Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For endel år tilbake var jeg flittig bruker av biblioteket, men mest fordi jeg ikke hadde internett den første tiden etter at jeg flytta for meg selv. På dette tidspunktet var det litt fram og tilbake med jobb og hjelp til å jobbe. Jeg måtte (og må fortsatt) ha tilrettelagt arbeid som ikke krevde altfor mye i starten, og en rolig, strukturert arbeidsplass. Da jeg skulle ut i arbeidslivet med en tilrettelagt jobb så ble jeg tilbudt en tilrettelagt/skjermet stilling på et bibliotek noen kilometer hjemmefra. Fordi jeg på det tidspunktet var under "arbeid med bistand" dukket det plutselig opp to jobbtilbud samtidig. Ett som tilretteleggeren min fant og ett som en annen jeg nylig var blitt kjent med nærmest planta i fanget mitt. Det første jobbtilbudet var på et bibliotek og det andre på et typisk by-kontor. Jeg valgte det siste bl.a. fordi det var nærmest den gangen, og fordi jeg kjente den som skaffa med det tilbudet. Det går på typisk kontor-arbeid med omtrent alt. Understreker at jeg trives veldig godt med det jeg jobber med, men jeg har jobba her et titalls år og vet at jeg ikke vil være her til jeg er 67... Men akkurat det er heldigvis lenge til enda :P Vet ikke om eller når jeg er klar for noe nytt, men jeg kjenner litt på følelsen for å evt finne på noe annet enn det jeg har nå. Kanskje spørre om det på biblioteket, men det er jo et titalls år siden det tilbudet kom.

Her ønsker jeg seriøse svar, helst fra noen som jobber i bransjen eller evt flittige brukere. Hva kreves av en som jobber på bibliotek? Skal personene kunne "alt" om hver eneste bok, sjanger og hva innholdet i boka er? Lese bøker hele tiden? Jeg er glad i å lese, men har mine "pauser" innimellom. Hvilket arbeid gjør man på et bibliotek? 

Anonymkode: 31529...49d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ringevikar på et bibliotek.

Man bør være litt oppdatert på bøker, og man bør lese bøker innen mange sjangere. Man skal kunne anbefale andre bøker, utifra hvilke bøker en boklåner har lest og likt.

Man kan alltids henvende seg til en annen ansatt, om man vet vedkommende har mer peiling enkelte ganger.

I løpet av en arb.dag skal drøssevis av bøker settes på plass igjen når de leveres av lånere. Det tar tid, og det tar aldri slutt.

Det må ryddes i hyllene, en del folk tar frem bøker, ser litt i dem, og setter dem på feil sted. Nye bøker skal merkes, plastes osv. Man blir gjerne spurt om bøker biblioteket ikke har, da kan de bestilles eller fjernlånes. Litt tungvint system for det der jeg jobber, tar litt tid. Man skal oppdatere rapporter, sende meldinger, svare på mailer.

Er man alene, eller det er mange lånere i biblioteket samtidig bør man holde seg nært skranken.

Mange tror at de som jobber på bibliotek kan sitte og lese bøker. Sånn funker det ikke :) Jeg liker jobben godt! Tiden flyr og det er så mange hyggelige besøkende!

Anonymkode: b28af...b0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig mange arbeidsoppgaver man kan ha, avhengig av størrelsen og typen bibliotek. Å sette på plass og finne bøker er en bitteliten del av det. 

Anonymkode: 0480b...27b

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ringevikar på et bibliotek.

Man bør være litt oppdatert på bøker, og man bør lese bøker innen mange sjangere. Man skal kunne anbefale andre bøker, utifra hvilke bøker en boklåner har lest og likt.

Man kan alltids henvende seg til en annen ansatt, om man vet vedkommende har mer peiling enkelte ganger.

I løpet av en arb.dag skal drøssevis av bøker settes på plass igjen når de leveres av lånere. Det tar tid, og det tar aldri slutt.

Det må ryddes i hyllene, en del folk tar frem bøker, ser litt i dem, og setter dem på feil sted. Nye bøker skal merkes, plastes osv. Man blir gjerne spurt om bøker biblioteket ikke har, da kan de bestilles eller fjernlånes. Litt tungvint system for det der jeg jobber, tar litt tid. Man skal oppdatere rapporter, sende meldinger, svare på mailer.

Er man alene, eller det er mange lånere i biblioteket samtidig bør man holde seg nært skranken.

Mange tror at de som jobber på bibliotek kan sitte og lese bøker. Sånn funker det ikke :) Jeg liker jobben godt! Tiden flyr og det er så mange hyggelige besøkende!

Anonymkode: b28af...b0a

Bøkene skal jeg i så fall lese hjemme, ikke på biblioteket vet jeg :P Er ikke så flink til å lese bøker i mange sjangere, og det er klart det er en fordel å gjøre det, akkurat det er jo lett å skjønne ;) Det å sette på plass bøker, sortere bøkene på riktig plass er bare en super jobb for meg. Legge plast på kan være litt mer utfordrende da finmotorikken min er veldig dårlig.

Ellers...når jeg bare kommer inn i hele systemet og det ikke er veldig veldig avansert så blir det lettere uansett hva det dreier seg om. Hva slags rapporter, meldinger og mailer er det? 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjentar (#2).... b0a: 

Hva slags rapporter, meldinger og mailer er det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...