Mamma31 Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 Hei. Overskriften er kanskje litt rar, men det er sånn jeg føler det. Jobber på et kontor, ca. 4 år, og iløpet av den tiden har jeg fått ansvar for 2 avdelinger, der man tidligere var 3 ansatte totalt sett. Bedriften ville spare penger, og mente at man kun trengte 1, dvs. meg, til alle de oppgavene. Det kan gått fint en stund, da jeg er effektiv og har en del erfaring, men nå kjenner jeg at jeg er sliten/lei. Har ytet og snakket med mine sjefer tidligere om at jeg trenger flere på jobb (hvertfall en 50 %/ deltid som kan jobbe med meg, og ta unna en del ajourhold), jeg får ikke unnagjort alt jeg skal gjøre, og at det er hektisk. De sier de ikke har "råd" eller "budsjett" til å ha flere til å hjelpe meg på de avdelingene (de glir inn i hverandre)....Nå er jeg veldig frustrert, og føler jeg ikke får begynt på f.eks store prosjekter som ledelsen (dvs. over mine sjefer) ønsker å ta tak i. Jeg er jo bare 1 menneske. Jeg vurderer nå å skifte jobb, selv om jeg trives med mange av oppgavene og kollegar. Hva ville dere ha gjort? Høres det helt feil ut å slutte?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Jeg hadde iallefall sagt det til dem først at jeg vurderte å slutte. Hvis ikke det hjalp hadde jeg enten sluttet, eller blåst en lang marsj i store deler av det jeg skulle gjøre, og forklart dem at dette er resultatet av at de ikke har flere ansatte. De forsøker jo å presse deg til å bli flere personer fordi det ser ut til å fungere for dem. Anonymkode: e1e23...aa6 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #3 Skrevet 14. juni 2017 Jeg hadde sjekket mulighet for annen jobb slik at jeg hadde et annet jobbtilbud å vise til når jeg tok en samtale med leder om situasjonen. Enten får du noen til å ta endel av oppgavene ellers slutter du. Anonymkode: a17e3...c9f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #4 Skrevet 14. juni 2017 Du kan få meg helt gratis i hele sommer om du skriver en attest og stiller som referanse i framtiden Anonymkode: 18556...c06 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #5 Skrevet 14. juni 2017 Et spørsmål litt på siden - jeg regner med at du blir jobbende en del overtid? Får du betalt det du har krav på for overtidsarbeidet? Den følelsen du etterhvert har fått med at dette er for mye for deg, den vil ikke forsvinne med mindre arbeidsmengden reduseres. Går du slik lenge, så går det på humøret løs, og helsa di har heller ikke godt av det. Jeg synes det høres fornuftig ut å vurdere ny jobb. Men følg gjerne rådet over om å ha en annen jobb på hånden før du tar en alvorsprat med sjefen din. Anonymkode: f7378...3b4
Kaffemonsteret Skrevet 14. juni 2017 #6 Skrevet 14. juni 2017 Ja du bør absolutt si ifra til sjefen om at arbeidsmengden er uholdbar og at hvis det fortsetter slik, så kommer du til å se deg om etter noe annet. Legg det frem på en saklig måte, fortell at du trives i jobben, både faglig og sosialt, og at det er utelukkende arbeidsmengden som er problemet, at det går ut over familielivet og at du er redd du kan gå på en smell hvis det fortsetter på samme vis. Du har en god sak, og jeg tipper at når sjefen din får litt press på seg og får tenkt seg om så innser han at du er for verdifull å miste, og finner en løsning begge parter kan leve med. I motsatt tilfelle, at han ikke kommer med løsninger, så er det like greit at du finner deg noe annet.
Mamma31 Skrevet 15. juni 2017 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål litt på siden - jeg regner med at du blir jobbende en del overtid? Får du betalt det du har krav på for overtidsarbeidet? Anonymkode: f7378...3b4 Ts her, Nei, får ikke overtids betalt. Nå har jeg ca. 2 uker med avspassering jeg tenkte å ta ut litt etterhvert (fri f.eks en fredag/mandag o.l.). Det er ok at jeg ikke får overtidsbetalt, men jeg er mye frustrert over at jeg ikke får gjort ALT jeg skal, blir alltid hengende etter. 19 timer siden, Kaffemonsteret skrev: Ja du bør absolutt si ifra til sjefen om at arbeidsmengden er uholdbar og at hvis det fortsetter slik, så kommer du til å se deg om etter noe annet. Legg det frem på en saklig måte, fortell at du trives i jobben, både faglig og sosialt, og at det er utelukkende arbeidsmengden som er problemet, at det går ut over familielivet og at du er redd du kan gå på en smell hvis det fortsetter på samme vis. Takk for tips. Jeg har snakket og nevnt dette opptil flere ganger tidligere, og de vet også at jeg har blitt "ringt på" av bemanningsbyråer som har lurt på om jeg har vært interessert i en annen jobb. Har da takket nei, da jeg liker menneskene og arbeidsoppgavene jeg har - men så var det den tiden da. Jeg er jo bare 1.... Hvis de ikke ønsker å ansatte noen som kan hjelpe (deltid e.l.), tror jeg at jeg da slutter. Jeg orker ikke å slite meg ut. Har jo familie og helse å tenke på også.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 Ta det opp med ledelsen før du går på en smell og bli langtidssykemeldt. Det er billigere for dem å beholde deg som tydeligvis trives godt og ønsker å gjøre en god jobb + en 50% + i tillegg. De må jo forstå at du har helsa og familien å tenke på. Det er ikke godt å gå i en jobb der man aldri føler man har fått gjort en god jobb for man blir jo aldri au jour når man har for mye arbeid. Jeg ble kronisk syk etter årevis hatt for stor arbeidsbyrde i min kontorjobb, sa til min leder at vi må få inn en person til i årevis, det ble orden på det til slutt og vi fikk inn en person til, men 3 mnd etter ble jeg akutt syk, langtidssykemeldt og diagnostisert med kronisk sykdom 12 mnd etter, og er nå ufør. Jada.... Så tar vare på deg selv du Anonymkode: 939cd...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå