Gå til innhold

Noen snille som kan hjelpe meg med et smart uke-kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

For to år siden skjedde det noe som gjorde at jeg gikk fra høyt aktivitetsnivå til ca. null. Det er ikke bare aktivitetsnivået som har vært ca. null, har nesten ikke spist måltoder heller (med mindre jeg har vært sulten, noe som kanskje er to ganger for dagen) og har vært helt likegyldig til om maten har vært et eple, suppe fra Toro eller wok. 

Nå har jeg lyst til å komme opp. Var aktiv tidligere og er naturlig slank, så treningen er ikke et problem. Men kostholdet er blitt et problem...Jeg har ikke energi (enda) til å lage masse mat fra bunnen av og "lage mye stress og oppstyr" for maten (må bare være realistisk mtp. situasjonen min for tiden), hvis jeg lager slike prosjekter så mislykkes jeg på dette tidspunktet.

Noen som har en enkel men smart løsning til å begynne med? Vil ha i meg vitaminer og spise sunt.. Er spesielt opptatt av å føle meg freshere og se litt mer opplagt ut igjen - ser nemlig VELDIG sliten ut nå. Hadde f.eks aldri ringer under øynene før, nå har jeg både det og man ser på hele meg at jeg er grå og sliten.

Hjelp :( 

Anonymkode: fe294...06c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å gi gode råd når du ikke gir mye info om situasjonen din, men jeg ville prøvd å øke inntak av frukt og grønnsaker. Du kan ha noen faste måltider som er lette å lage, feks havregrøt eller yoghurt/kesam med frukt/müsli/bær/nøtter som topping. 

Siden vitaminer og mineraler er viktig, ville jeg vurdert å begynne med multivitamin i tillegg til å spise grønt ellers. 

Når det gjelder "større" måltider trenger du ikke stå på kjøkkenet i flere timer for å få gode og sunne retter. Let etter lettvinte løsninger som mikrobølgeovn Crockpot (usikker på stavemåte, men greia er at man slenger det man vil oppi og setter temperaturen på lav/medium/høy og lar den stå noen timer). Jeg er skikkelig lat og har begynt å lage havregrøt i mikroen fordi da slipper jeg å røre i en kjele og vaske opp kjelen. Man kan også koke grønnsaker i mikro :) 

"Meal prep" kan også være en løsning. Det innebærer å tilbringe 1-2 timer på kjøkkenet en gang i uka omtrent, så har du feks lunsj og middag fiks ferdig til de kommende dagene. Det blir litt som Fjordland, men du har tilberedt maten selv. 

Smoothie er forresten en veldig lettvint måte å få masse næring, spesielt vitaminer/mineraler/antioksidanter og sånn! :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips til sunn og enkel mat.. Er sånt jeg trenger. 

Er på bedringens vei nå, så det som skjedde for to år siden er et tilbakelagt kapittel. Dog, har vært en stor psykisk kamp de siste to årene og kroppen min har ikke fått så mye "pleie" eller oppmerksomhet. Har f.eks veldig, veldig lite matlyst. 

vis jeg skal få i meg nok vitaminer via kosthold trenger jeg nok noe enkelt å starte med. Om du/dere skjønner? 

Takk for tips. Ikke hørt om Meal prep, skal sjekke det ut :) 

Ts

Anonymkode: fe294...06c

• Liker 1
Skrevet

Noe annet du kanskje bør tenke på er at hvis du har lite matlyst, bør maten du spiser være energitett, fordi da får du i deg mer energi og mindre volum, for samme "prisen" på en måte. Og hvis du øker energiinntaket vil metabolismen/stoffskifte øke, som påvirker sultfølelse/matlyst, som gjør at du kan øke mer :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner veldig godt behovet for "enkelt" - når man mangler overskudd, kan alt virke uoverkommelig. Dårlig matlyst fører til at man slurver med kostholdet, dårlig kosthold gir redusert overskudd, lite overskudd gjør en slapp, slapphet gjør at man blir mindre aktiv, mindre aktivitet gjør en mer slapp og roter til appetitten. Men veldig mye er faktisk mye enklere, og kan gjøres mye enklere, enn man ser for seg når man er "nede". Med litt bedre kosthold, litt mer overskudd, så baller det fort på seg den andre veien også.

Matstell kan altså gjøre enkelt. Du trenger ikke lage leverpostei og safte selv. Bestem deg for at du skal spise tre ganger om dagen. Sett av tid, sett på alarm. Måltider er ikke noe hokus pokus. Finn ut om du vil gjøre det litt systematisk, eller bare få i deg noe. Jeg vil anbefale at du gjør det systematisk, men det viktigste nå er at du får i deg noe. Det er ikke så viktig akkurat hva du spiser, eller at det er "riktig" mat til hvert måltid. Men det må være noe som fungerer som måltider. Eksempler: Smør to brødskiver med smør og ha på ost og servelat, spis et eple og en gulrot og drikk et glass melk. Ha havregryn i en bolle, hell over melk, og spis. Spis en pære og noen mandler og en kvart agurk. Stek en nakkekotelett i stekeovnen, kok ris, og varm (frosne, tinte) erter i stekeovnen på ettervarmen. Vær forberedt på at du ikke alltid vil ha "lyst" til å spise. Men det går helt fint. Du klarer det.

Jeg skulle ha spurt om dette først: Er det planlegningen eller matlagingen eller spisingen du ser for deg som mest uoverkommelig? Å vite det vil gjøre det lettere å gi råd, og for deg å finne en strategi.

Endret av Pringle
Skrevet

Kanskje en kort abonnementsperiode hos en sånn vektklubb eller noe kunne være noe? Der får man jo ofte middagsplaner og slikt ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortsatt med Toro og Fjordland en stund. I hvert fall hatt noen i bakhånd til de verste dagene. Du kan heller legge til ekstra grønnsaker. Jeg har alltid poser med frosne grønnsaker i fryseren, de kan kokes i mikro (med litt mindre vann enn man ville hatt i gryte). Om du orker kan du lage f.eks. betasuppe fra pose eller lasagne-kit og ha i ekstra grønnsaker. Hvis du orker det innimellom er det greit å lage ovnsretter med f.eks. et stykke frossenfisk, frosne grønnsaker og posesaus eller bare en boks hermetiske tomater. 

Til frokost spiser jeg havegryn med melk og en oppskåret banan, eller blåbærsyltetøy eller rosiner og mandler. Det er enkelt og raskt. 

Til lunsj kjøper jeg ofte sushi, ferdig salat eller mat i delikatessedisken i butikken. Hvis jeg gidder lager jeg matpakke med litt frukt og grønt. Noen ganger når jeg har liten lyst på mat kjøper jeg müslibar eller Nutrilett-bar, og spiser et eple og en pære ved siden av. 

På stuebordet har jeg fruktfat med druer, nektarin, eple, pære og nøtter. Prøver å spise mens jeg ser på TV for da merker jeg ikke like mye til maten. 

Anonymkode: 8f24f...698

• Liker 1
Skrevet

Det virker som om du må jobbe litt for å få spist nok uten at det blir stress. Jeg hadde det sånn for 20 år siden :)

Mat jeg synes er ok, lettvint godt og helt ok ernærinsmessig:

- makrell i tomat på knekkebrød (spiser dette til middag rett som det er)

-havregrøt (spiser dette til frokost hver dag)

-smoothie spiser jeg noen ganger til lunsj sammen med mørk sjokolade og nøtter ved siden av (du kan jo også ha oppi is for å  få i deg litt mer energi) en favorittoppskrift hos meg er: en banan, en avocado, to never nøtter, en kopp appelsinjuice

-omelett (feks med fetaost, eller ost/skinke) grovt brød og noe grønt (som en gulrot, en tomat, rett og slett det du liker)

-hvis det blir lite mat en dag, spis litt ekstra mørk sjokolade, nøtter, ekstra olje på salaten, bananer, milkshake, yoghurt, ferdigmat som fjordland, grandis, kopp varm dronningsjokolade med krem til ostesmørbrød

-og ta deg litt frukt/grønt som du liker uten at du stresser for mye med det. Jeg spiste det som var lett og det jeg likte, og i løpet av en dag var typisk det jeg fikk i meg en eller to bananer, et eple, en gulrot og en tomat. Alle enkle ting å spise som ikke krever at man "lager noe".

-pastaputer, mozarella, basilikum, olivenolje, tomat -veldig enkelt

-fiskekaker på brød

-gresk yoghurt (feks med bær, eller nøtter, eller syltetøy)

-generelt god kvalitetsis

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte et tips. Nemlig å høre på lydbok eller podcast når jeg lager mat, for da konsentrerer jeg meg om å lytte til den fremfor å tenke på hvor lite lyst jeg har på mat. 

Anonymkode: 8f24f...698

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...