Gå til innhold

Dere med barn i rullestol:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på fire år som nylig (endelig!) har fått rullestolen sin. På samme tid har vi nå fått muligheten til å leie (skal senere kjøpe det, men det blir ikke før ett par tre års- tid da utleier ikke bor i Norge pr dags dato) ett nyyydelig hus som jeg har hatt øynene mine på fra jeg var liten. Vi har betenkningstid til neste uke, og det er en annen som er interessert. Den som leier blir jo den som får kjøpe... Og han andre ønsker også dette.

Problemet er én ting... vi får ikke bygge om huset og få bygt om til heis før vi er de som eier, logisk nok. Så da er det snakk om ett par år hvor det vil komplisere hverdagen med en gutt i rullestol hvor alle soverom ligger i hovedetasje. Utleier har der i mot sagt vi får tilrettelegge som det ellers måtte passe.

Er det da noen som vet hvordan vi kan gjøre dette? Har så fryktelig lite lyst å la drømmehuset glippe, men samtidig må gutten vår sine behov selvfølgelig førsteprioritetes. Er det noen som vet om man får foreksempel stolheis montert - når man bare leier? Eller er dette også noe man må eie for å få "lov" til, da de (hjelpemiddelsentralen) kanskje ser på det som bortkastet 'midlertidig' middel i en bolig en bare leier? Huseier har gitt lov, så det er ikke det som er problemet her. 

Barnehab sin ergot. var usikker. Har time med NAV men den er ikke før om to uker, så der er det lite å gjøre. Finner heller ingenting på nett. Noen som har tips, råd eller erfaring? Hva kan man egentlig gjøre i leid bolig når det kommer til hjelp som dette? 

Anonymkode: 85219...387

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mente trappeheis i form av stol, forresten.

Skrevet

Det kan vel være dumt for dere også å investere mye i endringer i en bolig dete ikke eier? Hvorfor kan dere ikke kjøpe nå selv om eier er utenlands? Verden er digital. Kontrakter og penger flyr på datarutsjebaner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel tro at man har mulighet til dette selv om man leier. Det er jo ikke alle som har mulighet til å kjøpe, så det ville jo ha vært rart om de ekskluderer noen basert på dette. Det viktigste er vel at dere har huseier med på banen. 

Et par år går fort, og så lenge dere får ordnet de hjelpemidlene som er nødvendig går nok dette helt fint, særlig når barnet er i denne alderen. 

Anonymkode: dfab7...12c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med mennesker med nedsatt funksjonsevne som bor i leid bolig. Flere av dem har fått installert hjelpemidler som f.eks personløfter i taket. 

Hjelpemiddelsentralen er for øvrig utlånsbasert på de fleste hjelpemidler. Dvs at om man får et hjelpemiddel som ikke fungerer til personens behov, så kommer de og henter det igjen. 

Jeg tror ikke det skal bli noe problem å få installert nødvendige hjelpemidler. 

Anonymkode: 320f5...393

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpemiddelsentralen ser ikke på det som bortkastet å montere noe, selv om det bare er for en periode. De henter utstyret når man ikke lengre har bruk for det, selv om det bare er snakk om måneder. En i familien min trengte rullestol, heis osv. ved livets slutt. Hadde ikke de lengste fremtidsutsiktene (måneder), men hjelpemiddelsentralen stilte opp med det de hadde. Virkelig driftige folk, som leverer og henter utstyr når man tar kontakt. Heisen er jo ment for flere år, dette går bra!

Anonymkode: 71554...087

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trappegelendere får dere lånt gjennom Hjelpemiddelsentralen, og så lenge dere setter boligen tilbake til samme standard dersom dere allikevel ikke får kjøpe og dermed må flytte, får dere helt sikkert installere det. 

Anonymkode: f4fbf...b74

AnonymBruker
Skrevet

Trappegelendere = trappeheis

AnonymBruker
Skrevet

Før du søker må du fylle ut et skjema der eier signerer på betingelsene. Betingelsene er at hjelpemiddelet tilhører barnet og blir montert og demontert når barnet flytter. Det blir da etterlatt uten at det blir gjort større arbeid med å skjule skruehull og annet og dette må eier akseptere. 

