Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg får black out men har invitert til sex, er det overgrep?

Anonymkode: 0d492...d8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, med mindre han/hun forsto at du hadde blackout. 

Anonymkode: fded3...5f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må fortelle litt mer detaljert. Hadde du blacka ut, så kom kompisen inn mens du var borte og hadde sex med deg? Da var det i så fall voldtekt. 

Det er generelt litt merkelig å ha sex med noen om man merker de forsvinner. Jeg hadde umiddelbart blitt bekymret, ikke kåt, for å si det sånn

Anonymkode: 8af31...ad4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er generelt litt merkelig å ha sex med noen om man merker de forsvinner. Jeg hadde umiddelbart blitt bekymret, ikke kåt, for å si det sånn

Folk trenger ikke forsvinne selv om de har blackout.

Anonymkode: 2ed81...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg drikker kan jeg virke som jeg er normalt full, men jeg husker ingenting i etterkant. 

Så det er mulig jeg har invitert til sex, men våkner dagen etter med bondeanger.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg drikker kan jeg virke som jeg er normalt full, men jeg husker ingenting i etterkant. 

Så det er mulig jeg har invitert til sex, men våkner dagen etter med bondeanger.

Har du invitert til sex og opptrådt normalt full er det ikke voldtekt. Det er ekkelt å ikke huske slikt neste dag, men det gjør det ikke til voldtekt av den grunn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bondeanger og voldtekt er to forskjellige ting. Du skjønner det?

Anonymkode: fded3...5f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo faktisk ikke sikkert om jeg har invitert, for jeg husker det jo ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke dersom det ikke er tydelig at du har en blackout, eller vedkommende har bidratt til at du har fått en blackout. Dersom du ofte har blackouts, må du passe på selv ved for eksempel å ikke drikke for mye.

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her inne vil du sikkert klare å få med deg noen på at det er voldtekt, men "bondeanger" er noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk trenger ikke forsvinne selv om de har blackout.

Anonymkode: 2ed81...ddd

Folk er relativt mentalt gone når de er veldig fulle. Har du noen gang studert ansiktene til noen som er veldig full?

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må fortelle litt mer detaljert. Hadde du blacka ut, så kom kompisen inn mens du var borte og hadde sex med deg? Da var det i så fall voldtekt. 

Man trenger ikke å "forsvinne" når man har hatt blackout. Jeg har hatt det selv en gang, og jeg var tydeligvis meget tilstede ifølge de jeg var med. Selv om alt er bortevekk for meg. 

Anonymkode: b64e5...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis personen så/forsto at du var for full til å kunne gi ordentlig samtykke, og vedkommende fortsatte likevel, så er det et overgrep.

Anonymkode: b0ce8...6d5

Skrevet

Jeg får blackout når jeg har en promille på sånn 1,8-2, men er ganske aktiv fram til jeg legger meg likevel. Er først når jeg sovner at hukommelsen tar kveld. Likevel er det jo tydelig at jeg er beyond wasted ettersom jeg nok ser veldig sløv ut, sjangler og sikkert snakker veldig utydelig. Men for min del så hadde jeg ikke sett på det som voldtekt ettersom jeg faktisk er "oppegående" og i stand til å si nei fram til jeg sovner og blir somnolent (vanskelig å vekke/ikke vekkbar uten smertestimulering). At det er umoralsk og dårlig gjort er det dog ingen tvil om, men jeg anser ikke det å ha bonanger og blackout som grunnlag for å kalle det voldtekt. 

Virker nesten som du er ute etter å hevne deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man kan danse eller ha sex eller spise mat og andre ting man vil og ikke huske det etterpå. Det betyr ikke at man ikke ville det. Men er man forsvarsløs og blir utnyttet er det noe annet. 

Anonymkode: 460ed...d20

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis personen så/forsto at du var for full til å kunne gi ordentlig samtykke, og vedkommende fortsatte likevel, så er det et overgrep.

Anonymkode: b0ce8...6d5

I følge TS virker hun "normalt full", men husker likevel ingenting i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid voldtekt når menn er involvert.

Anonymkode: f42a1...5e7

Skrevet

Om du ikke har opplevd å ha sex/utføre seksuelle handlinger MOT DIN VILJE så er det ikke voldtekt. Voldtekt innebærer at det gjøres noe seksuelt uten at den ene gir sitt samtykke. Om blackout betyr at du er bevisstløs, så ja, voldtekt - du får ikke gitt samtykke, og overgrepsmannen VET at du ikje er i stand til verken å kjempe mot elsker delta. Om denne blackouten derimot ikke er synlig for ham og han ikke VET noe om situasjonen så kan han virkelig ikke dømmes for å ga begått en voldtekt. 

At en angrer er normalt, både etter dårlige  valg og sikkert også etter voldtekt da en ofte bebreider deg selv. Men en ting vil nok være ekstra fremtredende his et voldtektsoffer: følelse av frykt i lang tid etterpå 

Skrevet
6 timer siden, Lill3My skrev:

At en angrer er normalt, både etter dårlige  valg og sikkert også etter voldtekt da en ofte bebreider deg selv. Men en ting vil nok være ekstra fremtredende his et voldtektsoffer: følelse av frykt i lang tid etterpå 

Signerer denne. Frykten og angsten for sex blir så dyp at en ikke klarer tanken på å ha sex og det føles totalt uaktuelt å noen gang ha sex igjen. Selv klarer jeg ikke en gang å se sexscener på film. 

Det er veldig vanlig å reagere slik, men er nok ikke alle som får en sånn reaksjon. 

Uansett, man skal være råforsiktig med å anmelde/anklage/spre rykter om voldtekt da det kan være utrolig ødeleggende for den det gjelder. Har det oppriktig vært voldtekt så er det vel fortjent, men det er dessverre en del som blir utsatt for anmeldelse nettopp på bakgrunn av en slik hendelse som TS beskriver. 

Skrevet
7 timer siden, Lill3My skrev:

Om du ikke har opplevd å ha sex/utføre seksuelle handlinger MOT DIN VILJE så er det ikke voldtekt. Voldtekt innebærer at det gjøres noe seksuelt uten at den ene gir sitt samtykke. Om blackout betyr at du er bevisstløs, så ja, voldtekt - du får ikke gitt samtykke, og overgrepsmannen VET at du ikje er i stand til verken å kjempe mot elsker delta. Om denne blackouten derimot ikke er synlig for ham og han ikke VET noe om situasjonen så kan han virkelig ikke dømmes for å ga begått en voldtekt. 

Kunnskapsløst svada. 

For at noe skal være voldtekt må det oppfylle en av de følgende: 

• skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende adferd
  • har seksuell omgang med noen som er bevisstløs
  • har seksuell omgang med noen som av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen

Samtidig er det viktig å poengtere at selv om den andre parten ikke visste eller burde ha visst at TS hadde blacket endrer det ikke hva som har skjedd. Se på det som å bli meid ned av en bil. Om personen faktisk ikke så deg, eller om personen kjørte deg ned med vilje har fint lite å si for hvordan du føler deg etterpå. Det blir ikke mer behagelig å bli utsatt for et overgrep fordi overgriperen handlet i "god tro".

Mange i denne tråden avsporer også. Mange overgrep er ikke straffbare. Man kan ofte ikke dømmes dersom det ikke finnes tekniske bevis. Ikke fortell meg at du tror at hvis en voldtekt skjer i skogen og ingen ser det så var det ikke voldtekt? Bevisbyrden i straffesaker er over enhver rimelig tvil, dette betyr naturligvis at mange som begår lovbrudd ikke vil bli dømt.

Det siste avsnittet ditt er totalt blottet for refleksjon. Folk reagerer forskjellig på overgrep, ikke alle opplever frykt eller anger. Disse følelsene er helt vanlige, men det er også vanlig å ikke oppleve dem. Det er ekstremt uheldig å ytre slike: "et EKTE voldtektsoffer vile X" der X kan være å være redd eller angre eller hva som helst. Alle reagerer forskjellig og alle reaksjoner er OK. At man ikke er redd er rivende likegyldig for om man ble utsatt for et overgrep eller ikke.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg får black out men har invitert til sex, er det overgrep?

Jeg opplever at mange her svarer på noe helt annet enn det du spør om. Selvsagt kan dette være et overgrep, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Dessverre er det vanskelig å vite når man ikke husker noe. At man ikke husker hva man gjorde er ikke avgjørende for om det er et overgrep eller ikke. 

Om det er straffbart er et helt annet spørsmål, men det virker ikke som det er det du lurer på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...