AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #1 Skrevet 14. juni 2017 Hei! Skal i møte med banken neste uke, da jeg nå har lyst til å kjøpe meg leilighet. Ønsker noen innspill for å vite hva jeg har å "forhandle" med. Jeg er forresten 26 år og singel. Jeg har 100% fast stilling som lærer. Har 350 000 i egenkapital og ikke noe annet lån. Jeg vet at man kan få opptil 5 x årslønnen sin i lån, men hvor vanlig er det å få denne summen? Høres det ut som jeg vil kunne få det, eller er det negativt at jeg er singel? Anonymkode: e641f...76c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #2 Skrevet 14. juni 2017 Hvorfor vil du ha 5 ganger inntekten? Du vil jo bruke alle pengene dine på å bo. Lite eller ingenting til ferier, klær, vennekvelder og alt annet som fyller livet med glede og innhold. Anonymkode: f7fff...16f 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #3 Skrevet 14. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha 5 ganger inntekten? Du vil jo bruke alle pengene dine på å bo. Lite eller ingenting til ferier, klær, vennekvelder og alt annet som fyller livet med glede og innhold. Anonymkode: f7fff...16f Det er ikke så mye jeg får kjøpt hvis jeg får mye mindre enn denne summen i lån. Ts Anonymkode: e641f...76c 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #4 Skrevet 14. juni 2017 Det er ikke kun 5xinntekten som gjelder. Det er mer en takhøyde. Først og fremst er betjeningsevnen avgjørende, samt at de fleste banker krever minimum 15% egenkapital. Anonymkode: e573e...645
Hurepoix Skrevet 14. juni 2017 #5 Skrevet 14. juni 2017 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha 5 ganger inntekten? Du vil jo bruke alle pengene dine på å bo. Lite eller ingenting til ferier, klær, vennekvelder og alt annet som fyller livet med glede og innhold. Anonymkode: f7fff...16f Lite fare for det. SIFOs referansebudsjett, som bankene legger til grunn når de vurderer folks evne til å betjene lån, er jo svært generøst, spesielt for barnløse, og kan framstå for mange av oss som å bruke penger som en full sjømann. (Det SIFO regner med at jeg skal bruke på sko i måneden er det jeg bruker i året!) Mange av oss med nøkternt forbruk og billige og ikke-materielle interesser utenom bolig kunne fått langt høyere lån dersom bankene faktisk så på hva vi brukte i løpet av en måned og ikke hva SIFO sier er normalt å bruke. Endret 14. juni 2017 av Hurepoix 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #6 Skrevet 14. juni 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke kun 5xinntekten som gjelder. Det er mer en takhøyde. Først og fremst er betjeningsevnen avgjørende, samt at de fleste banker krever minimum 15% egenkapital. Anonymkode: e573e...645 Dette vet jeg allerede. Jeg har, som nevnt i HI, en egenkapital på 350 000 og ikke noe lån. Men jeg har hørt rykter om at man sjeldent faktisk får 5 z inntekten, så jeg lurer på hvor realistisk dette er. Ts Anonymkode: e641f...76c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #7 Skrevet 14. juni 2017 Jobber i bank. Ikke så realistisk det. Beste er om du forholder deg til EK, og beregner ut i fra den. Så tar de en vurdering på betjeningsevnen din og andre opplysninger du eventuelt har om du eier bil etc Anonymkode: e573e...645
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #8 Skrevet 14. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i bank. Ikke så realistisk det. Beste er om du forholder deg til EK, og beregner ut i fra den. Så tar de en vurdering på betjeningsevnen din og andre opplysninger du eventuelt har om du eier bil etc Anonymkode: e573e...645 Takk for svar! ☺ Har 350 000 i EK. Har foreløpig ikke bil, da jeg ikke trenger det. Har ikke noen lån eller noe gjeld fra før. Hva tror du er realistisk at jeg kan få? Ts Anonymkode: e641f...76c
badevakta Skrevet 14. juni 2017 #9 Skrevet 14. juni 2017 Den der x-inntekten regelen er så utdatert at jeg ikke kan få si det nok. Det som teller er hvilke inntekter og utgifter du har, og da tar de utg.pkt i sifo sine tall. Jo høyere inntekt, jo mer kan man bruke til å betjene lån, fordi de andre utgiftene er i teorien konstante. Men tjener man 150.000 er det lite trolig at man får 3x inntekten i lån siden det knapt dekker mat og klær. Sett opp budsjett, vis at du kan klare det. Evne-vilje-sikkerhet, i den rekkefølgen. Lykke til :-)
Hurepoix Skrevet 14. juni 2017 #10 Skrevet 14. juni 2017 Har gått over fra lån i min lokale sparebank til Skandiabanken fordi de ikke gidder å ta høyde for at jeg til tross for middels inntekt har langt lavere levekostnader enn SIFOs referansebudsjett. Hvis ikke langvarig kundeforhold og personlige møter gir mulighet for individuelle justeringer, hva er da vitsen med å være lokalbank med høyere rente enn Skandiabanken? Får jeg bare en standardløsning tar jeg den heller i Skandiabanken, til lavere rente. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #11 Skrevet 15. juni 2017 Det kommer ann på hvor mye du har i inntekt? Anonymkode: beb67...164
reAction Skrevet 15. juni 2017 #12 Skrevet 15. juni 2017 8 timer siden, badevakta skrev: Den der x-inntekten regelen er så utdatert at jeg ikke kan få si det nok. Det som teller er hvilke inntekter og utgifter du har, og da tar de utg.pkt i sifo sine tall. Jo høyere inntekt, jo mer kan man bruke til å betjene lån, fordi de andre utgiftene er i teorien konstante. Men tjener man 150.000 er det lite trolig at man får 3x inntekten i lån siden det knapt dekker mat og klær. Sett opp budsjett, vis at du kan klare det. Evne-vilje-sikkerhet, i den rekkefølgen. Lykke til :-) For å snu litt om på det: Jo høyere inntekt man har, jo mer kan man spare til egenkapital? 5-gangen i inntekt er ikke så utdatert da... Rentestigning Arbeidsmarked Boliggpriser: Flate ut/falle Moderate eller nulloppgjør i lønnsforhandlinger Slike faktorer kan føre til at flere må kutte i forbruket, som i hvert fall ikke bra for norsk økonomi. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! ☺ Har 350 000 i EK. Har foreløpig ikke bil, da jeg ikke trenger det. Har ikke noen lån eller noe gjeld fra før. Hva tror du er realistisk at jeg kan få? Ts Anonymkode: e641f...76c Som nevnt av flere, oppsummert: Maks 5-ganger inntekt Minimum 15% egenkapital Tåle 5% renteøkning fra dag 1 uten at det går på bekostning av SIFO Inntekt og egenkapital kan i noen banker, uten spesielle regler fravikes i noen fåtall (10%?) av bankes samlede utlån. Hva slags grense man skal bruke opp mot 5% renteøkning er litt mer vag. SIFO er som nevnt et estimat. Noen følger dette blindt, andre kan være åpen for justering. Som et svar på spørsmålet i HI så ja, det er vanlig. Om du får det, det må banken svare på.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #13 Skrevet 15. juni 2017 Når man tjener relativt lite skal det jo mye til før 5× inntekt til 7% rente overgår leieprisene. Ja, man har ikke 3000 kr i mnd å bruke på dill og dall som SIFO mener man skal. Men det ville man jo ikke hatt hvis man leide heller. Merkelig system! Anonymkode: 0de45...2c9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #14 Skrevet 15. juni 2017 Jeg fikk ikke 5x inntekt. Ikke at jeg ville ha det heller. Jeg er 29 år, singel, fast jobb, 250k i EK, jeg tok lån på 3,6x inntekt. Kunne kanskje fått 4x, men absolutt ikke 5. Anonymkode: aa9db...539
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #15 Skrevet 15. juni 2017 Jeg fikk 4 x inntekten, såvidt det var, av banken. Det gikk de med på med et nødskrik. Jeg hadde 900.000 i egenkapital, så det rakk da akkurat til å få kjøpt en 3 roms blokkleilighet i Oslo, i fjor. Hadde flaks og fikk kjøpt til prisantydning, ingen budrunde (det er budrundene som ødelegger, som regel). Anonymkode: 62e66...53c
ajarRun Skrevet 15. juni 2017 #16 Skrevet 15. juni 2017 Banken min gir meg mer enn 5x inntekt i samlet gjeld (har et sinnssykt studielån), men de baserer seg jo bare på de tre siste månedene sin inntekt. Hvis jeg trenger 10x trenger jeg altså bare å jobbe dobbelt så mye i tre måneder, noe som er trivielt enkelt.
melly666 Skrevet 15. juni 2017 #17 Skrevet 15. juni 2017 Vi var nylig i banken for finansieringsbevis, og da la de til grunn 5x inntekt (minus annen gjeld) automatisk. Men nå har vi begge jobber hvor vi kommer til å stige raskt i inntekt i hvertfall noen år til.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #18 Skrevet 15. juni 2017 Hva er inntekten din da? Anonymkode: 2584e...223
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #19 Skrevet 15. juni 2017 Vi fikk mer enn 5 x inntekt, så det spørs på inntekten din... Anonymkode: f374a...846
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #20 Skrevet 15. juni 2017 Vi valgte å ikke ha mer enn 3xinntekt og da jeg snakket med banken sa hun vi hadde "over gjennomsnittet god margin" og at de "aller fleste har over 5xinntekt i bare boliglån". Dette var i oktober 2016. Anonymkode: a489b...d43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå