Gå til innhold

Hvordan vet man at man har god omsorgsevne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg spør om det, men i barnevernet har det vært fokus på omsorgsevne til foreldrene. Altså, hvor det ikke er vold, overgrep eller andre alvorlige situasjoner, så må det sjekkes omsorgsevne til foreldre.

Jeg er en mor til en baby på 8 måneder. Det er ikke slik at babyen min mangler noe i hverdagen, fordi jeg tar jo vare på ungen min, men hva vil det egentlig si å ha omsorgsevne? Og at den skal være ordentlig god? Og hvordan kan en person se om en annen har god omsorgsevne? 

Anonymkode: 679c7...62a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge barnevernet så er det kun de som kan avgjøre noe slikt. Jeg var på et foreldrekurs fordi jeg ønsket å lære litt mer. Vi hadde en fra barnevernet som skulle observere alle foreldrene i kurset og så vurdere om vi alle trengte hjelp fra barnevernet. Bare hun kunne se om vi var gode foreldre. 

Kurset var frivillig og arrangert av helsestasjon. Ingen av foreldrene hadde noe med barnevernet å gjør fra før og hadde flere barn. Endte med at alle reiste seg og gikk. Vi var enige om at slik skal det ikke være. 

Vi kontaktet kommunen og fikk beskjed at det var ny rutine fra barnevernet sin side. Nå går jeg på kurs i nabokommunen og de hadde aldri hørt om at barnevernet holder på slik andre steder. 

Saken er tatt videre til fylkesmannen .

Anonymkode: 4d0b4...442

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge barnevernet så er det kun de som kan avgjøre noe slikt. Jeg var på et foreldrekurs fordi jeg ønsket å lære litt mer. Vi hadde en fra barnevernet som skulle observere alle foreldrene i kurset og så vurdere om vi alle trengte hjelp fra barnevernet. Bare hun kunne se om vi var gode foreldre. 

Kurset var frivillig og arrangert av helsestasjon. Ingen av foreldrene hadde noe med barnevernet å gjør fra før og hadde flere barn. Endte med at alle reiste seg og gikk. Vi var enige om at slik skal det ikke være. 

Vi kontaktet kommunen og fikk beskjed at det var ny rutine fra barnevernet sin side. Nå går jeg på kurs i nabokommunen og de hadde aldri hørt om at barnevernet holder på slik andre steder. 

Men er det ikke et bra tiltak, for å fange opp barn og foreldre som trenger veiledning og hjelpetiltak? Det er mange foreldre som ikke ser sine egne feil og hvordan dette påvirker barna. 

Jeg tenker så lenge man er åpen for veiledning, og ikke har noe å skjule, så har man heller ikke noe å være redd for hvis de vurderer foreldres omsorgsevne. Det som skjer er jo at barnevernet fanger opp de foreldrene som ikke har optimalomsorgsevne, setter inn tiltak og veiledning for å hjelpe disse i foreldrerollen - og barna får en enda bedre oppvekst(selv om den ikke var ille fra før av). 

Ting som kan ødelegge for omsorgsevne kan f.eks være stress,  for lite nærhet og kos, foreldre som ikke prater om følelser med barna og selvfølgelig mye mye mer. 

Anonymkode: cd831...7b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow..! Sjokkerende 🤡

Virkelig?

Anonymkode: ceb49...42f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke et bra tiltak, for å fange opp barn og foreldre som trenger veiledning og hjelpetiltak? Det er mange foreldre som ikke ser sine egne feil og hvordan dette påvirker barna. 

Jeg tenker så lenge man er åpen for veiledning, og ikke har noe å skjule, så har man heller ikke noe å være redd for hvis de vurderer foreldres omsorgsevne. Det som skjer er jo at barnevernet fanger opp de foreldrene som ikke har optimalomsorgsevne, setter inn tiltak og veiledning for å hjelpe disse i foreldrerollen - og barna får en enda bedre oppvekst(selv om den ikke var ille fra før av). 

Ting som kan ødelegge for omsorgsevne kan f.eks være stress,  for lite nærhet og kos, foreldre som ikke prater om følelser med barna og selvfølgelig mye mye mer. 

Hvordan ser man det et øyeblikk på et kommunalt kurs?

Anonymkode: ceb49...42f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

God omsorgsevne:

Evne til å sette barnet før seg selv og egne behov.

Normal kunnskapsrik.

Evne til å empati, ta andres perspektiv og lære fra seg grunnleggende egenskaper.

Evne til å stimulere positiv framgang læremessig, stimulere språk, sosial utvikling..

Evne til å gi kjærlighet og omsorg

Evne til adekvat grensesetting

Evne til og forstå barns behov for grunnleggende tryggeht og kjærlighet

Evne til og forstå alder og utviklingsmessige trekk

Evne til å aktivisere, ta barnet med på aktiviteter som fremmer mestring

Anonymkode: ba572...1eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

:daane:

Anonymkode: 83da9...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er glad i og respekterer seg selv så er det et godt nok utgangspunkt. Omsorgssvikt bunner som regel i det motsatte.

Anonymkode: 29c97...989

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg spør om det, men i barnevernet har det vært fokus på omsorgsevne til foreldrene. Altså, hvor det ikke er vold, overgrep eller andre alvorlige situasjoner, så må det sjekkes omsorgsevne til foreldre.

Jeg er en mor til en baby på 8 måneder. Det er ikke slik at babyen min mangler noe i hverdagen, fordi jeg tar jo vare på ungen min, men hva vil det egentlig si å ha omsorgsevne? Og at den skal være ordentlig god? Og hvordan kan en person se om en annen har god omsorgsevne? 

At man er i tvil om hvorvidt man er en god mor er et veldig godt tegn.

Når en snakker om mennesker med "dårlig omsorgsevne" så snakker en ikke bare om psykopater og gærninger (selv om de er i kategorien), en snakker mye om mennesker som er ok folk, men som rett og slett ikke har evner til omsorg. Psykisk utviklingshemmede er et typisk eksempel - ekstremt snille, fullstendig uten evne til omsorg. Og (dette er den tragiske biten): folk uten omsorgsevne har i forsvninende få tilfeller innsikt i denne mangelen. Dersom du var dønn sikker på at du var en god mor - da er det fare for at det er noe galt. For det vitner om en manglende selvinnsikt som er betenkelig.

Anonymkode: d2740...bd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det værste jeg Har hørt! bra dere tok det videre i hvertfall

Anonymkode: 86645...6f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En god mor for meg er ei som gir barnet:

Rutiner, engasjerer seg i sosiale aktiviteter, ikke bruker for mye barnevakt hvis ikke det er nødvendig, kan finne på ting med barnet alene, ser barnets behov, kan prate med barnet om alt og gi gode råd, ei som kan gå frem som et godt forbilde og gir trygghet og hjelp og støtte til selvrealisering. Og selvfølgelig kunne gi barnet sitt et stabilt hjem med stabil økonomi (klare å prioritere barnet fremfor egne behov). 

Min mor hadde ingen av disse tingene, og jeg ble derfor tatt ut av hjemmet da jeg var 9. 

Anonymkode: f9d3e...47a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barnet mitt mangler noe, men jeg er litt usikker på det med hva er "god nok"? Jeg gjør såklart så godt jeg kan, men tror de fleste mødre stiller seg selv det spørsmålet en gang i blant. Er jeg "god nok"? Hvordan kan man vite at man har gode omsorgsevner når ingen kan "evaluere" meg som forelder? Egentlig synes jeg at alle gravide burde vært til en salgs undersøkelse hvor de vurderer evnen deres til omsorg. Hvordan kan jeg vite at jeg er god nok? At jeg ikke plutselig står en dag uten barnet mitt fordi jeg ikke var god nok? Dårlige omsorgsevner er vel en av grunnene til omsorgsovertagelse... og jeg er redd jeg ikke er god nok :/

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke de foreldrene som virkelig trenger hjelp som melder seg på et slikt kurs. 

Anonymkode: 73fb9...fc8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...