Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg sett mye på ledige stillinger i fylket mitt, og kom frem til at Lindex hadde en ledig stilling som sommervikar deltid. Jeg så at en av kvalifikasjonene var at man skulle være 18 år, bare dette er noe jeg ikke forstår at man må. Men jeg tenkte allikevel å søke da jeg blir 18 om et par måneder. Så skroller jeg videre ned, ser at det står at man må ha fullført hele videregående og ha generell studiekompetanse. Altså hva er det dere arbeidsgivere tenker med? Må man ha gått realfag for å få en sommerjobb på en klesbutikk? Jeg personlig går service og samferdsel som er en yrkesfaglig linje, som har fokus på nettopp det som kreves av en butikkmedarbeider. Er det ikke bedre å ansette en som har hatt både sikkerhetsfag, markedsføring og administrasjon og økonomi? Eller er det viktigere å ansette en som har hatt tysk/spansk/fransk og nynorsk? Jeg skal gå påbygg, så jeg kan komme inn på politihøgskolen. Men altså jeg er sjokkert, om jeg noen sinne skal få lov til å fortelle min mening foran hele Norge så skal den ut. 

Hva tenker dere om dette?😆

Anonymkode: 029f1...602

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De ønsker å luke ut en del søkere som ikke er modne nok, derfor gjør de slik. De får mest sannsynlig inn 100'vis av søknader selv på en sommerjobb,så de bryr seg ikke med de få kvalifiserte som kan bli borte i denne prosessen. 

De burde kanskje skrevet generell studiekompetanse eller salgsfag, men da åpner det for mye synsing og rare søknader.

Anonymkode: e26f6...511

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lindex får sikkert mange søkere på stillingene sine, det betyr at de setter kravene deretter.

Fant en lindex annonse:

Det forutsettes at du har følgende egenskaper og kvalifikasjoner:

• gjennomført og bestått 3-årig videregående skole, med studiekompetanse
  • har gode norsk- og engelskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • er over 18 år og kan arbeide både dag, kveld, og lørdager
  • har gode samarbeidsevner, og er blid, positiv og ærlig
  • liker å arbeide i et hektisk og travelt miljø
  • har datakunnskaper

At arbeidsgiver ønsker noen med fullført vgs er helt dems valg. En som har fullført vgs har allerede vist en del gode egenskaper, de har en helt annen pensum (kompetansemål) enn dem fra yrkesfag. De får med andre ord en helt annen dannelse.

MEN, disse kravene er ikke ufravikelige. Arbeidsgiver kan velge å se bort fra første punktet, og heller velge noen som f.eks har mange instagramfølgere for å øke sin eksponering. Arbeidsgivere gjør så mye rart når de velger ansatte, det er dems privilegiet.

Noen som snakker flere språk kan være veldig viktig i butikk. Norge har mange turister og personer som ikke snakker norsk. En butikkmedarbeider (sommerjobb, deltidsjobb etc)  trenger ikke markedsføring, administrasjon og økonomi. Alle føringer i kjeder som Lindex kommer fra høyere opp i systemet. Det er alt fra hva som skal på plakater til hvor dem skal plassseres osv.

Anonymkode: 06b51...f48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lindex får sikkert mange søkere på stillingene sine, det betyr at de setter kravene deretter.

Fant en lindex annonse:

Det forutsettes at du har følgende egenskaper og kvalifikasjoner:

• gjennomført og bestått 3-årig videregående skole, med studiekompetanse
  • har gode norsk- og engelskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • er over 18 år og kan arbeide både dag, kveld, og lørdager
  • har gode samarbeidsevner, og er blid, positiv og ærlig
  • liker å arbeide i et hektisk og travelt miljø
  • har datakunnskaper

At arbeidsgiver ønsker noen med fullført vgs er helt dems valg. En som har fullført vgs har allerede vist en del gode egenskaper, de har en helt annen pensum (kompetansemål) enn dem fra yrkesfag. De får med andre ord en helt annen dannelse.

MEN, disse kravene er ikke ufravikelige. Arbeidsgiver kan velge å se bort fra første punktet, og heller velge noen som f.eks har mange instagramfølgere for å øke sin eksponering. Arbeidsgivere gjør så mye rart når de velger ansatte, det er dems privilegiet.

Noen som snakker flere språk kan være veldig viktig i butikk. Norge har mange turister og personer som ikke snakker norsk. En butikkmedarbeider (sommerjobb, deltidsjobb etc)  trenger ikke markedsføring, administrasjon og økonomi. Alle føringer i kjeder som Lindex kommer fra høyere opp i systemet. Det er alt fra hva som skal på plakater til hvor dem skal plassseres osv.

Anonymkode: 06b51...f48

På hvilken måte får man ikke bruk for markedsføring, sikkerhet og økonomi på en stilling som dette? Markedsføring dreier seg ikke kun om reklame, det er så mye mer som for eksempel service og kundebehandling. Sikkerhet trenger jeg i forhold til hvilke rutiner jeg eventuelt skulle hatt ved stenging. Økonomi får jeg bruk for ved kasseoppgjør og administrasjon for mer kunnskap om ledelsen og mine kollegaer. Jeg tror dette kun dreier seg om status, man er ikke lenger kul hvis man velger en yrkesfaglig linje. Flaks for meg at jeg som går her har mye bedre snitt en bestevennene mine som går idrettslinja/studiespesialiserende, hadde det ikke vært for at jeg skal ta påbygg hadde jeg vært stempla som taper.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at mange ønsker at arbeiderne skal være over 18 år har med at det er mye enklere. En 17 åring får ikke lov å jobbe like mye som en 18 åring. Så det er lettere å ha alle over 18 år som følger samme regler, enn å sitte å regne på dem som er 17 om de får lov å ta den kveldsvakta som er ledig.

Anonymkode: 2e44c...d7b

• Liker 2
Skrevet

Var jeg deg, ville jeg søkt likevel. 

Vi hadde utlyst sommerjobber på min gamle jobb med ønske om samme, men vi hadde flere 17åringer på jobb likevel.  De egnet seg bedre enn de andre søkerne. Tvi tvi!

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, rikoChett skrev:

Var jeg deg, ville jeg søkt likevel. 

Vi hadde utlyst sommerjobber på min gamle jobb med ønske om samme, men vi hadde flere 17åringer på jobb likevel.  De egnet seg bedre enn de andre søkerne. Tvi tvi!

Det samme tenker jeg, søk likevel og ta en telefon eller møt personlig opp i butikken, da viser du at du har initiativ, noe en arbeidsgiver burde sette pris på, så er det ikke til å stikke under en stol at personlig nettverk har mye å si, spør familie, naboer og bekjente at du er interessert i jobb 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte får man ikke bruk for markedsføring, sikkerhet og økonomi på en stilling som dette?

Alt du nevner kan man lære i løpet av et par dagers opplæring i butikken. Jeg skjønner godt at arbeidsgivere vil ha ansatte som både er myndige og som har klart å fullføre videregående.

Anonymkode: dbf62...db0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte får man ikke bruk for markedsføring, sikkerhet og økonomi på en stilling som dette? Markedsføring dreier seg ikke kun om reklame, det er så mye mer som for eksempel service og kundebehandling. Sikkerhet trenger jeg i forhold til hvilke rutiner jeg eventuelt skulle hatt ved stenging. Økonomi får jeg bruk for ved kasseoppgjør og administrasjon for mer kunnskap om ledelsen og mine kollegaer. Jeg tror dette kun dreier seg om status, man er ikke lenger kul hvis man velger en yrkesfaglig linje. Flaks for meg at jeg som går her har mye bedre snitt en bestevennene mine som går idrettslinja/studiespesialiserende, hadde det ikke vært for at jeg skal ta påbygg hadde jeg vært stempla som taper.

Jeg tror egentlig den som har skrevet annonsen ikke er klar over eller har husket på at den yrkesfaglinja eksisterer. 

Anonymkode: 2f61e...35e

Skrevet

Jeg fikk jobb hos Lindex da jeg nettopp hadde blitt 18, men uten fullført videregående (har det nå da). Det stemmer ikke at de bare søker folk som har fullført allmennfag  - studiekompetanse kan du få hvis du går påbygg også, etter å ha tatt yrkesfag. Det gjorde jeg. 

Jeg ville prøvd å søke jobber uansett, som 17 åring. Bare presiser at du vet at aldersgrensen er høyere, men at du tar en sjanse likevel. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fordi det er lettere å ha en 18-åring som medarbeider enn en 17-åring mtp regler og ansvar. Jeg fikk heller ikke noe jobb utenom barnevakt før jeg var 18. Husker jeg jobbet for Adecco da, der var det også 18-årsgrense. 

Men som flere sier, søk likevel. Det er ikke lovpålagt at man må være 18, det er ønskede kvalifikasjoner. Så om butikken vil kan de velge noen som ikke oppnår alle kvalifikasjonene, men som bidrar på andre måter.

Hvis det ikke er lenge til du fyller 18 uansett, så er det ikke sikkert det har så mye å si. Kan jo hende det er mest for å luke ut 14-åringer og sånn. 

Så fins det jo andre jobber der man ikke trenger å være 18 :)  Du bør jo søke litt fler enn bare ett sted.

Anonymkode: ec00f...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send inn en søknad du. Skriv at du straks er 18 og derfor tillater deg å søke, selv om de ser etter en som allerede er 18. Så skriver du det du forteller over her om hva du har av skolebakgrunn. Kanskje tenker de at du er like godt kvalifisert til jobben som andre og derfor kaller deg inn til intervju. Personlig egnethet er også avgjørende, så om de mener du passer bedre til stillingen enn en med bestått studiespesialiserende kan det være du får jobben.

Anonymkode: db168...d55

Gjest Donniedarko
Skrevet

Søk likevel. For meg høres du kvalifisert ut i forhold til det de skriver.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig den som har skrevet annonsen ikke er klar over eller har husket på at den yrkesfaglinja eksisterer. 

Anonymkode: 2f61e...35e

Det er nok for å virkelig understreke at vedkommende skal ha fullført VGS. De har nok en del søkere som har gått 3 år på videregående, men ikke har fullført. 

Anonymkode: 2925f...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du allerede nå forstår at arbeidsgivere setter opp høye "krav" til søkerne sine gjennom stillingsutlysningen. Dette vil du også erfare senere i arbeidslivet. I noen retninger kan det virke litt uoverkommelig å komme inn på arbeidsmarkedet som nytdannet da man mangler erfaringen som "kreves". Poenget er at dette er ikke skrevet i stein, og du kan få en jobb selv om du ikke oppfyller alle kravene som står i stillingsutlysningen. Det er noen krav som er helt grunnleggende for en stilling, men de du nevner her er ikke det. 

Så ja, jeg forstår at du er oppgitt og frustrert, og det er også mange andre som leser diverse utlysninger. Men søk likevel, for plutselig får du jobben. Poengter at du snart er 18 og argumenter i søknaden om at du er en god kandidat med den erfaringen du besitter. 

Anonymkode: 78a39...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...