Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klager man på en C? I følge sensorveiledningen har jeg besvart oppgavene med alt de ønsker, med oppsett (innledning, midtdel, avslutning, definisjoner m.m) og likevel får jeg C. Jeg skal be om begrunnelse, men bør jeg klage? Jeg føler dette er en av de beste besvarelsene mine (har B'er fra før) og karaktereren er tellende for masteropptaket. Kjenner jeg har lite lyst til å ta denne oppigjen.

Anonymkode: f6bf4...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo alltids klage, men det er jo risikabelt. Er det en eksamen som er åpen for tolkning og vurderinger? Er det en eksamen hvor svaret er enten rett eller galt? Sistnevnte er ofte enklere å klage på enn førstnevnte!

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som klaget på B og fikk D. 🙂

Anonymkode: a255e...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om begrunnelse først, så kan du ta stilling til om du bør klage.

Anonymkode: 2efd9...fcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, boblevann skrev:

Du kan jo alltids klage, men det er jo risikabelt. Er det en eksamen som er åpen for tolkning og vurderinger? Er det en eksamen hvor svaret er enten rett eller galt? Sistnevnte er ofte enklere å klage på enn førstnevnte!

Det er en "redegjør og diskuter-oppgave". Alt som skulle være med i redegjørelsen har jeg tatt med, i tillegg til så og si alt som "er fint om det er tatt med i besvarelsen" fra sensorveiledningen. Kan jeg trekkes så mye for språket? Jeg vet jeg har en del å hente på akademisk språk, men der har jeg kommet meg betraktelig. Kan det rett og slett trekkes to karakterer for språk?

AnonymBruker
Skrevet

Først må du be om begrunnelse, deretter kan du ta stilling til å klage. 

Jeg leverte en semesteroppgave som faglig sett var en A, men jeg hadde gjort noen feil i kildehenvisning som trakk meg til en D. 

Anonymkode: 2e142...bcd

AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn; en C er bra. Da har du levert en god og solid oppgave. For å få B eller A, må du ha det lille ekstra. Det er fullt mulig å bli trukket så mye for språk, ja. Ved toppkarakterer skal alt være på plass. 

Det er alltid lurt å få en begrunnelse, egentlig spesielt at dette ikke går automatisk, spør du meg. Det er jo dette man lærer av. Så å be om en begrunnelse bør du uansett gjøre.

Anonymkode: 47a58...c57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg klagde på en C på masteroppgaven min og fikk B. Da rådførte jeg meg med veileder først og tok også hensyn til begrunnelsen jeg fikk fra sensor. Vurder hva du skal gjøre etter du har fått begrunnelsen og så finner du ut hva karakterkravet til en oppgave B vs C er. Det finner du på hjemnesidene til studiestedet ditt, evt fra veileder.

Anonymkode: fc287...eee

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn; en C er bra. Da har du levert en god og solid oppgave. For å få B eller A, må du ha det lille ekstra. Det er fullt mulig å bli trukket så mye for språk, ja. Ved toppkarakterer skal alt være på plass. 

Det er alltid lurt å få en begrunnelse, egentlig spesielt at dette ikke går automatisk, spør du meg. Det er jo dette man lærer av. Så å be om en begrunnelse bør du uansett gjøre.

Anonymkode: 47a58...c57

Jeg er enig i at det er rart man ikke får en begrunnelse automatisk. Særlig siden det er så tilfeldig hvilken karakter man får alt etter hvilken sensor man har. Det kommer frem flere historier hvor man har klagd på en D og fått A osv. 

En C er bra, for all del, men her føler jeg at jeg har Bén inne, og alt som kan trekke snittet opp er viktig for meg. Særlig siden jeg har klart å få to Eér jeg må rette opp... Den ene har fått nytt arbeidskrav, så den vet jeg ikke om jeg gidder å bry meg med. Den andre skal jeg ta på nytt til høsten. Det er B-garanti på den masteren jeg har lyst på, derfor trenger jeg alt av Bér jeg kan få. 

Nå har jeg bedt om begrunnelse, så får jeg se hva de skriver. Ba om begrunnelse på den ene Eén også, men der kom det én linje hvor det sto noe a la "studenten skal være glad han besto". Ble ikke så mye klokere på hva jeg hadde gjort feil, så jeg turte ikke å klage for å beholde studiepoengene. (Jeg hadde selvfølgelig en anelse om hva som manglet.)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er rart man ikke får en begrunnelse automatisk. Særlig siden det er så tilfeldig hvilken karakter man får alt etter hvilken sensor man har. Det kommer frem flere historier hvor man har klagd på en D og fått A osv. 

En C er bra, for all del, men her føler jeg at jeg har Bén inne, og alt som kan trekke snittet opp er viktig for meg. Særlig siden jeg har klart å få to Eér jeg må rette opp... Den ene har fått nytt arbeidskrav, så den vet jeg ikke om jeg gidder å bry meg med. Den andre skal jeg ta på nytt til høsten. Det er B-garanti på den masteren jeg har lyst på, derfor trenger jeg alt av Bér jeg kan få. 

Nå har jeg bedt om begrunnelse, så får jeg se hva de skriver. Ba om begrunnelse på den ene Eén også, men der kom det én linje hvor det sto noe a la "studenten skal være glad han besto". Ble ikke så mye klokere på hva jeg hadde gjort feil, så jeg turte ikke å klage for å beholde studiepoengene. (Jeg hadde selvfølgelig en anelse om hva som manglet.)

Mange regner snitt feil. (Kan godt hende du ikke gjør det) men vil bare minne på at 50% c og 50% b = b. Har du i tilleg noen A er vil E fort bli borte.

Anonymkode: aed3b...6a5

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg fått begrunnelsen og den starter med "det er lite å utsette på besvarelsen". Videre følger at det som kunne vært gjort bedre er en grundigere redegjørelse for teori og begreper, etterfulgt av et eksempel der sensor ønsket "del b før del a" i besvarelsen. Dette var alt som sto. Så, har jeg sjans på en B? Bør jeg klage?

AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Det ligger ganske mye arbeid i å utarbeide begrunnelse, så hvis det skulle vært en automatikk i at alle fikk dette på alle eksamener, så ville nok sensurfristene vært omtrent dobbelt så lange. Én ting er i fag hvor man kan sette poeng og hvor spørsmålene har svar man kan sette to streker under (rene faktaoppgaver), men enhver oppgave som krever drøfting og refleksjon vil være åpen for vurderinger. 

Når det gjelder C-en din, så høres den jo ganske sterk ut, så det er kanskje ikke så store risikoen ved å klage, men en viss risiko er det jo. 

Anonymkode: 4ddb8...6a9

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger ganske mye arbeid i å utarbeide begrunnelse, så hvis det skulle vært en automatikk i at alle fikk dette på alle eksamener, så ville nok sensurfristene vært omtrent dobbelt så lange. Én ting er i fag hvor man kan sette poeng og hvor spørsmålene har svar man kan sette to streker under (rene faktaoppgaver), men enhver oppgave som krever drøfting og refleksjon vil være åpen for vurderinger. 

Når det gjelder C-en din, så høres den jo ganske sterk ut, så det er kanskje ikke så store risikoen ved å klage, men en viss risiko er det jo. 

Begrunnelsen jeg fikk var på fire linjer. Det høres ikke ut som veldig mye jobb, men jeg ser poenget ditt. Det som er problemet er jo at man kan få vidt forskjellig karakter etter hvilken sensor man får, og når man ikke får vite hva man har gjort bra/dårlig er det ikke så lett å vite hva man bør forbedre heller. 

Ja, jeg leser også begrunnelsen som en sterk C, så jeg kan ikke skjønne at jeg skal trekkes ned i alle fall. Æsj, dette er noe herk. Jeg vil ikke ta denne eksamenen på nytt, men jeg kjenner jeg ikke er fornøyd med den Cen altså...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært borti noe lignende. Har bedt om begrunnelse på karakter og fått et par setninger med intetsigende vissvass. Og det som står er gjerne så generelt og lite konret rettet mot min oppgave at det er veldig vanskelig å føle seg frem til om man skal tørre å klage - nettopp fordi det alltid er en risiko for at en annen sensor ser HELT andre ting i oppgaven som han/hun velger å trekke for eller gi poeng for, og i verste fall kan man gå ned i karakter selv om man kanskje kunne fått et lite inntrykk av at det var en "sterk" karakter ut fra den opprinnelige begrunnelsen.

Har også strøket en gang, ba om begrunnelse og da fikk jeg 2 A4-sider. Det stod blant annet at jeg hadde strålende eksempler på flere ting og at det var mye som var bra, og det gjorde meg bare desto mer forvirra over at det var en stryk. Er det noe som er strålende i en oppgave betyr det i mitt hode at det ikke går an at hele oppgaven står til en F.

Anonymkode: 8b6f6...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du uansett kommer til å ta opp denne C'en, så ville jeg prøvd å klage. 

Anonymkode: 68702...59a

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du har med alt, så betyr det ikke at innholdet er bra. 

Anonymkode: 36778...7be

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du har med alt, så betyr det ikke at innholdet er bra. 

Anonymkode: 36778...7be

Men når det i begrunnelsen står at det er lite å utsette..? Da vil jeg tro innholdet er bra nok? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du uansett kommer til å ta opp denne C'en, så ville jeg prøvd å klage. 

Anonymkode: 68702...59a

Jeg har bestemt meg for ikke å klage. Så får jeg heller bruke energi på kommende eksamener. Tenker jeg tar en vurdering senere på om jeg tar opp denne (og andre) eksamener etterhvert. Om jeg klager og går ned i karakter -må- jeg ta opp igjen. Nå kan jeg se om det blir behov for det senere. Jeg ligger etter pga sykdom og har et semester på å rette opp de karakterene jeg ikke er fornøyd med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette med begrunnelse er kjempeinteressant. Da jeg studerte statsvitenskap ved UiO, ble vi oppfordret til å be om begrunnelse på samtlige eksamner, for det var det vi lærte av. Så jeg gjorde det, og opplevde å få gode begrunnelser på alle eksamnene mine. Her var det tydelig at man hadde en god kultur på dette blant sensorene. 

Ved andre studier, også ved UiO, har det vært veldig tilfeldig hva man har fått av begrunnelser. Og mange av sensorene virker nærmest overrasket over at man ber om begrunnelse. 

Anonymkode: fc54b...bea

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedt om begrunnelse en gang, og vedkommende henviste meg bare til sensorveiledingen som ikke engang hadde blitt offentliggjort. Sensorveiledningen er fortsatt ikke lagt ut etter flere purringer, og det er nå over et år siden eksamen. Mye arbeid? Ikke nødvendigvis.

Jeg synes at sensorer slipper unna med mye slapt arbeid. De holder ikke tider (med mindre utdanningsinstitusjonene får sanksjoner for å gå på overtid), gir dårlige begrunnelser og selve karaktersettingen kan være lite kvalitetssikret. Jeg synes ikke det er noe galt i å stille krav til sensorene, faktisk synes jeg det er helt nødvendig. Begrunnelse er også noe som gagner studenter flest. Karaktersetting er ikke akkurat et skudd i blinde. Så lenge sensureringen foregår skikkelig synes jeg det er vel drastisk å mene at sensurfristene ville vært omtrent dobbelt så lange dersom begrunnelse ble gitt automatisk. 

Anonymkode: 81798...6b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...