Gå til innhold

Tips til joggesko for nybegynner

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker115236
Skrevet

Hei og hopp!

Jeg har ganske nylig begynt å løpe/jogge ute, og jobber med både å få trent opp kondisjon, men også bedre løpsteknikken.
Problemet er det at jeg trenger sårt nye utesko å jogge i, da de jeg har nå har minimalt med demping. Jeg sliter rett og slett veldig med såre føtter.

Jeg prøver øver på å lande på tåballen fremfor hælen når jeg løper, men syns det er tungt i lengden. Samtidig som det gjør vondt å lande på hælen, men er på en måte mer vant til å jogge slik. Så skifter litt på underveis i økten.

Så det jeg trenger hjelp til er å finne et par joggesko som passer til en nybegynner. Jeg jogger for det meste på grus. 
Jeg vet jeg over/underpronerer, og er 99% sikker på det er overpronasjon. Har spesialsåler i inneskoene mine, men kommer ikke til å bruke disse i uteskoene. 

Så hvis noen har tips til noen gode joggesko for en nybegynner, som overpronerer. Skrik ut :)

Skrevet
16 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Hei og hopp!

Jeg har ganske nylig begynt å løpe/jogge ute, og jobber med både å få trent opp kondisjon, men også bedre løpsteknikken.
Problemet er det at jeg trenger sårt nye utesko å jogge i, da de jeg har nå har minimalt med demping. Jeg sliter rett og slett veldig med såre føtter.

Jeg prøver øver på å lande på tåballen fremfor hælen når jeg løper, men syns det er tungt i lengden. Samtidig som det gjør vondt å lande på hælen, men er på en måte mer vant til å jogge slik. Så skifter litt på underveis i økten.

Så det jeg trenger hjelp til er å finne et par joggesko som passer til en nybegynner. Jeg jogger for det meste på grus. 
Jeg vet jeg over/underpronerer, og er 99% sikker på det er overpronasjon. Har spesialsåler i inneskoene mine, men kommer ikke til å bruke disse i uteskoene. 

Så hvis noen har tips til noen gode joggesko for en nybegynner, som overpronerer. Skrik ut :)

Mizuno og Asics har en del bra 😊 Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur på Løplabbet om mulig, da kan de se på hvordan du løper, hvilke type sko du trenger osv. Litt dumt å anta at du overpronerer om du kanskje ikke gjør det 😉 Hvis ikke så har XXL og g-sport godt utvalg av sko. 

AnonymBruker
Skrevet

New balanse er kjempebra :) 

Anonymkode: c4448...0a1

Gjest Bruker115236
Skrevet
2 minutter siden, Silje92 skrev:

Mizuno og Asics har en del bra 😊 Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur på Løplabbet om mulig, da kan de se på hvordan du løper, hvilke type sko du trenger osv. Litt dumt å anta at du overpronerer om du kanskje ikke gjør det 😉 Hvis ikke så har XXL og g-sport godt utvalg av sko. 

Takk! Hadde håpet jeg kunne fått bestilt på nettet, men får ta en tur på løplabbet i morgen. Jeg har sjekket meg for pronasjon tidligere, derfor jeg har spesielsåler som er lagd til meg for at de skal "stilles" litt tilbake. Men når jeg tenker meg om er det overpronasjon, for jeg "lent" innover med foten.

Skrevet
Akkurat nå, ElizabethTaylor skrev:

Takk! Hadde håpet jeg kunne fått bestilt på nettet, men får ta en tur på løplabbet i morgen. Jeg har sjekket meg for pronasjon tidligere, derfor jeg har spesielsåler som er lagd til meg for at de skal "stilles" litt tilbake. Men når jeg tenker meg om er det overpronasjon, for jeg "lent" innover med foten.

Jeg anbefaler å bruke såla i i løpeskoene😊 jeg bruker selv såler og de passer fint i mine løpesko for overpronasjon. Det er alltid lurt å prøve skoen før du kjøper de. Noen støtter mer enn andre også, så det kan være greit at du feks får en tilbakemelding på hvor mye støtte du trenger. Jeg gjorde det for 3 år siden, nå kjøper jeg sko på XXL og vet hvilke krav skoen må ha. Løper ikke sånn voldsomt mye, men vært på litt mindre løp😊 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Takk! Hadde håpet jeg kunne fått bestilt på nettet, men får ta en tur på løplabbet i morgen. 

Ja, dra dit. Du bør prøve noen forskjellige sko før du kjøper dem. 

