Gå til innhold

Når har barna deres lunsj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

på skolen (ungdom og vgs)?

Anonymkode: d810e...8d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg et barn lenger, og det er mange mange år siden jeg gikk på skolen. Men jeg husker at på barneskolen og ungdomsskolen var det lunsj kl 11:00, og på vgs kl 11:30

AnonymBruker
Skrevet

Det er omsorgssvikt å ikke la barnet få ha to måltider på skolen.

Frokost: hjemme

Måltid, på skolen: kl 11:00 (brød, salat med litt laks og avocado) 

Lunch, på skolen: kl 12:30 (omelett/brød/pasta/salat/kylling/fisk, laget hjemme kvelden før)

Kun ett (1) måltid i skolen/skoletiden er omsorgssvikt.

For en velfungerende kropp og hjerne må skolen gi rom for og anbefale to (2) måltider og vann.

Anonymkode: 930ff...d62

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lunch, på skolen: kl 12:30 (omelett/brød/pasta/salat/kylling/fisk, laget hjemme kvelden før)

For en velfungerende kropp og hjerne må skolen gi rom for og anbefale to (2) måltider og vann.

Man trenger ikke 2 måltider på 6 timer(ca 08-14). Man kan fint spise når man kommer hjem

• Liker 8
Skrevet (endret)

Et måltid både 11 og 12.30 høres litt tullete ut, men de små skolebarna går ofte på SFO, og da er det gjerne mat der, før det er middag hjemme. Enten mat de lager på SFO eller ekstra matpakke. 

Red: innledningen var for ungdom og vgs så jeg. Da holder det med ett måltid ja. 11.30 for mine. 

Endret av caskerette
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nuttery skrev:

Man trenger ikke 2 måltider på 6 timer(ca 08-14). Man kan fint spise når man kommer hjem

Jo, det gjør man.

Det er for langt mellom lunch og hjemkomst.

Skrevet

Har ikke barn, men kan snakke for meg selv som for ikke lenge siden gikk ut av vgs.

På ungdomsskolen var det rundt klokken 11, på vgs var det rundt klokken 12. Skal sies at det er mye mer frihet på vgs med åpen kantine så og si hele dagen, så det var ikke noe problem å kjøpe en yoghurt eller noe i løpet av dagen utenom lunsj hvis man ble sulten. I tillegg hadde vi ofte fritimer etter lunsj så den ble mye lengre.

Skrevet

Hun går på ungdomskolen og har lunsj 11.20

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det snakk om ungdommer, og hvem i all verden klarer spise to slike måltider med bare 1 1/2 time mellom? Med mindre man har lang skolevei spiser vel de fleste frokost 7-7.30, lunsj kl 11 eller 11.30, og skoledagen er ferdig senest kl 15. Det holder med en frukt eller et annet lett mellommåltid i tillegg til lunsjen. Det som er viktig er å passe på at de faktisk spiser frokost og en sunn lunsj, mange ungdommer slurver der.

Anonymkode: 2fd3e...eee

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør man.

Hadde støtta deg hvis det var tilfelle at elevene sulta skolen, men jeg tenker at det gjør da ingen verdens ting at elvene kjenner på sult på vei hjem. Det er bare sunt, norske barn kjenner sjeldent på sult i dagens samfunn. Et eple eller en gulrot er bedre enn lunsj x 2 spør du meg.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er omsorgssvikt å ikke la barna få ha to måltider på skolen så gjør jo alle norske skoler en stor feil...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør man.

Da må dine barn ha veldig veldig lang skolevei og/eller så er det du som ikke kan lage middag til dem i rimelig tid

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Millimani skrev:

Hvis det er omsorgssvikt å ikke la barna få ha to måltider på skolen så gjør jo alle norske skoler en stor feil...

Da må dine barn ha veldig veldig lang skolevei og/eller så er det du som ikke kan lage middag til dem i rimelig tid

Barna har ikke veldig lang skolevei og vi har middag kl 17:00.

Barna er vant til fra landet vi bodde i et par år varm skolelunch og et mellommåltid i barnehagen, så sikkert derfor. I Norge er det jo ikke slike tilbud i skolen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er vant til fra landet vi bodde i et par år varm skolelunch og et mellommåltid i barnehagen, så sikkert derfor. I Norge er det jo ikke slike tilbud i skolen.

Heilt unødvendig med to lunsjar uansett. Dei kan ta seg noko mat når dei kjem heim, eller ha med litt frukt. Det er vel ingen skular som sørger for 2 matpausar i løpet av 6 timar..  

• Liker 2
Gjest GulSol
Skrevet

Ungdomsskolen her har lunsj 1135-1215. 

Vgs: 1130-1200 ca 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulik praksis fra land til land, og det er en "tilvenningsfase" med slike nye rutiner :) 

Skrevet

Min eldste drar hjemmefra 7:10 hver morgen. De har gratis havregrøt til frokost, så han spiser det klokka 8:15. 

Skole fra 8:30-15:30. Lunsj fra 1130-12:30

han har alltid med seg et eple som han spiser på tur hjem da han ikke er hjemme før 17:10.

Yngstemann spiser frokost hjemme, drar 7:10. Skole fra 8:30-14:00, lunsj 11:15-11:45. Hjemme 15:00

eldste på vgs, yngste på ungdomsskolen

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det fra 11:00 - 11:30 på ungdomsskolen, og 11:30 - 12:00 på videregående.

Anonymkode: 55a7f...e6d

Skrevet

Her har de lunsj kl 11 (ungdomskolen). Hjemme (helg og ferier) spiser vi lunsj sånn ca kl 12. 

Bruker å spise middag ca kl 16, så er ikke altfor mange timene mellom lunsj og middag. Men jeg sender alltid med frukt eller oppkutta grønnsaker som hun kan spise i ett av de siste friminuttene hvis hun blir sulten. 

(spiser kveldsmat ca kl 20)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...