel barnetrygd, man får en ekstra barnetrygd.

Anonymkode: 60c79...cbb

En ekstra bli jo dobbelt når man har ett barn.

Anonymkode: 35736...2ea

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du få eneomsorg når du ikke har jobb eller tjener nok penger til å utvikle et barn? Du bør jo jobbe fullt og ha barnet i barnehage/skole!

Hvordan kan en far rømme 60 mil unna sitt barn??!!

Anonymkode: b2e1c...0b7

• Liker 1
Skrevet

Flere sier at du skal  beholde den jobben du har.Det vil jo si at du må ha barnepike på barnet mens du jobber.

Barnepike skal ha betalt.

Tar du det du tjener og trekker ifra din  skatt og lønn til barnepike sitter u vel igjen  med nesten sånn 0kr.

Det er det mange som ikke tenker på.av dem som spydig forteller deg at seff skal du forsette og jobbe eller så er du jo en lat alenemor.

Jeg måtte gi meg med kveldsjobbing jeg også når jeg kom i din situasjon.jobbet turnus så fikk permisjon ifra kveldsvaktene mine og jobbet dagvaktene mine.Fikk fylt opp stillingen med dagvakter etter hvert heldighvis.

gå inn på nav sine sider og sjekk ut familie.er en del informasjon der.

Du kan søke om støtte til barnetilsyn hvis du har jobb.det er opp til en viss sum i mnden.du kan vel søke om og få  dekket 64% av utgiftene dine.sånn sett kan du vel kansje jobbe i stillingen din fram til du finner ny jobb.

Ellers er det barnebidrag ifra far og du får barnetrygd for en xtra.

overgangstønad opp til barnet er 8 år.man må være i jobb for og få overgngstønad.en stønad man har i 3 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg barnevakt slik at du kan jobbe. Det tjener både du og barnet på. Alternativt får du begynne å studere slik at du får deg dagarbeid. 

Ekstra barnetrygd, mulig stønad til barnepass er ting du kan få. Det er bedre du tar deg en tur på Nav og får nødvendig informasjon og hjelp med å søke på det du har rett på. 

Anonymkode: e5445...7b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...