Var jeg eier, ville jeg aldri tillatt utleie til noen med rullestol. Grunnen er enkel boligen blir nedslitt mye raskere av hjul på gulvet, "kollisjoner" med døråpninger m.m. 

Å leie et hus med et funksjonshemmet barn der soverommene er i øverste etasje, og badet heller ikke er tilrettelagt, selv om dette er drømmehuset, virker på meg som lite gjennomtenkt mht. Barnet. Men også lite gjennomtenkt mht dere voksne og de ekstra fysiske belastningene dere påtar dere. Barnet vokser og blir tyngre. Dere kan få utfordringer med egen helse og eget liv dere i dag ikke tenker over osv. Jeg ville heller fått et møte med Husbanken/kommunen for å se på muligheter for å få til både økonomisk og praktisk hjelp med en tilrettelagt bolig mht barnets funksjonshemming. Det er jo mulig å fra alt fra arkitekthjelp til tilskudd og gunstige lån. 

Anonymkode: 9ac0d...baa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må være klar over at det ikke er alle trapper hvor det er mulig å få plass til trappeheis. Jeg har en voksen venninne som bor hos sine foreldrene i et gammelt hus med smalt trapperom og der er det ikke mulig å få trappeheis, så de har gjort om spisestuen til soverom for henne. De har heldigvis badet i første etasje, ellers kunne hun jo ikke ha bodd der.

Er planen din nå å løfte sønnen din opp og ned trappene hver morgen og kveld? Jeg begynte med rullestol først i voksen alder, så det er mulig at det oppleves anerledes for de som har brukt rullestol hele livet, men jeg hater å bli løftet eller båret. Jeg føler meg veldig ydmyket, og unngår det så langt det er mulig. Det går sikkert greit for sønnen din å bli løftet nå, men ettersom sønnen din blir eldre og behovet for å være mer selvstendig kommer vil han kanskje nekte. 

Anonymkode: bd0fc...485

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før du søker må du fylle ut et skjema der eier signerer på betingelsene. Betingelsene er at hjelpemiddelet tilhører barnet og blir montert og demontert når barnet flytter. Det blir da etterlatt uten at det blir gjort større arbeid med å skjule skruehull og annet og dette må eier akseptere. 

Var jeg eier, ville jeg aldri tillatt utleie til noen med rullestol. Grunnen er enkel boligen blir nedslitt mye raskere av hjul på gulvet, "kollisjoner" med døråpninger m.m. 

Å leie et hus med et funksjonshemmet barn der soverommene er i øverste etasje, og badet heller ikke er tilrettelagt, selv om dette er drømmehuset, virker på meg som lite gjennomtenkt mht. Barnet. Men også lite gjennomtenkt mht dere voksne og de ekstra fysiske belastningene dere påtar dere. Barnet vokser og blir tyngre. Dere kan få utfordringer med egen helse og eget liv dere i dag ikke tenker over osv. Jeg ville heller fått et møte med Husbanken/kommunen for å se på muligheter for å få til både økonomisk og praktisk hjelp med en tilrettelagt bolig mht barnets funksjonshemming. Det er jo mulig å fra alt fra arkitekthjelp til tilskudd og gunstige lån. 

Du må huske på det jeg også nevner - vi skal kjøpe dette huset innen tre år. Gulvet og ellers slitasje er ikke noe huseier behøver å måtte tenke på - da det er vi som skal eie det om ett par års tid. Så det trenger du ikke nevne :-) 

Huset vil bli tilrettelagt med heis når vi overtar det. Muligheten for trappeheis er også mulig i denne trappen, dette vet vi da det var montert her før da moren til huseier fortsatt var i live. Mitt spørsmål var bare om hjelpemiddelsentralen/NAV gir sånne muligheter til de som bare leier :-)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må være klar over at det ikke er alle trapper hvor det er mulig å få plass til trappeheis. Jeg har en voksen venninne som bor hos sine foreldrene i et gammelt hus med smalt trapperom og der er det ikke mulig å få trappeheis, så de har gjort om spisestuen til soverom for henne. De har heldigvis badet i første etasje, ellers kunne hun jo ikke ha bodd der.

Er planen din nå å løfte sønnen din opp og ned trappene hver morgen og kveld? Jeg begynte med rullestol først i voksen alder, så det er mulig at det oppleves anerledes for de som har brukt rullestol hele livet, men jeg hater å bli løftet eller båret. Jeg føler meg veldig ydmyket, og unngår det så langt det er mulig. Det går sikkert greit for sønnen din å bli løftet nå, men ettersom sønnen din blir eldre og behovet for å være mer selvstendig kommer vil han kanskje nekte. 

Anonymkode: bd0fc...485

Det var montert trappeheis her før, da moren til huseier hadde det da hun bodde her før hun døde. Så det vet vi allerede er mulig. 

Det er nettopp det som gjør oss usikre, da det er minimum tre år til vi får overtatt huset. Og han blir jo større, og det vil bli tungt, så ja - det er nettopp det som stopper oss om vi ikke får montert trappeheis (som var spørsmålet her.) Jeg forstår hva du mener, men det blir nok ikke en ydmykelse for sønnen vår, om jeg kan si det sånn. Han er sever både fysisk og psykisk utviklingshemmet, grunnet en alvorlig hjerneskade. Mentalt er han bare ett par måneder, og det er ikke noe som vil forandre seg med tiden. 

Ellers så vil jeg bare nevne igjen hva jeg egentlig spør om her. Men takk for omtanken for sønnen min - hadde det vært annerledes hadde jeg selvsagt ikke sett på som å bære han rundt som den 'selvfølgen' jeg gjør nå. Forstår godt hva du mener. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må huske på det jeg også nevner - vi skal kjøpe dette huset innen tre år. Gulvet og ellers slitasje er ikke noe huseier behøver å måtte tenke på - da det er vi som skal eie det om ett par års tid. Så det trenger du ikke nevne :-) 

Huset vil bli tilrettelagt med heis når vi overtar det. Muligheten for trappeheis er også mulig i denne trappen, dette vet vi da det var montert her før da moren til huseier fortsatt var i live. Mitt spørsmål var bare om hjelpemiddelsentralen/NAV gir sånne muligheter til de som bare leier :-)

Her er noe jeg ikke får tak i, dere skal kjøpe i fremtiden. Men da skal vanligvis en takstmann inn og prise husets verdi og dermed salgssum. Dere må jo da og ha på plass alt nå før innflytting en kontrakt som sikrer dere kjøp i fremtiden med eller uten budrunde. Selger vil vel ha maks pris for boligen? Men dette er ikke det du spør om. 

Dere må faktisk ha en rullestolheis når barnet er multihandikappet og slik du beskriver. Da er ikke en trappestolheis det du skal ha. Dersom du søker hjelpemiddelsentralen, med godkjenning fra huseier på at dere kan montere barnets hjelpemidler i huset, så kan hjelpemiddelsentralen gi avslag fordi de ikke finner huset forøvrig egnet i forhold til barnets behov og funksjonshemming. Da står du der. Da får du heller ikke andre økonomiske støtteordninger i forhold til tilpasning, ombygging ol. Av huset. Er huset mulig å bygge på, slik at dere kan gi barnet en egen avdeling i påbygget? Og montere heis i påbygget slik at andre etasje også blir tilgjengelig med rullestol fra tilbygget? 

Dette er ikke enkelt, særlig ikke når vi ikke ser huset, tomten og får forståelsen av barnets behov i dag og i fremtiden. Barnet kan jo og få behov for assistenter i eget hjem på sikt. Da skal og boligen være funksjonell for assistentene og deres arbeid med barnet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At barnet er multihandikappet endrer saken en god del. For da hil ikke barnet kunne benytte seg av trappeheis, men vil måtte har rullestolheis. Det vil si at dere foreldre må bære han opp og ned trappene hver dag, flere ganger om dagen, i minimum tre år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...