Anonymkode: 51c0e...d15

Gjest Bruker115236
Skrevet
1 minutt siden, Silje92 skrev:

https://www.xxl.no/mizuno-wave-inspire-13-lopesko-dame/p/1129797_1_style

Disse fikk jeg til rett over 700 kr på XXL i forrige uke da de hadde -25% på det meste. Bare vær obs på at nettprisen ofte er mye billigere. De koster 1500-1600 kr i butikk 😊 gleder meg til å prøve de ut. Hatt Asics tidligere, men jeg synes de fort kan bli litt tunge

Har hatt asics selv før, og har det på inneskoene. De bruker jeg på mølla. Syns og de er tunge, men får ikke like vondt i føttene av de. Sålen har jeg brukt inne siden jeg har hardere underlag inne, og fordi jeg er såpass lat at jeg ikke orker å skifte ut sålen hele tiden. Men får ta å legge de inn i uteskoene da. Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal ta en tur innom og få noen til å se på deg når du løper. En ting er over- og underpronasjon, noe annet er hvordan du løper. Du sier du ønsker å løpe på forfot, da finnes det sko som gjør dette enklere. Du kan også få tilbakemeldinger på løpeteknikken din, og jeg fikk selv se hvordan jeg landet på foten. Tidligere har noen ment at jeg overpronerer, men vi så tydelig på video at jeg retter opp overpronasjonen selv når jeg løper. Ganske snedig. 

Ellers har Løplabbet teknikkurs, om du skulle ønske å få hjelp til teknikken din. Ofte er det vanskelig å vite akkurat hva man gjør selv. Lykke til, løping er herlig :nigo: 

Anonymkode: 91229...66a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Silje92 skrev:

Disse fikk jeg til rett over 700 kr på XXL i forrige uke da de hadde -25% på det meste. Bare vær obs på at nettprisen ofte er mye billigere. De koster 1500-1600 kr i butikk 😊 gleder meg til å prøve de ut. Hatt Asics tidligere, men jeg synes de fort kan bli litt tunge

Går du inn i en XXL-butikk og sier at varen er billigere på nett, får du den til den prisen i butikk også. Når det er sagt, hvis TS ønsker å løpe på forfot, så vil ikke disse skoene hjelpe henne på veien. De har 12 mm dropp, noe som er mye når man forsøker å lande på forfot. Jeg brukte selv Mizuno før jeg la om, elsket WI 12, men WI13 passer overhodet ikke til foten min. Derfor er det så utrolig viktig å prøve løpesko. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Silje92 skrev:

XXL har prisgaranti, finner du skoene til annen pris på nettet så får du de til den prisen i butikken.

Løplabbet er dyrt, men siden du har litt spesielle behov så tror jeg absolutt det er verdt pengene. når det er sagt så får man god hjelp i de fleste sportsforretninger (bare unngå lørdag formiddag når det ofte er mye unge lørdagshjelper der...) Det er uansett dumt å spørre om å få anbefalt merker/modeller fordi noe som passer til en ikke trenger å passe deg i det heletatt. Jeg bruker stort sett Adidas fordi de passer mine føtter perfekt. Men flere av mine venninner kan ikke ha de for de blir for smale for dem.

Anonymkode: d9358...d95

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Pronasjon er ikke et problem hos de aller fleste og sko hjelper lite med pronasjon. Start rolig, løp sskte med god teknikk så blir musklene sterkere.

Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Pronasjon er ikke et problem hos de aller fleste og sko hjelper lite med pronasjon. Start rolig, løp sskte med god teknikk så blir musklene sterkere.

Det blir litt feil å si at sko hjelper lite. Jeg har vært på løplabbet selv og det er ikke noe alternativ for meg å ikke ha sko til ovepronasjon. Det ble tatt videoer av hvordan jeg løper 😊 og ja, jeg trener balanse og diverse øvelser på bl.a bosuball. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

XXL har prisgaranti, finner du skoene til annen pris på nettet så får du de til den prisen i butikken.

Løplabbet er dyrt, men siden du har litt spesielle behov så tror jeg absolutt det er verdt pengene. når det er sagt så får man god hjelp i de fleste sportsforretninger (bare unngå lørdag formiddag når det ofte er mye unge lørdagshjelper der...) Det er uansett dumt å spørre om å få anbefalt merker/modeller fordi noe som passer til en ikke trenger å passe deg i det heletatt. Jeg bruker stort sett Adidas fordi de passer mine føtter perfekt. Men flere av mine venninner kan ikke ha de for de blir for smale for dem.

Anonymkode: d9358...d95

Er Adidas gode på sko med ovepronasjon? Jeg kjenner meg igjen i dine venninner, skoene er dødsfine, men jeg har altfor bred fot for den type sko

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du inn i en XXL-butikk og sier at varen er billigere på nett, får du den til den prisen i butikk også. Når det er sagt, hvis TS ønsker å løpe på forfot, så vil ikke disse skoene hjelpe henne på veien. De har 12 mm dropp, noe som er mye når man forsøker å lande på forfot. Jeg brukte selv Mizuno før jeg la om, elsket WI 12, men WI13 passer overhodet ikke til foten min. Derfor er det så utrolig viktig å prøve løpesko. 

Godt poeng 👌 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Silje92 skrev:

Det blir litt feil å si at sko hjelper lite. Jeg har vært på løplabbet selv og det er ikke noe alternativ for meg å ikke ha sko til ovepronasjon. Det ble tatt videoer av hvordan jeg løper 😊 og ja, jeg trener balanse og diverse øvelser på bl.a bosuball. 

Tja, jeg vet ikke om jeg vil si det han sier er helt feil. Jeg har vært på Løplabbet to ganger, en som helt nybegynner innen løping, en etter å ha løpt noen år. Første diagnose var overpronasjon og sko for dette, da jeg kom tilbake noen år senere, hadde jeg ikke en eneste tendens til overpronasjon. Men teknikken min var endret på veien, jeg løp på forfot, og foten hadde korrigert seg selv. (Jeg hadde løpt i diverse andre sko, med og uten støtte, mellom disse to besøkene). 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg vet ikke om jeg vil si det han sier er helt feil. Jeg har vært på Løplabbet to ganger, en som helt nybegynner innen løping, en etter å ha løpt noen år. Første diagnose var overpronasjon og sko for dette, da jeg kom tilbake noen år senere, hadde jeg ikke en eneste tendens til overpronasjon. Men teknikken min var endret på veien, jeg løp på forfot, og foten hadde korrigert seg selv. (Jeg hadde løpt i diverse andre sko, med og uten støtte, mellom disse to besøkene). 

Da tenker jeg at du er veldig heldig som har det sånn, men dessverre gjelder det ikke alle. Å påstå at "sko hjelper lite til pronasjon" synes jeg bare er en dum påstand :) Det er fint at det fungerer for deg, men du kan ikke ta utgangspunkt i at din erfaring gjelder resten av befolkningen. Jeg er helt enig i at mange kan trene opp anklene sine og pronasjonen til å rette opp foten, men det er også en del som anatomisk ikke klarer dette selv med masse trening og korrigering. Da er det veldig godt å ha den ekstra støtten i en god sko. For min del er en god sko noe som avgjør om jeg kan løpe eller ikke. 

I tråden tipses det om gode sko til overpronasjon. Jeg gir mine tips, men det er ikke sånn at den skoen som passer meg passer en annen (= Alle er forskjellige. 

Skrevet
1 time siden, Silje92 skrev:

Løplabbet er dyre og bruker pronasjon for å selge sko med en høy premium. Studier viser at pronasjon ikke er noe de fleste trenger å bekymre seg for. Det er i all hovedsak markedsføring. 

At de filmer gjør ikke metoden deres valid. Masse skrullete psudovitenskap bruker lignende metoder for å få legitimtet og for å maksimere placeboeffekten. 

Mennesker et skapt for å løpe. Hvis det feiler føttene dine drar du til en ortoped, ikke en butikkmedarbeider med tre dagers opplæring og et videokamera.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Silje92 skrev:

Da tenker jeg at du er veldig heldig som har det sånn, men dessverre gjelder det ikke alle. Å påstå at "sko hjelper lite til pronasjon" synes jeg bare er en dum påstand :) Det er fint at det fungerer for deg, men du kan ikke ta utgangspunkt i at din erfaring gjelder resten av befolkningen. Jeg er helt enig i at mange kan trene opp anklene sine og pronasjonen til å rette opp foten, men det er også en del som anatomisk ikke klarer dette selv med masse trening og korrigering. Da er det veldig godt å ha den ekstra støtten i en god sko. For min del er en god sko noe som avgjør om jeg kan løpe eller ikke. 

I tråden tipses det om gode sko til overpronasjon. Jeg gir mine tips, men det er ikke sånn at den skoen som passer meg passer en annen (= Alle er forskjellige. 

Men jeg var nybegynner, og fikk beskjed om at jeg alltid ville måtte ha sko med støtte for overpronasjon ... Så derfor er det viktig at folk vet at det ikke nødvendigvis stemmer. Og ikke minst, det er forskjell på hælløping (som jeg vil tro en mer riktig betegnelse på er "helfotløping") og forfotløping. Hvis du ikke tråkker ned med hele foten, vil overpronasjon heller ikke få så mye å si. 

Gjest Bruker115236
Skrevet

Tusen takk for alle tipsene. Har funnet ut nå at jeg skal vente til juli da jeg skal en by der de har fabrikkutsalg på joggesko, der de sjekker løpeteknikk og. Så venter med å kjøpe til da, så får jeg bare massere føttene godt hver kveld med en golfball. 

Og til AR: Skulle likt å sett deg linka til studier på dette! Det er forskjell på "urmennesket" som gikk barbeint året rundt, og dagens mennesker som går i sko fra de lærer å gå. Da er det ikke rart man får feilstillinger. Jeg sjekket min overpronasjon i en butikk første gangen, og ble anbefalt til å få legen til å henvise meg til en klinikk for å få laget spesialsåler. Jeg tviler sterkt på at det derfor er et oppkonstruert problem utviklet av selgere og butikkkjeder, når legen henviser deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...