Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å oppdra en valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt hund, og har heller ikke vært mye med hunder. Jeg har i det siste lest litt, men kan langt i fra nok.. 

jeg står mellom å kjøpe valp, eller overta en voksen hund via omplassering. Jeg ønsker meg jo helst en valp, men er redd for å ikke klare å oppdra den og gjøre feil. Få den trygg på folk, andre hunder, andre dyr, syklister, biler, gå pent i bånd, ikke bjeffe, kunne være alene hjemme osv. Tenk om jeg ikke får til dette :( 

Med voksen hund så vet man jo ca hva man får, men da har man gått glipp av de første leveårene og "babytiden". 

Har noen helt uerfarne fått valp? Er det vanskelig? Burde man ha litt erfaring med hunder fra før? Eller ville dere i min situasjon gått for Omplasseringshund? 

Anonymkode: 0e29b...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner heller ikke noen som har hund som jeg kunne "øvd" litt på. 

TS 

Anonymkode: 0e29b...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rocket science å oppdra en valp, blir litt som med barn. Man prøver og feiler og så prøver man igjen :)

Noen valper har litt mer futt og pøbel i seg enn andre valper, noen er veldig enkle og noen krever litt mer. De allerede fleste hunder blir greie hunder, og det viktigste er at man ikke stresser for mye. Det er ikke krise om ikke valpen elle hunden er perfekt. Det er ikke krise at den ikke kan alt man opprinnelig ville at den skal kunne. Det viktigste er at hunden fungerer sånn at hundelivet ditt blir mest mulig hyggelig.

Ta kontakt med oppdrettere av rasen(e) du tenker du kunne tenkt deg, så kan de svare på alle rare spørsmål man måtte ha om hund og valpetid :)

De aller fleste av oss har kjøpt oss hund uten at vi kunne noe, men stort sett så går det veldig veldig fint :)

Lykke til!

Anonymkode: b7ebd...e2a

• Liker 4
Skrevet

Noe av det viktigste for å få en god hund er å velge rett valp. Dvs velge rett rase for seg selv og så velge fra rett kull. Velger man en valp som er utrygg, så kan man være så flink man bare vil - sjansen er stor for at hunden vil forbli utrygg. Velger man en stødig og trygg valp, så kan man gjøre flere "feil" med den og den vil tåle det .

Ellers ville jeg lest meg opp på det å oppdra en hund og gått kurs hos noen som bruker moderne metoder. Da får du de verktøy du trenger. Det er ikke så veldig vanskelig å oppdra en valp hvis man har et bra utgangspunkt (trygg valp), men det krever en del jobb i begynnelsen. Se på det som en investering - jo mer arbeid du legger ned i hunden når den er valp og unghund, jo mer får du igjen i en veloppdragen hund resten av hundens liv (selv om det selvsagt må vedlikeholdes).

En omplasseringshund kan være lettere, men det forutsetter at hunden ikke blir omplassert grunnet problematferd. Jeg vil da anbefale at du får ha hunden hos deg 3-4 uker på prøvetid, for å se hvordan hunden virkelig er når den har blitt husvarm.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke sånn veldig masse erfaring med hunder når vi skaffet oss valp. Vi brukte mye tid på å velge riktig rase og en seriøs oppdretter, og det tror jeg er lurt. Velg en oppdretter som kan følge deg opp litt i starten og gi deg råd. Vår oppdretter fulgte veldig tett opp og vi gikk også på valpekurs hos vedkommende. Det var til ekstremt god hjelp. Ellers er det jo ikke nødvendigvis vanskelig å oppdra en valp, men som de over meg er inne på så krever det at man gir hunden tid. Jo mer tid du bruker fra starten på å bygge den gode kontakten mellom dere, jo mer vil du få igjen for det.

• Liker 1
Skrevet

Les en bok. 

Gjest Donniedarko
Skrevet

Les 100% Positiv Hverdagslydighet og Valpen Flytter Hjemmefra, og velg en oppdretter som har sosialisert valpene sine godt.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hunden og rasen. Velger du en veldig typisk sta og egenrådig rase blir den mest sannsynlig vanskeligere å oppdra enn andre raser.

Anonymkode: bee00...840

Skrevet

Les deg opp (flere bøker) og flere ideologier...og gå på et godt valpekurs og videregående kurs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en hund siden den var 8 uker og overtatt en stor valp på 18 mnd.

Valpen fra 8 uker vokste opp og er trygg på alt og alle. Tåler fint å være alene hjemme. Kjærlig og lydig. Valpen fra 18 mnd kom til oss med separasjonsangst, ellers lydig og snill. Separasjonsangst er noe dritt som tar tid å trene vekk. OM den går vekk. Det er det eneste negative jeg har å si om å overta en hund som er over "babytiden".

Anonymkode: b3755...34b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...