Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å farge håret mitt rosa. Ikke knall rosa, men sånn på bildet. Men arbeidsgiver sier at jeg vil miste mine vakter og få vakter andre steder pga dette. Jeg jobber i et service yrke med mange forskjellige mennesker som har pircinger til godt synlige tatoveringer. Det står ingenting om dette i arbeidskontrakten. Så bestemmer arbeidsgiver dette? 

Anonymkode: 1a2bb...717

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts

stina_blogg_rosa_pink_har_hair-190418-8-1456944671979.jpg

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel an på serviceyrket det og hvilke typer kunder dere har. Det er ikke alle steder det ville passet nei. 

• Liker 3
Skrevet

Det trur eg ikkje arbeidsgjevar kan seie noko på. Han er sikkert redd for at du kjem til å sjå rar ut? Men så lenge håret og resten er velstelt, reknar eg med at motefargar må aksepterast.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, daemonia skrev:

Det kommer vel an på serviceyrket det og hvilke typer kunder dere har. Det er ikke alle steder det ville passet nei. 

Cafe på et senter i Bergen.

Vi har alle slags kunder 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, daemonia skrev:

Eg kjem ikkje på kva plassar det absolutt ikkje går?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Cafe på et senter i Bergen.

Vi har alle slags kunder 

Ts

Heilt ok.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Fjaselina skrev:

Eg kjem ikkje på kva plassar det absolutt ikkje går?

Det er for eksempel forskjell på steder hvor det er mest tenåringer eller kunder i tidlig 20-årene som handler og steder hvor det er et litt eldre kundesegment med litt penere utvalg. 
Det er også stor forskjell på om man jobber på restaurant eller på McDonalds. 

• Liker 5
Skrevet

Men om håret er brunt og ser ut som eit kråkereir.... nei, fargen er ikkje viktig så lenge det er reint og velstelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Truer sjefen med sanksjoner pga hårfarge, så svarer du med fagforening. 

Anonymkode: 8db33...47a

• Liker 11
Skrevet

har du spurt sjefen din om du kan farge håret rosa siden han/hun har sagt at du vil maste vaktene dine da?! hadde aldri falt meg inn å spørre eller gi beskjed til sjefen om at jeg skal farge håret, ta piercing eller tattovering. hva har sjefen med det å gjøre? det er svært få steder man ikke kan jobbe pga utseende - håpet at det var ingen? sjefen min har knallrosa hår sjøl hu! jobber i helsevesenet :)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
På 13.6.2017 den 17.55, daemonia skrev:

Det er for eksempel forskjell på steder hvor det er mest tenåringer eller kunder i tidlig 20-årene som handler og steder hvor det er et litt eldre kundesegment med litt penere utvalg. 
Det er også stor forskjell på om man jobber på restaurant eller på McDonalds. 

Min erfaring er at man får mye positive tilbakemeldinger på uvanlige hårfarger også fra "penere" mennesker, og de som ikke liker det holder vanligvis kjeft. De fleste synes det er artig, så lenge det er pent gjort og man yter god service. Det store spørsmålet her er egentlig om man har fast kontrakt eller ikke, er man bare ekstrahjelp kan dette være risikabelt når sjefen er fordomsfull, ellers er det bare å kjøre på, så lenge man ikke har noen dresskode. 

Anonymkode: ac59d...06a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6/13/2017 den 17.57, Fjaselina skrev:

Men om håret er brunt og ser ut som eit kråkereir.... nei, fargen er ikkje viktig så lenge det er reint og velstelt.

Det kan du mene, men andre kunder kan mene noe annet. Og dermed vil naturlig nok sjefen ikke like det om man velger å se ut på en måte som kan få kunder til å reagere. Mange eldre reagerer gjerne på "rare" hårfarger. 

Arbeidsgiver har lov til å stille krav om utseende på jobb, som klesvalg, hårstil, tatoveringer, piercinger, osv. Hvordan man ser ut spiller en rolle for bedriftens omsetning, uansett om man nå synes det er latterlig eller ei. 

http://e24.no/privat/penger/du-kan-faa-sparken-om-du-kler-deg-feil/20381372

Anonymkode: d785d...200

Gjest NotNaomi
Skrevet

Rart om arbeidsgiveren din kan nekte deg vakter på grunn av det. Det tror jeg ikke h*n har lov til.

Syns det er forfriskende med mennesker som skiller seg litt ut. Så lenge du yter god service er det viktigst. Tror ikke noen av gjestene vil reagere på rosa hår da gitt.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du mene, men andre kunder kan mene noe annet. Og dermed vil naturlig nok sjefen ikke like det om man velger å se ut på en måte som kan få kunder til å reagere. Mange eldre reagerer gjerne på "rare" hårfarger. 

Arbeidsgiver har lov til å stille krav om utseende på jobb, som klesvalg, hårstil, tatoveringer, piercinger, osv. Hvordan man ser ut spiller en rolle for bedriftens omsetning, uansett om man nå synes det er latterlig eller ei. 

http://e24.no/privat/penger/du-kan-faa-sparken-om-du-kler-deg-feil/20381372

Anonymkode: d785d...200

Herregud for noen latterlige kleskoder lengre ned i artikkelen. Dette lukter agurknytt.

Selv jobber jeg innenfor en av bransjene listet opp der og jeg kan fortelle deg at det som står der er bullshit.

TS: Farg håret for faen.

Anonymkode: 3acc1...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...