AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #1 Skrevet 14. juni 2017 Hei Er det noen som har erfaring eller kjennskap til hvordan det er å ha jobb som butikksjef for klesbutikk/kosmetikkforretning? Hvordan er arbeidstidene? Og hva ligger lønnen på? Anonymkode: cfc71...f25
bettsa Skrevet 14. juni 2017 #2 Skrevet 14. juni 2017 Hvis butikken er på et kjøpesenter så må butikken følge senterets åpningstider, dette gjelder også de gangene kjøpesenteret holder søndagsåpent før jul. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #3 Skrevet 14. juni 2017 Det over, pluss nattåpent eller om det er noe kundekveld opplegg for butikken. Lønnen er avhengig av hvilke kjede, om de følger HK eller ikke. I min butikk får butikksjefen timelønn, men ofte har de fast lønn. Du kan sjekke tariff lønnen her: http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=733 . Den er litt høyere nå siden vi er i 2017. Anonymkode: 15745...442
Navne Løs Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 Jeg lå på lønnstrinn 6 som butikksjef, utbetalt rundt 22 000-23 000, men man kan nok få høyere enn dette i større butikker/kjeder. Kosmetikk og klesbutikker er nok de som betaler lavest lønn. Jeg jobbet mye i butikken, lite kontortid. Vi fulgte senterets åpningstider. Siden man får fastlønn, så får man ikke overtidsbetalt. Jeg hadde heller ingen avsparingsordninger ved mye opparbeidet overtid. Skal man trives som butikksjef, så må man like å jobbe mye og ikke ha problemer med å måtte stå over til tider..Det er mye arbeid, men man har mulighet til å styre det mye selv.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Er det noen som har erfaring eller kjennskap til hvordan det er å ha jobb som butikksjef for klesbutikk/kosmetikkforretning? Hvordan er arbeidstidene? Og hva ligger lønnen på? Anonymkode: cfc71...f25 Hei. Jobber i en stor retail kjede, og da med lønn. Våre butikksjefer får en timelønn på lønnstrinn 6 (fra handel og kontor) + et tillegg på 9,5 kr. Husker ikke nå hva lønnstrinnet 6 er på, nylig oppjustert. Men de har fastlønn, så fastlønnen blir da: timelønn * 162,5 t/mnd = mnd.lønn Det er få retail kjeder som følger tariffavtalen.... Anonymkode: 9e89b...8b9
Illuminatum Skrevet 15. juni 2017 #6 Skrevet 15. juni 2017 38 minutter siden, Navne Løs skrev: Jeg lå på lønnstrinn 6 som butikksjef, utbetalt rundt 22 000-23 000, men man kan nok få høyere enn dette i større butikker/kjeder. Kosmetikk og klesbutikker er nok de som betaler lavest lønn. Jeg jobbet mye i butikken, lite kontortid. Vi fulgte senterets åpningstider. Siden man får fastlønn, så får man ikke overtidsbetalt. Jeg hadde heller ingen avsparingsordninger ved mye opparbeidet overtid. Skal man trives som butikksjef, så må man like å jobbe mye og ikke ha problemer med å måtte stå over til tider..Det er mye arbeid, men man har mulighet til å styre det mye selv. Fastlønn gjelder normal arbeidstid. Overtid skal godtgjøres. Dette gjelder alle, med unntak av enkelte som har særskilt selvstendig arbeid eller ledere som blant annet i stor grad kan styre sin arbeidstid. Må man være i butikken i åpningstiden har en ikke en slik stilling. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #7 Skrevet 15. juni 2017 Hei Jeg jobber nå i dagligvare med avdelingsansvar, har lønnstrinn 6 (193kr) og i 100% stilling. Jobber 7-15(16) nesten hver dag. Så årslønn (193*1950=) 370 000kr. Aldri søndagsåpent. (Har ikke fagbrev, tar jeg dette er det vel 10kr mer i timen) Jeg har nå blitt tilbudt en butikksjefstilling (kosmetik++), men dette er på et senter. Åpningstid 10-20. Ofte "kundekvelder" og noe søndagsåpent mot jul. Jobben gir meg 15-20 min mer reisevei hver vei.. Og selvfølgelig en hel del mer ansvar for dagligdrift enn hva jeg har nå. Det er fristende å prøve seg som butikksjef, noe nytt og et skritt "oppover". Men den økonomiske delen vil jeg tro blir "dårligere"...? Jeg kan vel ikke forvente stort mer i lønn enn hva jeg har nå? Dårligere arbeidstider og mer ansvar.. Hva tenker dere? Ville dere blitt værende eller prøvd noe nytt? Anonymkode: cfc71...f25
Navne Løs Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 7 timer siden, Illuminatum skrev: Fastlønn gjelder normal arbeidstid. Overtid skal godtgjøres. Dette gjelder alle, med unntak av enkelte som har særskilt selvstendig arbeid eller ledere som blant annet i stor grad kan styre sin arbeidstid. Må man være i butikken i åpningstiden har en ikke en slik stilling. Ja, det stemmer faktisk det du sier her, men ledelsen min nektet på at dette var tilfelle. 1
Aule Skrevet 15. juni 2017 #9 Skrevet 15. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: tvungetJeg jobber nå i dagligvare med avdelingsansvar, har lønnstrinn 6 (193kr) og i 100% stilling. Jobber 7-15(16) nesten hver dag. Så årslønn (193*1950=) 370 000kr. Aldri søndagsåpent. (Har ikke fagbrev, tar jeg dette er det vel 10kr mer i timen) Jeg har nå blitt tilbudt en butikksjefstilling (kosmetik++), men dette er på et senter. Åpningstid 10-20. Ofte "kundekvelder" og noe søndagsåpent mot jul. Jobben gir meg 15-20 min mer reisevei hver vei.. Og selvfølgelig en hel del mer ansvar for dagligdrift enn hva jeg har nå.Det er fristende å prøve seg som butikksjef, noe nytt og et skritt "oppover". Men den økonomiske delen vil jeg tro blir "dårligere"...? Jeg kan vel ikke forvente stort mer i lønn enn hva jeg har nå? Dårligere arbeidstider og mer ansvar.. Hva tenker dere? Ville dere blitt værende eller prøvd noe nytt? Vrien case. Det kommer helt an på hva du verdsetter i livet - hvis du verdsetter faste rammer og tidlige vakter ("8-16") virker det som du har skutt gullfuglen i nåværende dagligvare-jobb da du er heldig som slipper sene vakter og helgejobber. Butikksjef-stillingen innen kosmetikk vil sikkert ligge 30-50 000kr over, men du vil mest sannsynlig jobbe mye mer kveld og helg og til en viss grad bli tvunget/utnyttet siden du går på fastlønn. Også må du trekke fra 4 timer ekstra i tillegg pr uke ifbm reisevei pluss eventuelle reisekostnader. Hvis du vil få mer ansvar er det ingenting i veien for å bli butikksjef eller franchise-tager i dagligvare heller - står du på er det like stor sjanse til å tjene penger der som i stillingen på kjøpesenteret. Men du må påberegne jobbing i begge jobber hvis du vil opp i gradene. Så det ender til syvende og sist opp med hva du trives best med, faktisk. En ting til...Det er kanskje ikke så aktuelt i de stillingene du nevner, men ansiennitet vil være kjekt å ta med seg når du blir eldre. Derfor kan det være klokt å unngå å bytte jobb unødvendig ofte hvis du heller kan gjøre det beste ut av det du har der og da.
Illuminatum Skrevet 16. juni 2017 #10 Skrevet 16. juni 2017 10 timer siden, Navne Løs skrev: Ja, det stemmer faktisk det du sier her, men ledelsen min nektet på at dette var tilfelle. Du er nok ikke alene der, dessverre.
Navne Løs Skrevet 16. juni 2017 #11 Skrevet 16. juni 2017 (endret) På 15.6.2017 den 17.13, AnonymBruker skrev: Hei Jeg jobber nå i dagligvare med avdelingsansvar, har lønnstrinn 6 (193kr) og i 100% stilling. Jobber 7-15(16) nesten hver dag. Så årslønn (193*1950=) 370 000kr. Aldri søndagsåpent. (Har ikke fagbrev, tar jeg dette er det vel 10kr mer i timen) Jeg har nå blitt tilbudt en butikksjefstilling (kosmetik++), men dette er på et senter. Åpningstid 10-20. Ofte "kundekvelder" og noe søndagsåpent mot jul. Jobben gir meg 15-20 min mer reisevei hver vei.. Og selvfølgelig en hel del mer ansvar for dagligdrift enn hva jeg har nå. Det er fristende å prøve seg som butikksjef, noe nytt og et skritt "oppover". Men den økonomiske delen vil jeg tro blir "dårligere"...? Jeg kan vel ikke forvente stort mer i lønn enn hva jeg har nå? Dårligere arbeidstider og mer ansvar.. Hva tenker dere? Ville dere blitt værende eller prøvd noe nytt? Anonymkode: cfc71...f25 Jeg kan jo dele mine erfaringer, siden jeg selv gikk fra en "vanlig" jobb til butikksjef: Fordeler: -Ser bra ut på CV'en med lederstilling -Du får ta avgjørelser for bedriften -Du lager selv vaktplanen -Bonusordning -Ulike utfordringer -Varestyring (likte det godt selv) -Mye ansvar, det kan gi bedre selvtillit -Høyere status, om slikt betyr noe Ulemper: -Mindre butikker, gjerne kosmetikk og klesbutikker, betaler som regel ikke gode lønninger i forhold til arbeidsmengden. (Jeg startet på 360 000) -Personalansvar (jeg skriver dette fordi det var en ulempe for meg) -Er noen syke, må man selv steppe inn om ingen kan stille -Ofte ingen overtidsbetaling og det forventes at man jobber MYE -Stort salgspress -Varetellinger og personalmøter legges før vakt eller etter vakt. -Man er hobbypsykolog for sine ansatte, økonomiansvarlig, vareansvarlig, man skal arrangere kundekvelder, kampanjeansvarlig osv. Man har MYE ansvar. Jeg synes selv det var vanskelig å gjøre en god jobb. -Uforutsigbare arbeidsdager (Vareleveringer som ikke kommer, sykdom, diffuse beskjeder fra ledelsen, travle dager der man er underbemannet ++) Jeg trivdes ikke som butikksjef og angret voldsomt på at jeg ga opp min trygge, "vanlige" jobb. En person som elsker å ha mye ansvar og elsker salgsledelse vil nok stortrives. Endret 16. juni 2017 av Navne Løs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå