AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 Er så frustrert! Trener styrke 3-4 dager per uke og går mye tur ellers. Føler jeg spiser ganske ok, uten at jeg teller kalorier. Men, de siste kiloene sitter som støpt! Føler også at jo mer muskler jeg bygger, jo mer blubbete blir jeg. Årsaken er vel at fettet presses utover vil jeg tro. Jeg trenger tips/motivasjon til å komme videre. Vurderer å teste glucomannan for å få mer metthetsfølelse, men tror egentlig ikke det virker. Hvis jeg blir ekstremt sliten har jeg en tendens til å overspise, og blir så sur på meg selv når det skjer (heldigvis ikke ofte). Noen som har tips til hvordan få bort de siste kg? Anonymkode: 3efc6...ee5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Spørs om du ikke ligger i kaloriunderskudd. Du sier selv du overspiser i perioder. Du trenger jo mindre kalorier jo mer du går ned i vekt. Hos meg har noen kg faktisk løsna når jeg har økt kaloriinntaket, mulig at kroppen da slapper mer av og ikke går i sparebluss. Anonymkode: d0616...bf1 1
Pringle Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 (endret) Hvis du vil ned i vekt, må du spise mindre. Hvis du ikke har så mye overflødig fett, må du være tålmodig og nøyaktig for å fortsette vektnedgangen. Kaloritelling vil gi oversikt over matinntaket og mulighet for å få i deg akkurat nok til å gå ned, uten at du spiser for lite. Spiser du for lite, vil du sprekke, og gå opp igjen/ikke gå ned. Du bør også vurdere om du faktisk er på en god vekt, eller om 3-4 kilo er verdt den ekstra innsatsen. Ikke tull med appetitten din. Appetitt er gull verdt. Er du du sulten, må du spise mer, fordi du spiser for lite, men hvis du spiser nok, er sultfølelsen du får riktig, og du må bare lære deg å leve med den. Endret 13. juni 2017 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 Ja, vet jeg må spise mindre for å gå ned. Teller som sagt ikke kalorier, og merker at de dager hvor jeg greier å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen, så overspiser jeg ikke når det blir kveld heller. Dette fordrer at jeg spiser før jeg blir oversulten. Takler sultfølelsen dårlig også. Jeg har i perioder tidligere talt kalorier, så jeg har jo en pekepinn på hvor mye jeg får i meg gjennom dagen. Forsøker også å få i meg en del sunt fett f.eks. Fra nøtter. Holder meg stort sett unna brød og hvetemat, for det får meg til å overspise og bli oppblåst. Anonymkode: 3efc6...ee5
Silje92 Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, vet jeg må spise mindre for å gå ned. Teller som sagt ikke kalorier, og merker at de dager hvor jeg greier å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen, så overspiser jeg ikke når det blir kveld heller. Dette fordrer at jeg spiser før jeg blir oversulten. Takler sultfølelsen dårlig også. Jeg har i perioder tidligere talt kalorier, så jeg har jo en pekepinn på hvor mye jeg får i meg gjennom dagen. Forsøker også å få i meg en del sunt fett f.eks. Fra nøtter. Holder meg stort sett unna brød og hvetemat, for det får meg til å overspise og bli oppblåst. Anonymkode: 3efc6...ee5 Bruker du mye smør, olje, dressinger osv? Jeg har erfart at det ofte er en del "skjulte" kalorier. Nøtter er sunt, men hvor mye spiser du av det 😊? Det kan også fort bli mange kcal i løpet av en dag. Prøv å loggfør maten din en ukes tid for å se hva du spiser. Kanskje spiser du for lite?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #6 Skrevet 14. juni 2017 9 timer siden, Silje92 skrev: Bruker du mye smør, olje, dressinger osv? Jeg har erfart at det ofte er en del "skjulte" kalorier. Nøtter er sunt, men hvor mye spiser du av det 😊? Det kan også fort bli mange kcal i løpet av en dag. Prøv å loggfør maten din en ukes tid for å se hva du spiser. Kanskje spiser du for lite? Nei, spiser verken dressing, olje eller sauser. Bruker kun lettsmør på knekkebrød. Ofte blir det knekkebrød med peanøttsmør og eple, og det utgjør mellom 3-400kcal. Det blir ofte frokost for det holder en stund. Er klar over at nøtter er veldig kaloririkt, og spiser ikke mye av det. Tror ikke jeg spiser for lite heller. Anonymkode: 3efc6...ee5
Millimani Skrevet 14. juni 2017 #7 Skrevet 14. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, vet jeg må spise mindre for å gå ned. Teller som sagt ikke kalorier, og merker at de dager hvor jeg greier å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen, så overspiser jeg ikke når det blir kveld heller. Dette fordrer at jeg spiser før jeg blir oversulten. Takler sultfølelsen dårlig også. Jeg har i perioder tidligere talt kalorier, så jeg har jo en pekepinn på hvor mye jeg får i meg gjennom dagen. Forsøker også å få i meg en del sunt fett f.eks. Fra nøtter. Holder meg stort sett unna brød og hvetemat, for det får meg til å overspise og bli oppblåst. Anonymkode: 3efc6...ee5 Jeg gikk ned 12 kg av å slutte med kumelk-produkter. Sultfølelsen kan stabilisere seg etter hvert, men det kan være greit å legge inn mellom-måltider med f.eks. kjeks, knaske-gulrøtter, frukt eller protein-barer. Spis lite og ofte, lag deg gjerne smoothie med protein-pulver og frukt
Pringle Skrevet 14. juni 2017 #8 Skrevet 14. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, spiser verken dressing, olje eller sauser. Bruker kun lettsmør på knekkebrød. Ofte blir det knekkebrød med peanøttsmør og eple, og det utgjør mellom 3-400kcal. Det blir ofte frokost for det holder en stund. Er klar over at nøtter er veldig kaloririkt, og spiser ikke mye av det. Tror ikke jeg spiser for lite heller. Anonymkode: 3efc6...ee5 Kanskje du trenger mer fett og mer variasjon i kosten. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #9 Skrevet 14. juni 2017 1 time siden, Pringle skrev: Kanskje du trenger mer fett og mer variasjon i kosten. Variasjon i kosten trenger jeg nok. Er fryktelig kresen i matveien. Spiser mye kylling da. Er ikke glad i rødt kjøtt. Spiser ferdke grønnsaker, ikke behandlede. Fisk er jeg også glad i. Tror jeg får i meg nok fett. Er jo en god del i peanøttsmør samt i vanlige nøtter. Anonymkode: 3efc6...ee5
Silje92 Skrevet 14. juni 2017 #10 Skrevet 14. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, spiser verken dressing, olje eller sauser. Bruker kun lettsmør på knekkebrød. Ofte blir det knekkebrød med peanøttsmør og eple, og det utgjør mellom 3-400kcal. Det blir ofte frokost for det holder en stund. Er klar over at nøtter er veldig kaloririkt, og spiser ikke mye av det. Tror ikke jeg spiser for lite heller. Anonymkode: 3efc6...ee5 Prøv å loggfør og vei maten din en ukes tid, så kanskje du får noe svar der 😊 hva spiser du i løpet av en dag som regel:)?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #11 Skrevet 14. juni 2017 1 time siden, Silje92 skrev: Prøv å loggfør og vei maten din en ukes tid, så kanskje du får noe svar der 😊 hva spiser du i løpet av en dag som regel:)? En ordinær dag kan f.eks være: 3 rugsprø med peanøttsmør og eple 3 knekkebrød med hvitost frukt innimellom middag; det vi måtte ha til middag - og her spiser jeg nok litt for mye antar jeg. Spesielt om vi har noe jeg liker godt. 3 rugsprø med peanøttsmør og eple er litt periodespiser, så nå for tiden er det dette det går i. Andre perioder blir det knekkebrød med egg, eggerøre, omelett. Sliter også litt med viljestyrken når det kommer til god mat, f.eks. Om vi har pizza. Det er forskjell på å være mett og å ikke klare på mer, og er nok sistnevnte det går i da.... Anonymkode: 3efc6...ee5
ajarRun Skrevet 14. juni 2017 #12 Skrevet 14. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, spiser verken dressing, olje eller sauser. Bruker kun lettsmør på knekkebrød. Ofte blir det knekkebrød med peanøttsmør og eple, og det utgjør mellom 3-400kcal. Det blir ofte frokost for det holder en stund. Er klar over at nøtter er veldig kaloririkt, og spiser ikke mye av det. Tror ikke jeg spiser for lite heller. Anonymkode: 3efc6...ee5 Du vet at du ikke spiser for lite. Spiser man mindre enn vedlikeholdsbehovet går man ned i vekt. Har du stabil vekt spiser du akkurat så mye som du forbrenner. Spis 500 færre kalorier per dag så går du ned et hslvt kilo i uken.
Silje92 Skrevet 14. juni 2017 #13 Skrevet 14. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En ordinær dag kan f.eks være: 3 rugsprø med peanøttsmør og eple 3 knekkebrød med hvitost frukt innimellom middag; det vi måtte ha til middag - og her spiser jeg nok litt for mye antar jeg. Spesielt om vi har noe jeg liker godt. 3 rugsprø med peanøttsmør og eple er litt periodespiser, så nå for tiden er det dette det går i. Andre perioder blir det knekkebrød med egg, eggerøre, omelett. Sliter også litt med viljestyrken når det kommer til god mat, f.eks. Om vi har pizza. Det er forskjell på å være mett og å ikke klare på mer, og er nok sistnevnte det går i da.... Anonymkode: 3efc6...ee5 Det høres veldig lite ut spør du meg...mye knekkebrød og lite næringsrik mat. Få i deg mere proteiner og grønnsaker 😊 salater til lunsj er gull verdt 👌 du spiser også mye peanøttsmør og ost, det er mye fett. Bytt ut en del av det med proteinrike, magre pålegg. Det kan være feks kyllingpålegg eller skinke:)
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #14 Skrevet 14. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En ordinær dag kan f.eks være: 3 rugsprø med peanøttsmør og eple 3 knekkebrød med hvitost frukt innimellom middag; det vi måtte ha til middag - og her spiser jeg nok litt for mye antar jeg. Spesielt om vi har noe jeg liker godt. 3 rugsprø med peanøttsmør og eple er litt periodespiser, så nå for tiden er det dette det går i. Andre perioder blir det knekkebrød med egg, eggerøre, omelett. Sliter også litt med viljestyrken når det kommer til god mat, f.eks. Om vi har pizza. Det er forskjell på å være mett og å ikke klare på mer, og er nok sistnevnte det går i da.... Anonymkode: 3efc6...ee5 Ville spist litt mer variert! 9 knekkebrød pr dag?? Jeg ville ha fått oversikt over kaloriene mine. Peanøttsmør har en del kalorier. Vet ikke hva du spiser til middag, men det blir fort noen hundre kalorier, spesielt hvis du sliter med viljestyrken. Anonymkode: d0616...bf1 1
Gjest Cyrus Skrevet 15. juni 2017 #15 Skrevet 15. juni 2017 Hvorfor vil du ha VEKK kiloer. Det er jo kiloer som gjør deg swoll, buff, og huge!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #16 Skrevet 15. juni 2017 Gjør om 3 til to 2 av knekke. Og legg inn 1 intervalltrening i uka. Anonymkode: fa1cd...86f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #17 Skrevet 15. juni 2017 14 timer siden, Silje92 skrev: Det høres veldig lite ut spør du meg...mye knekkebrød og lite næringsrik mat. Få i deg mere proteiner og grønnsaker 😊 salater til lunsj er gull verdt 👌 du spiser også mye peanøttsmør og ost, det er mye fett. Bytt ut en del av det med proteinrike, magre pålegg. Det kan være feks kyllingpålegg eller skinke:) Synes du det virker lite? Utfordringen min er at jeg leser så mye forskjellig også. Noen sier at man må spise fett for å forbrenne fett, andre sier at man skal leve på salat og fokusere på næringsstoffer. Er så kresen i matveien at jeg spiser lite pålegg. Og klarer ikke å spise uten noen fom for brødmat. Kan ikke lage meg en omelett og kun spise det liksom. Da blir det kvalmende.... Anonymkode: 3efc6...ee5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #18 Skrevet 15. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør om 3 til to 2 av knekke. Og legg inn 1 intervalltrening i uka. Anonymkode: fa1cd...86f Altså 3 måltider til 2 eller redusere fra 3 til 2 knekkebrød per måltid? Jeg sliter med ryggsmerter ved jogging/løping. Er det andre typer intervalløkter jeg kan gjøre? Anonymkode: 3efc6...ee5
Pringle Skrevet 15. juni 2017 #19 Skrevet 15. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du det virker lite? Utfordringen min er at jeg leser så mye forskjellig også. Noen sier at man må spise fett for å forbrenne fett, andre sier at man skal leve på salat og fokusere på næringsstoffer. Er så kresen i matveien at jeg spiser lite pålegg. Og klarer ikke å spise uten noen fom for brødmat. Kan ikke lage meg en omelett og kun spise det liksom. Da blir det kvalmende.... Anonymkode: 3efc6...ee5 Det er lite i betydningen for lite næring, fordi det er lite variert, men det er ikke for få kalorier totalt og over tid (du går jo ikke ned i vekt). Du må skille mellom hva som er nødvendig (for alle) og hva som kan være effektivt (for den enkelte). Og så lære deg å gjennomskue sludder. Man forbrenner ikke fett ved å spise fett. Man forbrenner fett kontinuerlig, uansett hvordan man spiser. Når man går ned i vekt, forbrenner man over tid mer fett enn man lagrer. Ved lavkarbo inntar man større andel fett og lavere andel karbohydrat. Når man skal ned i vekt, trenger man kalorinderskudd. Det er ikke vanskelig å spise mindre, men man må gjøre det lenge, og da trenger man å føle seg vel. For å føle seg vel må man få i seg tilstrekkelig næring. Salat kan være næringsrikt, men det skal godt gjøres å få alt man trenger av næring gjennom salat. Men vi er kreative skapninger, og hva som helst kan vel kalles salat, antar jeg. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså 3 måltider til 2 eller redusere fra 3 til 2 knekkebrød per måltid? Jeg sliter med ryggsmerter ved jogging/løping. Er det andre typer intervalløkter jeg kan gjøre? Anonymkode: 3efc6...ee5 Jeg ville ha redusert totalt antall knekkebrød til max 4 per dag, 2 per måltid, og hatt forskjellige pålegg på hvert. Du kan svømme, sykle, danse, spille tennis. 1
Silje92 Skrevet 15. juni 2017 #20 Skrevet 15. juni 2017 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du det virker lite? Utfordringen min er at jeg leser så mye forskjellig også. Noen sier at man må spise fett for å forbrenne fett, andre sier at man skal leve på salat og fokusere på næringsstoffer. Er så kresen i matveien at jeg spiser lite pålegg. Og klarer ikke å spise uten noen fom for brødmat. Kan ikke lage meg en omelett og kun spise det liksom. Da blir det kvalmende.... Anonymkode: 3efc6...ee5 Det høres lite ut spør du meg 😊 Du bør spise mere variert mtp hvilke næringsstoffer kroppen din trenger. Bruker du feks paprika eller agurk på osten? Hvis du spiser som du nevnte over så havner de 9 knekkebrødene uten smør på 1033 kcal. Dvs at du enten spiser enorme mengder middag, drikker mye kcal eller at denne oversikten ikke stemmer😊 Det er ikke veldig vanskelig å få et fullverdig måltid gjennom en salat. Pasta, linser, bønner, couscous, quinoa m.m. er gode karbohydrater, proteiner kan være alt fra reker, kylling til skinke. Avocado er tipp topp som fettkilde. Spiser du alt av grønnsaker:)? Du spiser også altfor lite proteiner 😉 Endret 15. juni 2017 av Silje92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå