AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 Vi har en hund som blir veldig fort stresset.. Og når han blir stresset bjeffer han på alt fra mennesker til biler, det gjør han ikke når han ikke er stresset. Hvis vi møter på feks en hund på tur som bjeffer noe voldsomt til han(de får ikke møte da) så blir han stresset, eller hvis det kjører fordi en forbanna(sorry) motorsykkel som bråker noe vanvittig så blir han stresset og resten av turen er ødelagt. Så dette er ting jeg ikke kan styre/unngå, MEN finnes det noen teknikker jeg kan bruke som hjelper han å stresse ned? Det er så mange kryssende faktorer som gjør at han blir stresset og det er ute av min kontroll. Skal sies at han er en litt usikker hund pga tidligere eier, men vi jobber med det og han har blitt mye bedre. Anonymkode: 75c50...125
Tabris Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Ja, det finnes flere teknikker. 1. Kontakttrening. Tren hunden til å ta frivillig kontakt, dvs at du ikke skal rope eller lokke på ham, han skal ta kontakt med deg av seg selv. Start inne uten forstyrrelser. Med en gang han ser på deg si, "bra!" (eller bruk klikker) og gi en godbit. Tren dette flere ganger daglig til du kan gradvis øke tiden han ser på deg. Tren til han kan se på deg 3-5 sekunder før du klikker/sier bra og gir godbit. 2. Tren så dette ved utgangsdøren når du skal på tur, samt også utenfor utgangsdøren før du begynner turen. Ideelt sett bør du trene helt til han setter seg av seg selv og blir sittende mellom hver repetisjon (at han sitter av seg selv betyr at stressnivået har gått ned. Hvis han står, går rundt og tripper så er stresset høyere). Ikke forvent at du vil nå så langt første gangen, det er det ideelle målet over tid. Da er stressnivået lavere i det du starter turen. 3. Tren kontakttrening underveis på turen .Stopp her og der og tren kontakt. Trenger ikke trene lenge av gangen - ofte og kort er mye bedre enn sjelden og langt. F.eks 3-5 godbiter. Kommer det noe du vet han vil reagere på, trekk litt ut av veien så godt du kan så du får mer avstand og tren kontakt. Si "bra!" både når hunden ser på deg men og med en gang han snur seg for å se på forstyrrelsen. Klarer du ikke få kontakt og han bare blir stående og stirre og stresse på forstyrrelsen, så er du for nær. Da må du har mer avstand neste gang. 4. Godbitsøk. Ta en lite neve godbiter og kast på bakken. Gress er bedre enn asfalt så kast gjerne i grøfta (sånn at hunden ikke bare kan se dem, men må bruke nesa og snuse seg frem til dem). Kast dem spredt så han virkelig må lete litt .Men om han ikke er vant med dette så start enkelt så han ikke gir opp (noen hunder kan gjøre det). Bruk dette i tillegg til kontakttrening. F.eks etter en hund/bil har passert, kast godbiter i et godbitsøk og la ham bruke litt tid på det før dere går videre. Det å holde kontakten og godbitsøk er ting som er med på å roe ned. For at det skal fungere ute med forstyrrelser så må han kunne det godt inne først. Kontakten skal i utgangspunktet være frivillig, dvs du skal ikke rope på ham for å få oppmerksomheten hans, han skal ta kontakt av seg selv. Starter du med kontakttrening både innenfor og utenfor ytterdøren før tur, så senker du stressnivået før turen i det hele tatt har begynt, noe som øker sjansen for suksess og gir deg mer å gå på når en forstyrrelse dukker opp. Ved en forstyrrelse (hund, bil osv), trekk ut så langt du kan, tren kontakttrening evt godbitsøk til forstyrrelsen er borte. Fortsett med f.eks godbitsøk til hunden har glemt forstyrrelsen og du ser at stresset har gått ned .Så kan du gå videre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 11 timer siden, Tabris skrev: Ja, det finnes flere teknikker. 1. Kontakttrening. Tren hunden til å ta frivillig kontakt, dvs at du ikke skal rope eller lokke på ham, han skal ta kontakt med deg av seg selv. Start inne uten forstyrrelser. Med en gang han ser på deg si, "bra!" (eller bruk klikker) og gi en godbit. Tren dette flere ganger daglig til du kan gradvis øke tiden han ser på deg. Tren til han kan se på deg 3-5 sekunder før du klikker/sier bra og gir godbit. 2. Tren så dette ved utgangsdøren når du skal på tur, samt også utenfor utgangsdøren før du begynner turen. Ideelt sett bør du trene helt til han setter seg av seg selv og blir sittende mellom hver repetisjon (at han sitter av seg selv betyr at stressnivået har gått ned. Hvis han står, går rundt og tripper så er stresset høyere). Ikke forvent at du vil nå så langt første gangen, det er det ideelle målet over tid. Da er stressnivået lavere i det du starter turen. 3. Tren kontakttrening underveis på turen .Stopp her og der og tren kontakt. Trenger ikke trene lenge av gangen - ofte og kort er mye bedre enn sjelden og langt. F.eks 3-5 godbiter. Kommer det noe du vet han vil reagere på, trekk litt ut av veien så godt du kan så du får mer avstand og tren kontakt. Si "bra!" både når hunden ser på deg men og med en gang han snur seg for å se på forstyrrelsen. Klarer du ikke få kontakt og han bare blir stående og stirre og stresse på forstyrrelsen, så er du for nær. Da må du har mer avstand neste gang. 4. Godbitsøk. Ta en lite neve godbiter og kast på bakken. Gress er bedre enn asfalt så kast gjerne i grøfta (sånn at hunden ikke bare kan se dem, men må bruke nesa og snuse seg frem til dem). Kast dem spredt så han virkelig må lete litt .Men om han ikke er vant med dette så start enkelt så han ikke gir opp (noen hunder kan gjøre det). Bruk dette i tillegg til kontakttrening. F.eks etter en hund/bil har passert, kast godbiter i et godbitsøk og la ham bruke litt tid på det før dere går videre. Det å holde kontakten og godbitsøk er ting som er med på å roe ned. For at det skal fungere ute med forstyrrelser så må han kunne det godt inne først. Kontakten skal i utgangspunktet være frivillig, dvs du skal ikke rope på ham for å få oppmerksomheten hans, han skal ta kontakt av seg selv. Starter du med kontakttrening både innenfor og utenfor ytterdøren før tur, så senker du stressnivået før turen i det hele tatt har begynt, noe som øker sjansen for suksess og gir deg mer å gå på når en forstyrrelse dukker opp. Ved en forstyrrelse (hund, bil osv), trekk ut så langt du kan, tren kontakttrening evt godbitsøk til forstyrrelsen er borte. Fortsett med f.eks godbitsøk til hunden har glemt forstyrrelsen og du ser at stresset har gått ned .Så kan du gå videre. Takk for utfyllende svar ☺️ Sikkert super dumt spm men hvordan "trener vi kontakt"? Skal ikke han frivillig se på meg uten at jeg gjør noe? Hvordan kan jeg oppfordre til det da hvis du skjønner? Trener jeg ved å stå stille helt til han ser på meg..? Anonymkode: 75c50...125
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Du trener kontakt ved å belønne hunden når han frivillig og kanskje først tilfeldig ser deg inn i øynene, og et lite øyeblikk har fokus på deg. Belønn straks. Gi en liten godbit (ikke stor!) Finn et "kodeord" eller en lyd, kanskje et klikk med tunga, som signaliserer øyeblikkelig til hunden at "DER gjorde du noe riktig, her kommer belønningen". Gjenta dette klikket eller kodeordet hver gang han tar kontakt, og belønn. Etterhvert som du belønner disse blikk-kontaktene, vil du se at hunden begynner å skjønne tegningen, og stadig oftere "tar kontakt" med deg og ser deg inn i øynene, og overser miljøet rundt seg. Er han for stresset til å interessere seg for godbitene dine og overser dem, prøv å finne noen andre med "høyere verdi" for hunden. Det gjelder å finne den riktige, som hunden ikke kan motstå. Prøv forskjellige. Stek opp små kyllingkjøtt-terninger f.eks, legg dem i porsjonsposer i kjøleskap og fryser, og ta med en liten pose ut på hver tur. Anonymkode: a4902...543
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trener kontakt ved å belønne hunden når han frivillig og kanskje først tilfeldig ser deg inn i øynene, og et lite øyeblikk har fokus på deg. Belønn straks. Gi en liten godbit (ikke stor!) Finn et "kodeord" eller en lyd, kanskje et klikk med tunga, som signaliserer øyeblikkelig til hunden at "DER gjorde du noe riktig, her kommer belønningen". Gjenta dette klikket eller kodeordet hver gang han tar kontakt, og belønn. Etterhvert som du belønner disse blikk-kontaktene, vil du se at hunden begynner å skjønne tegningen, og stadig oftere "tar kontakt" med deg og ser deg inn i øynene, og overser miljøet rundt seg. Er han for stresset til å interessere seg for godbitene dine og overser dem, prøv å finne noen andre med "høyere verdi" for hunden. Det gjelder å finne den riktige, som hunden ikke kan motstå. Prøv forskjellige. Stek opp små kyllingkjøtt-terninger f.eks, legg dem i porsjonsposer i kjøleskap og fryser, og ta med en liten pose ut på hver tur. Anonymkode: a4902...543 Skjønner. Men det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal "trene" dette akkurat når et stressmoment kommer siden jeg som eier ikke skal gjøre noe? Og hva med når vi er hjemme og han ser mye på meg, skal han få godbit hver eneste gang? Han ser jo ofte på meg 😝 Er kontakt trening at hunden ser naturlig på eieren når den er stresset og derfor belønner vi slik at den ved en stress situasjon vil se på meg, bli belønnet og derfor stresse ned? Føler meg dum nå... Anonymkode: 75c50...125
Tabris Skrevet 16. juni 2017 #6 Skrevet 16. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Men det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal "trene" dette akkurat når et stressmoment kommer siden jeg som eier ikke skal gjøre noe? Og hva med når vi er hjemme og han ser mye på meg, skal han få godbit hver eneste gang? Han ser jo ofte på meg 😝 Er kontakt trening at hunden ser naturlig på eieren når den er stresset og derfor belønner vi slik at den ved en stress situasjon vil se på meg, bli belønnet og derfor stresse ned? Føler meg dum nå... Anonymkode: 75c50...125 Det er ingen dumme spørsmål. Du starter kontakttrening inne. Enten kan du bare reise deg opp, stille deg opp og se på hunden. Noen ganger er det nok til at hunden kommer bort og tar kontakt (ser deg i øynene). Gjør han det, lag en belønningslyd (klikker, si kort "bra!", klikkelyd med tunga som andre nevnte osv) og gi en godbit. Når han har spist godbiten så venter du til han tar kontakt igjen, gi belønningslyd og gi godbit. Også fortsetter du sånn, Tar han ikke kontakt med deg av seg selv så kan du i begynnelsen bare gi ham en gratis godbit også se om han ser på deg etterpå for å få mer - da er du i gang. Tren dette kort (f.eks 3-5 godbiter), men ofte. Gjerne flere ganger spredt ut over dagen. Hver dag. Da vil ganske fort det at du stiller deg opp og står og ser på ham i seg selv bli et signal til hunden om at "nå skal vi trene kontakt". Men det som er lett inne vil ofte være vanskelig ute. Så selv om du kommer så langt at han kan se på deg 3-5 sekunder før du gir belønningslyd og godbit, så er sjansen stor for at han ikke vil klare det like lenge ute. Men det å trene kontakt på denne måten fast når du gjør deg klar for å gå tur OG på andre siden av ytterdøren vil gjøre at stresset roer seg ned før du i det hele tatt begynner på turen. (Forebygging er bedre enn brannslukking). Når du da ser at det kommer noe som gjør at han vil stresse (f.eks passerende hund), så roper du på hunden, går/løper (alt etter hvor god tid du har, dvs hvor nær den andre hunden er) ut til siden sånn at du får større avstand, stiller deg med ryggen til den passerende hunden, lager belønningslyd og gir godbit. Har du nå nok avstand og hunden er godt trent på kontakt, så vil den veksle mellom å se på forstyrrelsen og se på deg. Gi belønningslyd og belønn både i det han snur seg mot forstyrrelsen og når han ser på deg. Om du ikke rekker å gjøre dette og hunden stresser seg opp, så kan du trene på denne måten for å roe hunden ned før du går videre. Inne ville jeg bare belønnet kontakt når du reiser deg opp for å trene det, ellers kan du få en hund som maser en del. Men ute ville jeg, i hvert fall en god stund, belønnet hver gang han ser på deg av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå