Gå til innhold

Reise med 8 ukers gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer det seg sommer, og en god stund før jeg ble uventet gravid bestilte vi en ferie tur til Danmark for 2 uker. Heldigvis får vi jo med lille frøkna, men hva er mest viktig å pakke for en slik tur? Og hva burde vi gjøre med tanke på bleiene? Føler det kanskje blir litt dumt å ta med bleiebøtta, med tanke på plass i bilen. Burde jeg ta med en haug av små poseruller og kanskje bruke dem? :) 

Ikke minst så tenker jeg på meslingeutbruddet som er i europa. Burde jeg snakke med helsestasjonen å få framskyndet meslingevaksinen?

Merker jeg blir litt fort småstresset for at alt skal være klart, og at hun har det hun trenger! Er første gangen jeg reiser med en liten en. 

Hadde satt utrolig pris på å få litt tips om hva som er nødvendig og hva som er unødvendig å ta med! :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vaksiner kan ikke gis til så små barn

Anonymkode: 9e03e...3cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bleiebøtte blir vel litt overkill å ta med på ferie ja. Bleieposer er ypperlig på tur.

En baby trenger klær og en plass å sove(vognbag går fint på ferie) akkurat som hjemme og en god bilstol i bilen

Ang meslingeutbuddet så ville jeg fulgt med, men vet ikke om risikoen er så mye større i Danmark enn her hjemme.

Anonymkode: 40479...aad

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaksiner kan ikke gis til så små barn

Anonymkode: 9e03e...3cc

Åh, jeg har lest på nettet at på grunn av utbruddet som er nå så er det mulig. Men kommer vel an på hvor mange uker barnet er da kanskje.. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Vilhelstværeanonym skrev:

Nå nærmer det seg sommer, og en god stund før jeg ble uventet gravid bestilte vi en ferie tur til Danmark for 2 uker. Heldigvis får vi jo med lille frøkna, men hva er mest viktig å pakke for en slik tur? Og hva burde vi gjøre med tanke på bleiene? Føler det kanskje blir litt dumt å ta med bleiebøtta, med tanke på plass i bilen. Burde jeg ta med en haug av små poseruller og kanskje bruke dem? :) 

Ikke minst så tenker jeg på meslingeutbruddet som er i europa. Burde jeg snakke med helsestasjonen å få framskyndet meslingevaksinen?

Merker jeg blir litt fort småstresset for at alt skal være klart, og at hun har det hun trenger! Er første gangen jeg reiser med en liten en. 

Hadde satt utrolig pris på å få litt tips om hva som er nødvendig og hva som er unødvendig å ta med! :) 

Bleier får du jo kjøpt overalt, så jeg hadde ikke tatt med mer enn en pakke med bleier. 

Bleidbøtte er vel liten vits i, ta med bleieposer og kast de i søpla på div. bensinstasjoner osv.

Du får ikke vaksinert et så lite barn for meslinger, denne vaksinen kan ikke tas av barn under 9mnd. Sjekk om det i det hele tatt er meslingutbrudd i danmark først

Anonymkode: 7ae32...d31

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal også til Danmark med en liten en. Pakker klær, bleier til reisen ned, vitaminer, vogn og eget sengetøy. Alt annet får vi kjøpt. 

Anonymkode: 84d23...623

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal også til Danmark med en liten en. Pakker klær, bleier til reisen ned, vitaminer, vogn og eget sengetøy. Alt annet får vi kjøpt. 

Anonymkode: 84d23...623

Vær obs på at bleier ofte koster atskillig mer i Danmark enn her hjemme. Har brent meg på det før... Ellers er det ikke så mye som behøves i grunnen. Har du med deg vogn, klær og stellesaker er du vel i grunnen ganske godt dekket.

Anonymkode: 43bb7...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist mye med baby, både på camping, hytte og hotell :) 

Min erfaring er at bleier er dyrt i Danmark, og jeg har derfor tatt med tre (fire) pakker for to uker. Vi har alltid brukt mer bleier på tur enn hjemme. Masse våtservietter, en pk i stelleveske, en i bilen, en på badet og minst to i glemmeboka. 

Hundebæsjposer er fine til å ha brukte bleier i :) 

Om du ammer, er maten på plass. 

Jeg har reist med flasker, sterilisator og rimelig nan fra Bilka :) termos med varmtvann og flaske med avkjølt vann - det gikk som en drøm. 

De har sovet i vognen, eller sammen med oss.

klær og annet: alt kan kjøpes :) 

Anonymkode: 1be5f...943

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hundebæsjposer er fine til å ha brukte bleier i :) 

Anonymkode: 1be5f...943

Men når det finnes egne bleieposer...hvorfor ikke bare bruke de? Litt større enn en hundebæsjpose er de også

Skrevet
6 timer siden, Vilhelstværeanonym skrev:

Åh, jeg har lest på nettet at på grunn av utbruddet som er nå så er det mulig. Men kommer vel an på hvor mange uker barnet er da kanskje.. 

Vaksine mot meslinger gis tidligst ved 9 måneders alder. Vi undersøkte dette i april da vi skulle på tur med vår da 5 mnd gamle baby, og fikk dette til svar. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Vilhelstværeanonym skrev:

Bleiebøtte..?!

Sånt tar man ikke med...du kaster bare bleiene i en brødplastpose/plastpose og kaster posen i hvor som helst søppelkasse.

Barnet kan bli sykt bare du tar barnet med over dørstokken. Ingen garantier for noe som helst. Vaksiner er jo uaktuelt på så små.

Anonymkode: ce7b1...ee9

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at bleier ofte koster atskillig mer i Danmark enn her hjemme.

Hvorfor det - har ikke Danmark supermarkeder? For et kjipt land! (?) 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det - har ikke Danmark supermarkeder? For et kjipt land! (?) 

https://www.nrk.no/nordland/svenskene-hamstrer-bleier-i-norge-1.1188000

Joda, Danmark har supermarkeder, men i Norge har butikkjedene blant de billigste bleiene i verden for å tiltrekke seg småbarnsforeldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/nordland/svenskene-hamstrer-bleier-i-norge-1.1188000

Joda, Danmark har supermarkeder, men i Norge har butikkjedene blant de billigste bleiene i verden for å tiltrekke seg småbarnsforeldre.

Ok. Og hvorfor er det kun Norge i hele verden som har vært så geniale? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Vilhelstværeanonym skrev:

En telefon til Helsesøster i morgen skader ikke. Kjøp hundebæsjeposer eller bruk vanlige poser. Ingenting er eklere enn å komme inn på et offentlig toalett der det lukter bleier lang vei, enten du kommer alene eller med eget bleiebarn. 

Fanmark er ikke noe langt borte land. Mangler du noe så er der rikelig med muligheter til å handle. God tur.

Anonymkode: 426b8...70b

AnonymBruker
Skrevet

Tror de har litt bleier i butikker og bensinstasjoner i EU-landene. Er ikke sikker, men tror det : . ) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når det finnes egne bleieposer...hvorfor ikke bare bruke de? Litt større enn en hundebæsjpose er de også

De er himla dyre. Jeg brukte i sin tid de billigste brødposene til brukte bleier, hadde alltid en rull i stelleveska. Jeg personlig synes det er tullete å kjøpe spesialposer til alt mulig når det finnes helt greie alternativer til en brøkdel av prisen.

Anonymkode: 87504...b97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulighet for klesvask der dere skal bo? Om ikke er det lurt å ta med noe vaskemiddel så du får skylt av eventuelle flekker fra klærne, 2 uker gamle bæsj og gulpeflekker er ikke koselig å ta igjen.

Bleieposer fungerer veldig bra, bleiebøtte blir kanskje litt voldsomt å ta med på tur. 

Det finnes mange pakkelister for baby om du googler. 

Anonymkode: a3a67...800

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du kan kjøpe hundeposer til tusenvis av kr billigere på feks Clas Ohlsen, hvorfor i alle dager skal en bruke "bleieposer"? .  Hundeposer er mer en stor nok. 

Anonymkode: 535ee...964

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar alltid med febermål og paracet i tilfelle det skulle bli nødvendig.

Ellers pakkes, bleier, klær og slikt man bruker hver dag. Greit å ta med noen ekstra babypledd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...