Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er student ved universitetet, og nå er det sommer, og jeg har ikke jobb. Har vært gjennom en del psykiske plager og har fått behandling for dette siden begynnelsen av april. Nå er jeg mye bedre,og ønsker å finne en sommerjobb, men jeg er sent ute og det er ikke jobb å finne her jeg er. Det ligger bare ute en stilling. Og jeg føler at ALLE rundt meg sier "har du ikke jobb i sommer?" "Du må jo finne deg en jobb" og "Alle mine barn har sommerjobb". Jeg forstår ikke hvorfor folk sier sånn. Jeg blir jo bare deppa og det får meg til å føle meg lat. Så jeg prøver å finne på masse å gjøre hver dag så jeg ikke skal få så dårlig samvittighet. Er det noen som har tips til hva jeg kan tenke eller si for å føle meg bedre? Det kjennes nesten som om jeg begynner å bli deprimert. Måtte bare få dette ut!

Anonymkode: c0952...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Til folk som ikke kjenner deg så godt, så kan du vel ta en hvit løgn og si at du har jobbet hele året ved siden av studiene, for å kunne ha fri og bare slappe av i sommer. 

Anonymkode: 8962d...9f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det på akkurat samme måte... Er student uten deltidsjobb eller sommerjobb. Føler meg skikkelig ubrukelig som ikke har klart å skaffe jobb, når alle rundt meg ser ut til å klare det. Har dessverre ingen tips å komme med, men vit at du ikke er alene!

Anonymkode: d3f59...bef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er beinhard konkurranse om jobbene nå. Det er ikke bare studenter som kjemper om attraktive sommerjobber, veldig mange permitterte og arbeidsledige kjemper også om disse jobbene, samt folk fra utlandet. Veldig mange vil få en fot innenfor døra, noe som sommerjobber og internships kan gi. 

For mange er det også generelt sett "tull" å ta en totalt irrelevant jobb, som ikke gir noe ekstra på CV. Du må huske at hovedgrunnen for at mange studenter får seg sommerjobb, er for å få relevant praksis, samt noe på CV de kan spille på når den virkelige jobbsøkinga begynner. Da vil nødvendigvis ikke sommervikar på butikk eller sykehjem telle så veldig mye, dersom jobben du søker på ikke er relatert til de jobbene. Andre må jobbe for å tjene inn penger til det kommende året.  

Så jeg ville ikke tatt det så tungt. Dersom noen spør, så er det bare å svare dem som det er. Det er hard kamp om plassene. Det er nok mange gamlinger der ute som tror at jobb vokser på trær, og antar at sine anekdotiske bevis gjelder hele jobbmarkedet. 

Hva er det du studerer? Finnes det noen spennene prosjekter du kunne gjort i sommer, som kanskje er relevant til studiene? 

Anonymkode: 20955...ed2

• Liker 3
Skrevet

Hva med barnepass, hundepass, rydde/vaskehjelp hos private i hjemmet, sykehjem, hjemmesykepleie?

Skrevet

Ikke bry deg om hva alle andre sier om slike ting. Folk generelt er flinke til å kommentere og blande seg oppi alt, selv om de har mer enn nok rot i sine egne liv. Det gir deg en enorm ro og bare ikke bry seg :D  Du vet med deg selv hva som er grunnen og har kontroll på ditt eget liv. Ikke noe annet teller.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe å skamme seg over? :klo: Jeg fikk meg heller ikke sommerjobb. Det er mange om beinet og jeg har hatt så mye å gjøre denne våren at jobbsøking ikke ble førstepri. Ikke at jeg har opplevd å måtte "unnskylde" meg, for den saks skyld. 

Sommerjobb er det alt for sent å søke på nå, men det er jo mange (særlig de som har hus og/eller hytte) som har mye som må gjøres, men ikke har tid/mulighet/ork selv. Eller folk som drar på ferie og trenger noen til å passe dyr eller vanne planter. Hør litt rundt, du!

Anonymkode: 9aba2...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke jobb i sommer, foreløpig. Ble lovet av arbeidsplassen jeg har jobbet på hver sommer siden 2011 at de hadde jobb til meg allerede i mars, men for noen uker siden sa de plutselig at jeg kun er ringevikar. Har vært det de siste to ukene og ikke fått en eneste telefon.. Sykt dårlig gjort av jobben, så vi er flere som ikke har jobb! 

Anonymkode: 0303f...010

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
AnonymBruker
Skrevet

- Jobb frivillig eller ring kommunen om de trenger ringevikarer på sykehjem osv.. (det er forsent å få en stilling i sommer, men å bli ringevikar er fortsatt mulig) 

Anonymkode: 9b9a8...a60

Skrevet

Du kan ringe direkte til arbeidsplasser, selv om de ikke søker etter noe :) Jeg var i kontakt med en avdeling senest i dag - og de lurte på om jeg kunne jobbe i sommer. Selv om ikke arbeidsplassen har lyst ut stillinger. Så det er fremdeles håp! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...