Gå til innhold

barnehageforbredelser

kitty

Anbefalte innlegg

Vi har vært så heldige at vi har fått plass i en familiebarnehage for vår sønn som nå er 10 mnd. Han blir 12 mnd når han skal være der fast. Vi har en mnd som vi gradvis skal venne ham til å være der alene.

Det jeg lurte på er om dere som har eller har hatt barn i barnehage gjorde noe spesielt for å lette overgangen til barnehage. Og hva forventes det at barnet kan.

Forventer de at han skal spise selv f.ek`? Burde han egentlig kunne gå før han kommer i barnehagen?

I tillegge til dette lurer jeg generelt på når dere kjøpte utesko og parkdress til minsten og lot ham være ute (uten vogn altså for det er vi masse i dag)? Syns jo kanskje det blir litt feil når han må krabbe rundt på bakken? Eller er det bare å kjøre på?

Er det noen som vet hva og hvordan de gjør dette i barnehager? I en familebhg er det jo bare en styrer, så da må jo hun ha alle barna med seg ut når noen vil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grattis med barnehageplass! Vår datter startet i bhg da hun var 14 mnd. Hun kunne da ikke gå selv. Allikevel kjøpte vi etter konf. med barnehagepersonalet både parkdress og utesko - dette må de ha for i det hele tatt å kunne oppholde seg utendørs. Hun stortrivdes ute selv om hun ikke kunne gå. Vet at hun har tilbragt mye tid i sandkassen og i snøen. Krabber visst ikke så mye rundt, men sitter mer og ser på de andre barna og leker med sand og snø. Når barnehagen er på tur sitter hun i vogn.

Om barna ikke kan spise selv, så får de hjelp. De lærer seg imidlertid dette fort ved å herme etter de andre barna.

Vi gjorde ikke noe spes for å lette overgangen til barnehage. Siden dere har satt av en hel måned til dette formålet, vil jeg tro at det er mer enn tilstrekkelig! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min begynte i barnehage da hun var 7 måneder. Vi begynte veldig forsiktig med noen få timer et par dager i uken. Nå er hun 11 måneder og er tre fulle dager i barnehagen. Ser ut som hun trives godt der nå. Hun vinker fornøyd til meg når jeg går og krabber inn til de andre for å leke. Hun fikk veldig mye hjelp i begynnelsen. Hun kunne jo ikke spise brød selv, men de laget grøt til henne. Vi måtte ta med endel ekstra ting, som en liggestol hun kunne sitte i når de spiste (hun kunne ikke sitte i vanlig stol ennå) og en liten lekegrind (selvom hun ikke bruker dette hjemme) så ikke de andre skulle krabbe henne helt ned i begynnelsen. I vår barnehage er de minste inne. Jeg ville helst ikke latt henne være ute på bakken nå ettersom hun fortsatt putter absolutt alt som får plass i munnen (småstein, pinner osv som finnes ute er ikke så bra). I vogn derimot er det helt fint. Viktigst er kanskje å holde veldig god kontakt med barnehagen og følge med hvordan det går. Snakke med dem hver dag når du leverer eller henter så du finner ut om det er spesielle tilpasninger som bør gjøres. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...