AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 Holder dere barnet hjemme fra barnehage/skole når barnet har øyekatarr? Hvis ikke: Vil ikke dere barn være skyld i at andre barn blir smittet da? Leser så mye ulikt, og ser at det blir sammenlignet med forkjølelse, og forkjølte barn sendes jo i barnehage? Bruker dere salve på barnet når det har øyekatarr, eller er det veldige innstramminger på det? Anonymkode: 5c23c...c3d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Jeg jobber i barnehage selv, og vi tar imot barn med øyekatarr under forutsetning at allmenntilstanden er god. Har aldri opplevd at noen har holdt barna hjemme pga det, men opplevd at mange er redde for at barna ikke får komme så de prøver å skjule tilstanden. Legene er litt tilbakeholdne med medisin til dette for barna, men vi ansatte har fått når vi blir smittet. ( skal godt gjøre å ikke bli smittet når 6-7 stk har det samtidig på småbarn..) Anonymkode: 17a51...03a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 Legen min sier at smitten til øyekatarr uansett finnes i barnehagen så det å holde barnet hjemme er mest for barnets egen del hvis de er hardt rammet. Hvis det er mye puss og røde øyne kan det være aktuelt å behandle med salve. Salven virker kun mot bakterier og ikke på øyekatarr forårsaket av virus. Folkehelseinstituttet endret sine retningslinjer i 2009 og sier nå at man ikke trenger å holde barn med øyekatarr hjemme dersom almenntilstanden er god og øynene ikke er for røde og fulle av puss. Jeg støtter meg til legen og fhi. Unødvendig med for mye bruk av antibiotika. Mange barnehager sier at barna kan komme tilbake etter påbegynt behandling, men dette er det altså ikke lenger grunnlag for. http://barnehage.no/helse/2014/01/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/ Anonymkode: 51296...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 I den barnehagen jeg jobbet i, og den barnehagen barna mine gikk i, hadde vi som regel at så lenge behandlingen var påbegynt så kunne barna være i barnehagen. Jeg kunne dra å hente øyedråper på apoteket, dra å dryppe barnet mitt i øyet, og deretter dra på jobb igjen. Anonymkode: 882e6...fce
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 Fikk ikke noe mot det til min datter, det ble stort sett ikke gjort lenger sa legen og ingen grunn for barnehagene å forlange det heller. Holdt henne hjemme til det ikke kom væske/puss lenger, hun ville ikke i bhg selv heller, for hun syns hun så rar ut med røde, hovne øyne. Var betydelig bedre etter 3 dager. Jeg fikk det kraftig selv og smittet nyfødt baby, men ingen av oss ble behandlet heller. Jeg hadde det en ukes tid, baby et knapt døgn pr øye. Anonymkode: 20888...fb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå