Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av alle studier innenfor Samordna opptak, så har jeg søkt et studium som er innenfor topp 1% når det gjelder antall søkere per studieplass. Studiet hadde grense på 57,8 ved hovedinntaket i fjor, og ved supplering gikk den ned til 53,5. Året før var grensen 58,6 og gikk ned til 58,2. Antall søkere har gått bittelitt ned fra i fjor til i år. Jeg har 60,3 poeng. Driver og forsøker å roe meg selv med at jeg sikkert kommer inn, og at poengsummene aldri endrer seg SÅ mye fra år til år... 
Er det noen som har opplevd eller kjenner til at inntakskravet har hoppet opp 2,5 poeng eller mer fra ett år til et annet? Og i så fall på hvilket studium?

Anonymkode: 3fb01...127

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hender at mange flere søker, men jeg ville tatt det for gitt at jeg kom inn om jeg var deg.

Anonymkode: 74bdd...8ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer inn! Bra jobba med så mange poeng :D Hva skal du studere? Jeg har 46 selv og håper jeg kommer inn på et studie i en liten by hvor alle har kommet inn tidligere, er redd for at poengene mine ikke blir nok om det blir flere uten studiet som førstevalg som skal inn

Anonymkode: 97ca9...a21

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kommer inn! Bra jobba med så mange poeng :D Hva skal du studere? Jeg har 46 selv og håper jeg kommer inn på et studie i en liten by hvor alle har kommet inn tidligere, er redd for at poengene mine ikke blir nok om det blir flere uten studiet som førstevalg som skal inn

Tusen takk, men det er ikke innmari bra jobba ;) Jeg har fullt opp av alderspoeng og poeng for tidligere studier, pluss bittelitt realfagspoeng, også. Snittet mitt fra videregående var altså under 5. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok betrygge deg med at du kommer inn. :) Uansett om poenggrensen skulle hoppe opp 2,5 poeng, som i seg selv er ganske usannsynlig, ville du nok uansett ha kommet inn på venteliste (som man kan gjøre til og med et par uker etter skolestart). 

Anonymkode: c3c0d...e8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om studiet har like mange plasser som tidligere. Har det det, er det lite sannsynlig at snittet øker veldig mye siden det allerede er såpass høyt. 

Anonymkode: 2ba64...e1a

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studie er dette? 

Anonymkode: 6628c...a40

AnonymBruker
Skrevet

Ja, studiet har samme antall plasser som før. Takk til dere for beroligende svar! 

AnonymBruker
Skrevet

For en merkelig tråd. Åpenbart bare laget for å skryte av poengsummen.

Anonymkode: 56319...8ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studie er dette? 

Anonymkode: 6628c...a40

Arkivvitenskap årsstudium. 
Grunnen til at det er så høy poengsum, er sikkert at det nesten bare er godt voksne som søker; folk med alderspoeng. Alle med førstegangsvitnemål har kommet inn de siste årene; ergo er ikke kvoten for førstegangssøkere fylt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg først skulle skrytt av poengsummen, så ville jeg ljugd på meg litt bedre karakterer, du! :fnise: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Så slemt sagt, de fleste av oss er veldig stressa for tiden med eksamensresultater som drøyer, og vi er spente og håper så inderlig at vi kommer inn på det vi har jobbet så hardt for.. jeg rosa TS for den fine poengsummen og TS svarte til og med hva karaktersnittet var.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har jo forklart at poengsummen består av 8 alderspoeng, 2 poeng for tidligere studier og noen realfagspoeng, så at hun skryter er jo ganske urimelig av deg å skrive. Jeg synes hun har et ganske ålreit forhold til egen poengsum, og detaljene i hovedinnlegget er jo bare for å gi en bedre innsikt i situasjonen. 

Det er veldig vanlig å stresse rundt tidligere poenggrenser og egen poensum. 

Anonymkode: c3c0d...e8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...