Gå til innhold

Kan trening hjelpe til et sterkere sinn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at en gåtur hver dag hjelper. En joggetur i blant også. Har nemlig holdt på med kondisjon en periode. Men! Jeg har fortsatt en del psykiske problemer. Jeg har dårlig selvtillit. Jeg er kjempe nervøs for å snakke med mennesker og være ute blant folk. Jeg bekymrer meg for alt mulig og har et vanvittig negativ tankemønster. Med andre ord er det mye som ikke henger på greip! :fnise:

Jeg vurderer å skaffe meg en personlig trener og begynne å trene i treningsstudio. Kan dette kanskje hjelpe meg til å gi meg et sterkere sinn? Noen som har erfaringer med hvordan deres psyke har endret seg ift trening?

Anonymkode: 5510f...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får bedre mental helse av trening.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldokumentert at trening, særlig langdistanse, hjelper mot psykiske lidelser som angst og depresjoner.

Tyler Hamilton er mest kjent for å vært lagkamerat med Lance Armstrong, deretter konkurrent til ham og så ble han tatt for doping. Mindre kjent er det at han har arvelig depresjonslidelse. Treningen han drev med hjalp godt mot depresjonen, selv om han likevel fikk noen nedturer.

Styrketrening innendørs vil nok hjelpe noe, men langdistanse ute i skogen eller langs landeveien er aller best. 

Når jeg sykler ute i vakre landskap kommer jeg ofte i en meditativ tilstand. Tankene vandrer fritt, jeg ser på det vakre landskapet og kjenner meg harmonisk.

Men for all del, det beste er å trene både styrke og utholdenhet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha signifikant effekt ville jeg forsøkt en form for kampsport

Anonymkode: 921dc...299

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt tunge perioder med angst. For meg har trening vært avgjørende. Jeg er mye lettere til sinns nå enn det jeg var for bare 1 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! I tillegg til endorfinene gir trening en mestringsfølelse som smitter over på livet forøvrig. Jeg har slitt med depresjoner, og selv om terapi har fungert til en viss grad, så har jeg blitt mye bedre etter at jeg begynte med regelmessig trening. Jeg løper annenhver dag, og det er lite som kommer opp mot den følelsen av flyt og velvære som jeg opplever under og etter en lang løpetur. 

Anonymkode: 6b484...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! I tillegg til endorfinene gir trening en mestringsfølelse som smitter over på livet forøvrig. Jeg har slitt med depresjoner, og selv om terapi har fungert til en viss grad, så har jeg blitt mye bedre etter at jeg begynte med regelmessig trening. Jeg løper annenhver dag, og det er lite som kommer opp mot den følelsen av flyt og velvære som jeg opplever under og etter en lang løpetur. 

Jeg er så enig. 

Jeg har både brukt medisiner og samtaleterapi, og det har vært nødvendig og er fremdeles nødvendig. Men treningen hjelper på. Den gjør meg lettere til sinns, jeg står lettere i mot depressive tanker, jeg får bedre oversikt, fokus og konsentrasjon. Alt i alt gir treningen veldig mye bra for sinnet mitt. 

Anonymkode: 004e8...07a

Skrevet

Jeg vil anbefale gåturer med en god venn/familiemedlem. Men pt- eller i studio er ikke dårlig heller. Men gåtur - gjerne i naturen med noen man kan snakke med gir flere fordeler; frisk luft, mosjon og en samtalepartner 😊

AnonymBruker
Skrevet

Trening har vært enormt viktig for meg, med tanke både på psykisk og fysisk helse. 

Jeg har slitt med angst og depresjoner helt siden barndommen. Trening, i form av styrketrening, kampsport, løping, og fjellturer, har hjulpet enormt. Mestringsfølelse på trening gir meg mer selvtillit og bedre selvbilde. Depresjonen og angsten er mye bedre. 

Jeg merker fort når jeg har perioder hvor jeg får trent lite. Da blir jeg svart til sinns igjen. Vi flyttet nå i vår, og det ble flere uker hvor den eneste treningen jeg fikk var å pakke, bære, måle, male, osv, og det var ikke nok til å holde humøret oppe. 

Anonymkode: 417ee...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysisk aktivitet er veldig viktig for et sunt sinn, men psykisk trening er like viktig. Du kommer deg ikke ut av dårlige tankemønstre ved å trene, men det å trene kan gi deg kreftene du trenger til å jobbe deg ut av de dårlige tankemønstrene.

Når det gjelder den fysiske treningen er det viktig at du har et sunt forhold til treningen. Positiv trening skal gjøre deg glad og gi deg en følelse av tilfredstillelse. Dersom treningen blir tvangspreget eller manisk er det negativ trening, og det kan virke negativt på din mentale helse.

Selv hadde jeg en periode der jeg gikk når jeg ikke klarte å håndtere tankene mine. Det ble etterhvert en flukt.Tilslutt klarte jeg ikke gå langt nok, og tankene innhentet meg. Det var starten på min mørkeste periode hittil. Det hjelper ikke å flykte fra noe i mitt eget hode, tankene må faktisk håndteres.

Min nåværende metode er bedre. Her kombinerer jeg korte gåturer med dagbokskriving. Gåturene gir litt aktivitet og får meg ut av mitt trygge hjørne, og i dagboken får jeg bearbeidet alle tanker og følelser. Dersom jeg ikke føler for å gå tur skriver jeg dagbok hjemme.

I tillegg trener jeg, men jeg trener ikke for å styrke min mentale helse. Jeg trener fordi det vil gjøre meg i stand til å gjøre de tingene jeg har lyst til å gjøre. Jeg passer alltid på at trening skal være morsomt. Hvis treningen blir for kjedelig legger jeg til litt tull.

Jeg merker at mangel på fysisk aktivitet gir meg en dårligere periode, og at god fysisk aktivitet helper meg med å holde meg der. Fysisk aktivitet er derfor viktig (for meg). Likevel kommer jeg meg ikke ut av en dårlig periode bare med fysisk aktivitet, jeg må først jobbe med det psykiske.

Anonymkode: 2c5dd...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysisk aktivitet er veldig viktig for et sunt sinn, men psykisk trening er like viktig. Du kommer deg ikke ut av dårlige tankemønstre ved å trene, men det å trene kan gi deg kreftene du trenger til å jobbe deg ut av de dårlige tankemønstrene.

Anonymkode: 2c5dd...c5a

Dette går vel ut på det samme. Trening hjelper meg å komme meg ut av destruktive tankemønstre. Spesielt utholdenhetstrening og yoga. 

AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2017 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha signifikant effekt ville jeg forsøkt en form for kampsport

Anonymkode: 921dc...299

Kampsport gir vel heller dårligere psyke som følge av alle hjernetraumene man pådrar seg.

Anonymkode: b5ade...a63

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kampsport gir vel heller dårligere psyke som følge av alle hjernetraumene man pådrar seg.

Anonymkode: b5ade...a63

.. og du har tydeligvis aldri drevet med kampsport. Kampsport er ikke ensbetydende med fullkontakt boksing ;) De fleste driver IKKE med fullkontakt, og det finnes veldig mange kampsporter hvor man ikke engang benytter seg av slag og spark mot hodet i det hele tatt. 

Anonymkode: 417ee...b43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Taekwondo er super trening for den psykiske helsa, mye fokus på mestring, få selvtillit, finne styrke i deg selv. Ofte også et svært godt og inkluderende miljø i klubbene. 

Anonymkode: cf27a...7fc

Gjest Tigress
Skrevet

Eg støttar kampsport. Eg dreiv med kampsport som tenåring, og hadde stor glede av det. Ein driv jo ikkje med klabbing mot hovudet i særleg grad, eg trur eg fekk eitt slag i skolten på dei fire åra eg heldt på. Men eg har hatt utruleg mykje glede av det seinare også, ein lærer kroppskontroll og ikkje minst at kroppskontakt og det å ha litt vondt ikkje er så farleg. 

Mannen min, triatleten, brukar å seie at depresjon er eit av mange symptom på at ein ikkje rører seg nok. Det er litt flåsete, men eg trur eigentleg det har ganske mykje for seg. 

Skrevet

Er også vitenskapelig bevist at mindfullness og meditasjon fører til økt grå hjernemasse (hjerneceller), og det kan bidra til at hjernen kan fungere bedre. Vet ikke om nødvendig varighet, men tenker 10-15 min hver dag burde hjelpe til å roe ned sinnet.

http://www.psyn-journal.com/article/S0925-4927(10)00288-X/fulltext?cc=y=

Så hvis man vil oppnå kroppens fulle potensiale, bør man trene forskjellige aktivtieter noen ganger i uken og sette av tid til hjernen også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...