Gå til innhold

Er i bryllup i utlandet den uka kontinuasjons eksamen er

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utlandet når kontinuasjonseksamen er. Er bryllupet til min søster og jeg må være der. Selvfølgelig arrangerer skolen konteeksamen uka før studiestart. Tror jeg stryker på en eksamen og må da ta den på nytt. Kan jeg stå over en kontinuasjonseksamen og ta neste ordinære? 

Anonymkode: 5e132...16d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utlandet når kontinuasjonseksamen er. Er bryllupet til min søster og jeg må være der. Selvfølgelig arrangerer skolen konteeksamen uka før studiestart. Tror jeg stryker på en eksamen og må da ta den på nytt. Kan jeg stå over en kontinuasjonseksamen og ta neste ordinære? 

Ja. Husk å melde deg av konten, ellers vil eksamen du ikke møter på regnes som ett av forsøkene du har på dette faget. 

Anonymkode: 7bd68...c9c

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Husk å melde deg av konten, ellers vil eksamen du ikke møter på regnes som ett av forsøkene du har på dette faget. 

Det var det jeg trodde, men fikk nå vite at de ikke arrangerer emnet før om flere år på nytt igjen og da vil det vel ikke vært noe ny ordinær? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å bli forsinka i studieprogresjon? 

Jeg hadde valgt utdanning, fremfor bryllup. Selv om det er din søster. 

Anonymkode: 79015...eae

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan et bryllup være viktigere enn utdanning og karriere?! Hva skjer med prioriteringene til folk?

Anonymkode: da7cf...b25

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Min eneste søster skal gifte seg og jeg har selvfølgelig lyst å være der. Jeg bryr meg mye om utdanning, men er enkelte ting i livet som også er viktig. Visst jeg kan ta den senere så får jeg jo de samme papira og ikke en dårlig følelse resten av livet fordi jeg ikke kom i bryllupet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min eneste søster skal gifte seg og jeg har selvfølgelig lyst å være der. Jeg bryr meg mye om utdanning, men er enkelte ting i livet som også er viktig. Visst jeg kan ta den senere så får jeg jo de samme papira og ikke en dårlig følelse resten av livet fordi jeg ikke kom i bryllupet. 

Som jeg sa. Hva skjer med prioriteringene til folk? Bryllupet er glemt etter to dager, men du får svi mye lenger. Det er strengt tatt bare en fest.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa. Hva skjer med prioriteringene til folk? Bryllupet er glemt etter to dager, men du får svi mye lenger. Det er strengt tatt bare en fest.

Noen prioriterer familie og de man er glad i. Andre prioriterer penger og karriere. 

Anonymkode: 989a1...b89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen prioriterer familie og de man er glad i. Andre prioriterer penger og karriere. 

Anonymkode: 989a1...b89

Greit nok, men det er snakk om et BRYLLUP. Det fleste setter familie før eksamen, men de færreste setter bryllup før eksamen.

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har råd ville jeg ha dratt ned for bryllup, tilbake til Norge for eksamen og deretter reist ned igjen. Dette forutsetter såklart at destinasjonen ikke er for langt unna. 

Forstår at det er et vanskelig dilemma, men slik hadde nå jeg gjort det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde, men fikk nå vite at de ikke arrangerer emnet før om flere år på nytt igjen og da vil det vel ikke vært noe ny ordinær? 

Du kan sende mail til instituttet om det blir flere eksamener. Men er det veldig farlig om du ikke får tatt emnet? Hvis det ikke går hvert år så er det vel valgfritt emne og du kan jo bare ta et annet. Om du tror du stryker så må du vel lese en god del til konten så det å ta et ekstra emne i stedet trenger jo ikke bli så mye mer jobb. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan et bryllup være viktigere enn utdanning og karriere?! Hva skjer med prioriteringene til folk?

Man trenger jo ikke tape noe på å ta ett ekstra emne senere i studiet. 

Endret av Hermine Grang
Skrevet

Er det et obligatorisk fag som kreves for å ta andre obligatoriske fag? Må du ha en tid med "pensjon" før du får gått videre i studiet hvis du ikke har bestått den eksamenen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, eksamen er da viktigere enn et bryllup! 

Anonymkode: b23a3...cf9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mine søstre hadde blitt sure hvis jeg prioriterte bryllupet deres over eksamen. 

Anonymkode: 1394e...d8e

• Liker 9
Skrevet

Siden jeg har benyttet meg av muligheten selv, av andre grunner en bryllup, så:

Finnes det andre fag ved andre utdanningsteder som kan erstatte det faget som nevnes? Hvis så, kontakt studiekoordinator og be om forhåndsevaluering. De fleste, om ikke alle, utdanningssteder har en ordning for flytting av eksamen til nærmeste egnede lokale (Type din skole) for en sum (For meg var det 1.000 kr). Obligatoriske oppgaver, hvis det er et krav, burde kunne ordnes opp med emneansvarlig.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør/må du faktisk droppe bryllupet for å få tatt eksamen. Gjør du ikke det, vil du havne skikkelig skjevt ut ift studieprogresjon. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Beach skrev:

Hvis du har råd ville jeg ha dratt ned for bryllup, tilbake til Norge for eksamen og deretter reist ned igjen. Dette forutsetter såklart at destinasjonen ikke er for langt unna. 

Forstår at det er et vanskelig dilemma, men slik hadde nå jeg gjort det.

Er i Australia, men kan jo håpe på at konten er sent i uken så jeg kan reise hjem til eksamen. Har gledet meg lenge og sett fram til både reisen og bryllupet. Hadde ikke i tankene å stryke, men tullet det til på eksamen. Får i første omgang prøve å klage på karakteren.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange studiepoeng omfatter eksamen? 

Må du bestå denne eksamenen for å gå videre i studieløpet?

Personlig hadde jeg prioritert eksamen over et bryllup, men det er ikke verdens undergang å utsette en eksamen så lenge den ikke er veldig stor og nødvendig for å gå videre i studiet. Jeg leser at emnet ditt ikke vil arrangeres igjen før om flere år, og dersom du da ikke kan erstatte det med noe annet bør det sitte ganske langt inne å droppe denne.

Anonymkode: e34f8...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal veldig mye til for å stryke på en eksamen, bare så det er sagt. Man består nærmest så lenge man har besvart, til tross for feil og mangler. Snakker nå bare av egen erfaring. Hatt et par eksamener hvor jeg har vært helt sikker på jeg kom til å stryke, men har aldri skjedd. Det dårligste jeg har fått var en E, og da hadde jeg ikke lest til eksamen en gang, skrev kun 4-5 sider med svada og fant tll og med på ting, og ja, dette var i løpet av min master ikke videregående skole.

Anonymkode: 135ec...231

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal veldig mye til for å stryke på en eksamen, bare så det er sagt. Man består nærmest så lenge man har besvart, til tross for feil og mangler. Snakker nå bare av egen erfaring. Hatt et par eksamener hvor jeg har vært helt sikker på jeg kom til å stryke, men har aldri skjedd. Det dårligste jeg har fått var en E, og da hadde jeg ikke lest til eksamen en gang, skrev kun 4-5 sider med svada og fant tll og med på ting, og ja, dette var i løpet av min master ikke videregående skole.

Anonymkode: 135ec...231

Ser ikke hva du vil med dette innlegget. Strykgrensen varierer, og vanskelighetsgraden på emner varierer også. På mitt studium er for eksempel grensen for bestått 65%. På medikamentregning på sykepleie må man for eksempel ha 100% riktig. 

Dersom du ikke har lest til eksamen, skriver masse svada og får E har du enten vært veldig heldig med oppgaven, eller så har du gått på et enkelt studium. 

Anonymkode: e34f8...7cf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...