Gå til innhold

Vi skal kjøpe hus - villa vs "hytte"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Misforstå overskriften rett nå. Jeg og mannen har vært på husjakt siden... vi møttes omtrent, for 12 år siden. Haha. Vi har trivst så godt i leiligheten vår her i byen, men nå lengter vi etter noe eget, litt utenfor alt. Vi står nå mellom to hus, og jeg vrir meg i vansker.

Greia er... det ene er ett eldre hus og det ene er splitter nytt. Det gamle er så hjemmekoselig, ordentlig hyttefeeling når vi kom inn. Jeg følte meg SÅ hjemme! Man ser det opprinnelig er ett gammelt hus, smal trapp til loftet med lave dører og det som følger med. Litt småsprekker i tømmervegger og sånne ting. Men oppussingen har gitt det ett fantastisk preg. Har også en bitteliten trapp opp til hems fra loftet, noe barna selvfølgelig elsket. Har også kjempe stor hage, og det ligger rett ved sjøen, følger også med brygge for båt. Nyyydelig utsikt.

Det nye der i mot er totale motsatt. Hvite gulv, mønstret tapet, store vindu, god belysning og... kjempe stort. Altså, det er som man ser i magasinene. Mannen elsket det så klart, og det gjorde jo jeg òg. Jeg skal innrømme... Eneste grunnen til jeg har dette huset i tankene er 'dette er noe å vise frem, det!' Ja, midt i en viktig avgjørelse som huskjøp ble plutselig det en viktig avgjørelse. Herre... gud. 

Jeg blir så matt! De i familien og venner ellers har 'hus som dette', det jeg betrakter som "ordentlig". Og jeg blir dårlig av meg selv som ikke klarer å legge bort det, når jeg innerst inne har falt heeelt for "hyttehuset". Jeg tror faktisk jeg er redd for å bli sett på som... "fattig"? Er det noen her som forstår? For jeg er ikke denne typen, men plutselig er jeg det likevel. Tanken på å sitte på verandaen i det 'lille huset' og se ut mot bryggen, samtidig være så nært byen... ah. Men samtidig gnir det å vite at muligheten for 'det flotte' også er tilstede. Bare det ligger midt i ett boligfelt, ingen særlg utsikt.  Æsj... jeg er så todelt. Jeg vil ikke være så opptatt av andres meninger, men nå sitter jeg helt i saksa. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette engang. Dere kan jo ikke bestemme dette for meg, haha snufs 😢 Men litt tanker skader jo aldri... hvahadde dere prioritert? Hvordan liker dere drømmehuset - og hvordan bor dere selv? 

Anonymkode: e49fb...209

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelene med det nye huset vil være at renholdet er enklere, mindre vedlikehold som tar tiden vekk fra familien. Jeg drømmer også om et koselig, gammelt hus, men vet at ethvert oppussingsobjekt hadde endt med skilsmisse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt det eldre huset, men det krever jo at man liker å bruke hendene og ha prosjekter gående hele tiden.

Anonymkode: fab2b...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart valgt det eldre huset. Men det er grunnet beliggenheten. Jeg skulle gitt mye for utsikt til sjøen.

Anonymkode: a9506...0ed

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg er en som valgte "det eldre huset". JA, det er alltid ting som må fixes, men roen og beliggenheten gjør det verdt det. 

Hva andre måtte mene bryr meg NADA. 

Gå for magefølelsen!

Endret av Perle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg verdsetter friheten ved å ikke bo i boligfelt, ved å ikke ha naboer helt inne på meg. Jeg liker særpreg mer enn "striglet". Jeg tror det er mye helse og livsglede å ha utsikt til vann. Dersom ikke vedlikeholdet koster for mye (tid, slit, ork, frustrasjon eller penger om man ikke har det).

Samtidig så er dere jo tydeligvis en hel familie som bør være med å bestemme, så det er vel ikke så enkelt om du og mannen holder en knapp på hvert sitt. Og ingen av valgene høres ut som krise for familien deres :) Lykke til :)

Anonymkode: 957a7...d50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det eldre huset, absolutt! Stor hage, og det ligger rett ved sjøen? I mitt hode er beliggenheten viktigst, sålenge huset ellers har alt dere trenger.

Anonymkode: f7b39...278

• Liker 7
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eldre huset, absolutt! Stor hage, og det ligger rett ved sjøen? I mitt hode er beliggenheten viktigst, sålenge huset ellers har alt dere trenger.

Anonymkode: f7b39...278

Signerer denne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Altså: Hva trives du best med?  Liker du å bo tett på andre? Vil du ha det rolig og stille? Hva er viktig for deg? Jeg forstår tankegangen din ang å ha et hus p vise fram. Har vært der selv. Hadde et flott hus som folk snakket om. Veldig stilig. Men beliggenheten var helt feil. Jeg liker å bo sentralt med mye folk rundt meg, er ikke opptatt av å ha det stille, ikke interessert i fin utsikt (vil heller se inn til naboen) etc. Da gikk det raskt opp for meg at jeg ikke ble lykkelig av et flott hus. Nå bor vi veldig sentralt, men i et hus som slettes ikke er noe å vise fram. Men vi har det mye bedre totalt sett. Det gamle huset høres veldig sjarmerende ut, men det kommer kanskje litt an på hvilken type mennesker dere er...Liker dere å pusle med oppussing og vedlikehold? Har dere tid og overskudd til det? Evt har dere penger så dere kan betale  andre for å gjøre det? I motsatt fall kan det kanskje tære på både ekteskap og egen trivsel...

Anonymkode: cd8cf...757

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor hage, sjøutsikt, brygge, hus med feriefølelse. Kanskje er det plass til å bygge en liten gjestehytte eller utestue?

Jeg synes det er litt synd med flotte villaer tett i tett uten utsikt, og med flat golfplen på liten tomt der du ikke kan ha en fortrolig samtale uten at naboen hører.

Anonymkode: 7f964...d67

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er helt motsatt, vil bruke minst mulig tid på evigvarende prosjekter og ha det enkelt. Er dere handy og glad i å holde på med fiksing er et gammelt hus perfekt, men ville sjekket oppussingen nøye, er det kun overflatene som er tatt eller er tak/kledning/etterisolering/drenering/vinduer skiftet? Det er litt typisk at damer faller for eldre tidskrevende hus og mannen er mer realistisk på hva det vil kreve av tid og penger :)

vi kjøpte hus etter beliggenhet, den kan man ikke fikse ;)

Endret av Torelli
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

mange ekteskaper går i oppløsning pga evig oppussing prosjekter i gammelt hus.  Bli enig nå om hva dere har til overs for å sette i det gammelt hus.  Høres fantastisk koselig ut, spesielt like ved sjøen, utsikt, brygge osv.  MEN, om dere er ikke så veldig gira med vedlikehold osv så kan det ødelegge forholdet deres.  

Hva slags utsikt osv har den nyere villa? (høres jo fantastisk ut -jeg elsker nytt hus :) )

Anonymkode: cc0ea...9ac

• Liker 2
Skrevet

Uten tvil det gamle huset. Å bo i et hus med naboer overalt og ingen utsikt hadde jeg lett valgt fra. Deilig å kunne bo litt fritt og ikke ha naboer klint oppi deg. Et gammelt hus trenger mer vedlikehold, men syns det er verdt det :)

Synes nye boliger er så ukoslige og for sterile. Alt er så hvit. Et hvit gulv blir for mye. Så er jeg ikke så glad i disse store vinduene som rekker ned til gulvet.

Jeg ville ikke kjøpt en bolig kun for å vise frem til andre og redd for at andre skal se på dere som fattig pga dere har kjøpt et eldre hus. Har man råd til å kjøpe hus, så er man ikke fattig. Ikke tenk på hva alle andre vil si og tenke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? Hvordan er nabolaget rundt det gamle huset? Jeg er så  enig i hun som skriver at beliggenhet ikke kan endres. Vi bodde langt fra andre barnefamilier, og det er utrolig kjipt. Alt må avtales, og hvis man ikke gjør avtaler, blir det ingen besøk. Vår yngste på den gang snart 4 år begynte å spørre ofte etter besøk, og det hadde vært så mye enklere om det var nabobarn hun kunne møte i gata eller bare stikke innom, istedenfor å avtale hele tiden. Men det kan jo hende det gamle huset dere ser på, er mer sentralt enn det vi hadde. Jeg tror mye koker ned til hvilken livsstil dere setter pris på. Jeg elsker å ta med meg kaffekoppen ut og treffe på naboen. For meg overgår det mange ganger en pen utsikt. For andre kan det være annerledes. Mht å ha et hus å vise fram: Husk at du skal bo der når du er ferdig med å vise det fram også. Jeg syntes også det var stas å vise fram vårt hus, men etterhvert hadde jo de fleste sett det, og da satt vi der med et hus som var akkurat like rotete som et annet, og vi skulle leve hverdagene der. Det er det som teller i det lange løp.

• Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg hadde tatt det nye. Et gammelt hus er et evighetsprosjekt...

Hva skal man egentlig med utsikten? 

Vi bor på nytt felt med hus på alle kanter, og derfor også unger. Barna vår har alltid noen å leke med her ute. De er rundt på hele feltet, og har det så bra! Ingen skumle veier, kjøring hit og dit, etc. 

Skrevet
9 minutter siden, Magnifiq skrev:

Jeg hadde tatt det nye. Et gammelt hus er et evighetsprosjekt...

Hva skal man egentlig med utsikten? 

Vi bor på nytt felt med hus på alle kanter, og derfor også unger. Barna vår har alltid noen å leke med her ute. De er rundt på hele feltet, og har det så bra! Ingen skumle veier, kjøring hit og dit, etc. 

For noen vil man ha fin utsikt enn å bare glo inn i huseveggen til naboen eller et fabrikkområde f.eks. Jeg synes det er herlig å være på hytta med panorama utsikt utover sjøen. Sitte på terrassen med morgen kaffe og spise frokost. Elsker å stirre ut av vinduet på kvelden og bare nyte utsikten. Uten noe som helst utsikt, så føler jeg meg innesperret. Må ha litt luft. Utsikt for meg er litt viktig mens andre bryr seg katta.

Selvfølgelig er ikke utsikt det aller viktigste når jeg skal kjøpe bolig, men det er viktig :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Snuppah00 skrev:

For noen vil man ha fin utsikt enn å bare glo inn i huseveggen til naboen eller et fabrikkområde f.eks. Jeg synes det er herlig å være på hytta med panorama utsikt utover sjøen. Sitte på terrassen med morgen kaffe og spise frokost. Elsker å stirre ut av vinduet på kvelden og bare nyte utsikten. Uten noe som helst utsikt, så føler jeg meg innesperret. Må ha litt luft. Utsikt for meg er litt viktig mens andre bryr seg katta.

Selvfølgelig er ikke utsikt det aller viktigste når jeg skal kjøpe bolig, men det er viktig :)

Men det er jo forskjell på ei hytte og en bolig. Jeg liker også å se utsikten fra hytta, men det trumfer ikke det å ha barnefamilier rundt meg i hverdagen. Jeg ville ikke hatt ei hytte midt i byen og jeg ville ikke bodd midt på fjellet.

• Liker 2
Skrevet

Et hus med sjel.Så må du velge selv.:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt det nye. Men råder deg til å følge magefølelsen, og det er det gamle. 

Anonymkode: 1b473...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Beliggenhet, men mest romfordeling er mitt råd. Tenk på hvordan dere vil bo i huset, hvor kommer barna til å leke, hvor er det "soner". Kjenner noen barn som 50/50 der det ene er et lite hus, og det andre er en fancy, stort ny og moderne leilighet. I det "lille" huset er barnas soverom litt større, det er 3 etasjer, og mange rom, lillesøster kan ha venninner på besøk i kjelleren, mens storesøster er på rommet sitt to etasjer over, og mor er i stua, uten at noen tråkker oppå hverandre eller plages med tv og bråk. I den  nye (hvite, moderne) leiligheten er det et megastort, stilig allrom, med kjøkkenløsning, spisebord, stor stue, stor uteplass  i forbindelse med stua. Bittesmå soverom, alt på et plan. Der blir det bare krangling og bråk, for man ikke trekke seg tilbake på samme måten, holde på med sitt i fred, er stefar på kjøkkenet og lillesøster har besøk, må storesøster sitte på et bittelite soverom med ipaden sin eller tråkke oppi de andre og irriterer seg over dem. Det er ingen andre oppholdsrom enn det ene, store.
Så er den store villaen slik at den har kjellerstue, loftsstue, flere terrasser, gode soverom, et kjøkken man kan drikke kaffe på, gå for den. Er hytta slik at det er flere oppholdsrom for barna (du nevner hems), gå for den. Er det kun én, hyggelig stue og ellers smått, så er det kanskje ikke så praktisk.

Anonymkode: 7684b...480

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...